te dik!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

te dik!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:44

heej...
even vooraf: ik weet dat er al een topic is over te dikken paarden maar die kan ik ff niet vinden Frusty

oke ik heb een haflinger merrie van bijna 5 jaar, en nou vind ik haar wel wat te dik worden, ze is van het slanke type dus het lijkt wel alsof ze drachtig is!!. ze staat dag en nacht op stal. ze wordt dagelijks ongeveer een uur losgegooit in de binnen_ of buiten_bak. daarnast rij ik 5 keer per week, 1 uur vrij intenzief. de andere 2 dagen longer ik haar ongeveer 30 minuutjes.
ze krijgt 3 keer daags 1/4 biks en 2 tot 3 keer 1 1/2 plak hooi. na het werk krijgt ze altijd 1 appel, 2 á 3 peentjes, paar stronkjes andijvie, vitamine e en seledium. soms ook 2 handjes muslie. tussen door 4 á 5 paarden snoepjes. hoe krijg ik haar in hemels naams wat slanker?

als jullie nog verdere vragen hebben hoor ik die graag.
groetjes elizah Haha!

Virginia123

Re: te dik!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:49

Hmm.. Heb geen idee ga ff meekijken..

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:50

Haha! haha gezellig!! Knipoog

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:53

Ik vind het wel een beetje vreemd.. Misschien ff op Pavo.nl kijken en dan die voercheck (ofzoo) Zal je zo wel ff de link geven..

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:55

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:57

Als je haar echt wil laten afvallen zou ik minder voer geven. Dus 2 maal daags biks en dan 2 keer hooi Knipoog

Daarnaast met het losgooien flink laten werken Knipoog Veel overgangen zodat ze zich echt moet inspannen ! Lachen

Veel succes !

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:57

oow ik moet er wel even bij zeggen dat ik 3 weken geleden terug van 2 weken vakantie ben geweest, toen heeft me nichtje haar gedaan. maar die heeft haar dus een beetje vet staan mesten :p en niet zo intenzief als ik gereden... maar ik ben nu dus al weer 3 weken haar te laten af vallen. er is bij der flanken al wat af maar de rest wil der gewoon niet af!!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:58

heel veel dressuurmatig trainen zodat de vetkwabjes spieren worden Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:00

Idd veel overgangen en vooral naar de gallop.
Steeds stukken ertussen met gallop, gallop is een soort van buikspier oefening Tong uitsteken de buikspieren spannen ze aan in de gallop.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 17:08

ze heeft ook wel egt mega spieren vooral der nek en der borst.
en van dat gallopperen ga ik egt doen.

oke heb die test gedaan, maar denk niet dat die helemaal klopt! daar staat dat ik der 3 tot 4 kilo biks perdag moet geven!!!! geef der nu niet eens 1 kilo!! want dan woord ze supper heet (en dik) Tong uitsteken en dan staat daar weer onder: als je paard te dik is geef dan wat minder krachtvoer... snap er niets van, klopt geloof ik voor geen meter!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:46

weet helemaal niemand dan nog iets?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:01

Eet ze veel stro? Haar dieet lijkt me niet overdreven veel. Je kan eventueel met je dierenarts overleggen of er een medische verklaring voor kan zijn. Anders is het een kwestie van veel aan het werk zetten.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 17:38

ja ze eet wel redelijk veel stro, vind ik zelf dan... ja ik denk dat ik maar de vee arts
ga bellen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:43

Krachtvoer worden ze idd sneller dikker van, je kan ze dan beter wat mee ruwvoer geven zoals hooi.
Ze zal er aanleg voor hebben om dik te worden, ik dnek toch dat nog minder eten geven niet de oplossing is.
Je zult echt serieus met dr aan de slag moeten denk ik.
Mijn paard heeft na het veulenen een dikke buik overgehouden terwijl je toch dr ribben zag.
Dit heb ik echt door overgangen en gallopoefeningen op moeten lossen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:54

Persoonlijk denk ik dat ze te weinig beweging/afleiding krijgt. Als ik het goed begrijp komt ze een uur eruit los en dan nog het rijden van jou. De rest van de tijd staat ze dus op stal? En ze eet redelijk veel stro?
Ik denk dat het stro vooral de 'buik' veroorzaakt. Maar dan moet je goed bedenken waarom ze dat eet. Waarschijnlijk komt ze veel te weinig buiten de stal en verveeld ze zich. Dan gaat ze dus eten. Zorg ervoor dat ze er vaker of langer uit kan. In die tijd hoeft ze niet persé hard te werken, maar het zorgt ervoor dat ze kan bewegen en natuurlijk op dat moment geen stro kan eten. Stro eten kan toch best erge verstoppingen veroorzaken. Kan ze er niet vaker/langer uit niet, zorg er dan voor dat er meer hooi en desnoods minder krachtvoer gegeven wordt. Het hooi houdt haar bezig, smaakt meestal beter dan stro en is goed voor de darmen. Daarnaast kunnen ze er veel van eten zonder dik te worden.
Ik denk ook dat je al dat extra bijna wel achterwege kan laten. Zoals de paardensnoepjes.. die voegen niet echt wat toe aan het rantsoen maar bevatten wel veel suikers. Appel bevat ook veel suiker..

Mijn advies, veel meer en langer die stal uit. Dan valt ze vanzelf af. Let er trouwens wel op dat ze niet te snel af valt, want dat is weer gevaarlijk.

Rianne

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:23

ik geef haar zo vaak mogelijk de gelegen heid om los te staan maar ik zit natuurlijk ook met school. op wo, do, vr. gooit een vrijndin vanme haar los (zo lang mogelijk) maar op een drukke stal lukt dat gewoon niet altijd! ik vind het ook jammer, maar het is niet anders, als de bar niet vrij is ga ik vaak een stukje met der lopen. ik ben al een poosje op zoek naar een andere stal maar dat valt nog niet mee met al mijn wensen in rotterdam, en als je dan eindelijk de perfecte stal gevonden is de stalling weer bijna 400 euro per maand, of moet ik een half uur op de scooter... hat is egt lastig!!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:24

Jep, dan is het idd erg lastig... Jullie hebben geen weidegang neem ik aan?
Tja, dan zou ik toch echt meer ruw en minder krachtvoer geven. Hooi maakt niet dik en gaat de verveling tegen.
Succes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:48

Ik ga helemaal met RianneH mee Ja Zorg voor genoeg oud, stengelig hooi, en minder extra's. In plaats van brok zou je ook (kruiden)muesli kunnen voeren, dat is lichtverteerbaar, goed voor de tanden, vol vitamines, goed voor de luchtwegen en spieren, en de paarden zijn er meestal gek op.

Persoonlijk zou ik mn paard al lang hebben verhuisd. Dan maar een half uur op de scooter, maar ik vind dat paarden elke dag op wei moeten kunnen, en stel dat je dan eens niet kan rijden omdat je geen tijd hebt, dan heeft je paard toch zijn beweging gehad.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 14:21

daar heb je wel gelijk in maar mijn ouders zitten er niet op te wachten dat ik om de week mag gaan thanken en dan ook nog eens van 240,- naar rond de 350/400 euro ga met mijn stalling, dat scheelt ff 150 euro! en dat geld geef ik liever uit aan dekjes dekens hoofdstellen en dat soort zooi. oow ik ben wel vergeten te zeggen dat bep voorlopig nog niet op de wei mag inverband met der spierbevangenheid! ze mag van de veearts niet langer dan 20 tot 30 minutjes grazen. maar als het goed is mag ze gewoon van de zomer halven dagen op de wei.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:23

er is hier toch een centraal topic voor? paarden met overgewicht?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:25

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:35