mijn kleine mannetje wordt echt té dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AprilRain

mijn kleine mannetje wordt echt té dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:25

Mijn jaarling minipaard hengstje (zit denk ik behoorlijk wat shet in langs moederskant) is echt rond...
hij staat bij mijn 2 grote paarden op de wei (jaarling merrie en 4jarige ruin)
hij krijgt geen krachtvoer, enkel 's avonds wat luzerne en soms wat zuppa.

vorige winter toen ik hem kocht was het ook een bolletje, maar in het voorjaar en begin deze zomer stond hij goed niet te dik eerder want langs de magere kant. maw hij had gewoon het figuur van een minipaardje
terwijl hij dus nu weer het figuur van een shet aan het krijgen is Bloos

ik kan hem natuurlijk apart van de andere 2 zetten op een schrale weide of op de paddock met hooi... hij ziet de andere paarden dan wel, maar vraag me af of dit wel een goede oplossing is?
ik kan hem ook bij de buren hun jaarling shetje zetten, even veel gras maar meer beweging omdat ze vaak rondcrossen.
of kan ik hem gewoon laten staan zonder me al te veel zorgen te maken?
hij is nog maar een jaar dus het duurt nog wel een jaar of 2 eer hij voor het karretje kan/mag...

alvast bedankt!

sonjim

Re: mijn kleine mannetje wordt echt té dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:30

Mijn mini heeft dat ook aan het einde van de zomer en in de winter verbruikt hij dit weer, alleen niet te dik laten worden, (harde manenkam of echte vetrollen)

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:37

Niet te lang op de wei zetten. Geef hem wat beweging door bv los te gooien in de bak.. Knipoog

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 08:13

@sonjim: echt moddervet is hij niet hoor, gewoon een dikke buik

@virginia123: tja ik zou wel willen, maar ik zet ze 's morgens op de wei voor ik ga werken en 's avonds kan ik ze pas terug van de wei halen

mijn paarden lopen 24u of 24 buiten en gaan sinds deze week, 's avonds op de paddock
losgooien doe ik van tijd wel eens, maar mijn paddock is maar een kleine uitloop en ze in de piste loslaten is niet altijd een optie (gaat mijn lesgever niet zo tof vinden Knipoog )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:51

Een beetje dikker kan niet veel kwaad, maar je moet inderdaad in de gaten houden of de manenkam niet te dik wordt, als dat wel gebeurt dan kan hij even later hoefbevangen worden, en als hij dat eenmaal een keer heeft gehad dan blijft ie er gevoelig voor en dat is erg vervelend.
Het lijkt me wel een prima oplossing om hem bij de jaarling te zetten, sowieso om elke dag lekker wat te rennen, maar ook omdat zo'n jonge paardjes veel moeten spelen en sociaal moeten worden.