Bij huidige stal blijven of nu al naar andere?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juuud

Bij huidige stal blijven of nu al naar andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 14:56

hallo,
ik heb een vraag, zelf weet ik nog niet ik er mee moet. (weet niet of t hier goed staat dit onderwerp)

Zal eerst even kort uitlegge wat er aan de hand is:
Mijn paard staat sinds een half jaar bij me oom op stal, samen met zijn pony en shetlander. Nu hebben ze opzich wel genoeg weide samen, alle 2 de pony's van me oom zijn goed gevuld laat ik t zo maar zegge Knipoog maar mijn paard heeft gewoon te kort gras omzich te voede daar mee, ik probeer haar genoeg bij te voede maar door haar overbeet kan ze helaas niet al het gras binne krijgen wat ze nodig heb, en aangezien het gras ontzettend kort is en het al niet al te groot is ze gewoon te mager op dit moment.

Hier voorstond ze op een andere stal, maar door de dood van de staleigenaar moest ze daar dus weg. Nu komen er andere mensen wonen en hebben een bels van 1 jaar staan.
Nu is het zo dat ik daar weer terug mag komen (heel veel weide, goeie bak) alleen de nieuwe stallen die zijn rond december pas klaar! ze heeft al paar x bij de bels gestaan en het gaat echt super goed, vandaag weer de hele dag en vooral om even goed te kunnen eten. inprincipe mag ik er gewoon al neer zette daarzo
Nu komt de vraag Bloos wat zouden jullie doen? Of nu nog bij me oom laten staan, zodat als het slecht weer begint te worden lekker op stal kan, met het nadeel dat ze niet voldoende kan eten overdag. Of nu al bij de bels zetten met voldoende goed eten (gras, hooi ens) en zodra t slecht weer word een dekentje op?
ik vind t moeilijk..hoop dat ik beetje voldoende heb uitgelegd hoe t zit ens..hooop op jullie reacties!

alvast bedankt....... Bloos

Vala

Re: Bij huidige stal blijven of nu al naar andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:59

Tsja, ik zou informeren of die stallen echt wel december klaar zijn. Zo ja, dan kun je het er wel op wagen denk ik. Maar als het al heel vroeg gaat vriezen enzo dit jaar dan word je er niet blij van denk ik.

maaaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:03

Ik zou haar nu verhuizen. Kan ze nog even wat kilootjes aankomen en dan beter de winter in. Lachen Wel zou ik inderdaad een dekentje erop gooien als het kouder begint te worden. In de winter kun je, als dat nodig is, onbeperkt hooi geven.

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:04

nee daar heb gelijk in, dan word ik er zeker niet blij van...
maar weet zeker dat ze klaar zijn in decemeber..
Me vader maakt ze namelijk Knipoog misschien word t nog eerder, maar zoiezo begin december! alleen als ik er nu bij me oom laat staan komt ze natuurlijk niet aan, als ik haar nu daar zet kan ze misschien beetje aankomen voor de winter??

maaaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:18

Precies. Daarom zou ik haar nu verhuizen naar de locatie waar meer gras is. Mocht er iets mis gaan met het bouwen van de stallen (je weet immers maar nooit) kun je haar misschien nog terug verhuizen naar de stal waar ze nu staat? Blijft ze van het winter overdag binnen of is het de bedoeling dat ze ook 's winters buiten staat?

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:22

hmm naja dat weet ik dus niet..ik denk niet dat me oom t leuk vind als ik weg ga en vervolgens terug wil komen. Kan trouwens ook geen hooi voeren bij me oom (vanwege de slokdarmverstopping die ze gehad heeft) en de kwaliteit van dat hooi daar niet optimaal is. voer nu gewoon luzerne bij, op de nieuwe ''stal'' krijgt wel wel weer goed hooi.

Van de winter is t gewoon de bedoeling dat ze lekker snachts op stal gaat, en zoveel mogelijk buiten (net hoe het weer is). iedergeval bedankt voor je reactie!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:26

Is er wel een schuilstal bij de bels?
Dan zou ik hem zeker naar de bels verhuizen!
Van een beetje kou gaan ze niet dood, ze zijn niet van suiker Knipoog
Maar het is wel fijn als ie tegen de regen kan schuilen.

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:33

neee idd je heb gelijk ze zijn niet van suiker!
maar er is geen schuilstal, dus dat is wel minder

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:36

mmm, zolang ze bij de bels wel droog kunnen staan (de ondergrond)
zou ik haar gewoon verhuizen ....
eventueel een dekentje op als het nodig lijkt te zijn
want zoals het nu gaat word je pony er ook niet echt beter op

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:43

kan er niet gewoon droogvoer of hooi bijgevoerd worden?

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:45

je bedoel bij haar huidige stal?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:48

Ik zou haar verhuizen, en een dekentje opdoen. December is het al over 2,5 maand...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:51

Kan er niet tijdelijk een schuilstal in de wei geplaatst worden, ik weet niet of dit al geweest is, want het alleen je beginpost gelezen. En ik denk dat ik liever een deken om doe en een goed gevuld paard dan dat ze er wat magertjes bijstaan. Maar kun je haar niet biks bijvoeren? Hooi etc, in de stal? dat ze evengoed genoeg eet? Zoja, dan zou ik haar bij je oom laten staan.

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:59

nee dat is niet mogelijk...ik voer haar al biks bij. ( ze heeft laats een lichte slokdarm verstopping gehad + onsteking in haar hals) dus toen mocht ze alleen op slobber..ze heeft anitbiotica gehad en is gewoon te mager nu.. ik merk gewoon dat ze weer helemaal opvrolijkt bij de bels (haar oude stal)..ik denk dat ze op dit moment goed gras nodig heeft + biks & luzerne.. nu leeft ze eigelijk alleen op biks & luzerne en dat is niet genoeg merk ik! pfff ik denk dat ik haar ga verhuizen.....haha wat moeilijk maaar iedergeval bedankt voor jullie mening! nog meer meninge zijn altijd welkom Knipoog

ohjaa + dat als ze naar die nieuwe stal gaat gewoon weer op hooi krijgt!

maaaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:56

Zo te lezen lijkt het alsof er steeds meer voordelen van de andere stal aan het daglicht komen. Succes met je keuze iig!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:02

Kun je niet tijdelijk zo`n zeecontainer in de wei bij de bels zetten?

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:25

nee dat is niet mogelijk voor die 2.5 maand, maar een schuilstal of dergelijke is niet de oplossing..verder is gewoon nog me vraag naar wat zoude jullie doen in mijn geval??:)

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:40

maaaka schreef:
Zo te lezen lijkt het alsof er steeds meer voordelen van de andere stal aan het daglicht komen. Succes met je keuze iig!

je heb gelijk, ik zie al meer voordelen bij die nieuwe stal..net me paard opgehaald, en even gepraat met de ´staleigenaar´!

Me beslissing is gemaakt!
Morgenmiddag gaat ze naar haar nieuwe stal! Bloos Cool