'Pot' Stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

'Pot' Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:33

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik wil nou
wel eens precies weten was een 'potstal' is.
het is me een paar keer snel uitgelegd, maar
meer ook niet. Ik moet er elke zaterdag 1 schoon
maken, en weet neit wat ik er nou mee moet.
Ik hoef alleen de poep er uit te scheppen, en dan?
meer vlos (wij noemoen het krul) erop, of vanuit de
randen versprijden ?

Groetjes Erin Lachen

Zammie

Re: 'Pot' Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:46

naar mijn weten is een potstal een stal die maar 1 of 2 x per jaar helemaal wordt schoongemaakt. Je pot dus de mest op. Dit werd vroeger veel toegepast, maar nu weinig meer. Ik zou dus informeren naar wat de bedoeling is. Of je echt helemaal zo'n stal moet schoonmaken. is een heidens karwei. heb het heeeel vroeger gedaan en was zeker 1 dag bezig om 1 stal schoon te krijgen. (was nog wel jong hoor 9/10 jaar)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:50

Zammie schreef:
naar mijn weten is een potstal een stal die maar 1 of 2 x per jaar helemaal wordt schoongemaakt. Je pot dus de mest op. Dit werd vroeger veel toegepast, maar nu weinig meer. Ik zou dus informeren naar wat de bedoeling is. Of je echt helemaal zo'n stal moet schoonmaken. is een heidens karwei. heb het heeeel vroeger gedaan en was zeker 1 dag bezig om 1 stal schoon te krijgen. (was nog wel jong hoor 9/10 jaar)

Idd.

Ik heb eens stage gelopen bij een koeienboer en die had zijn kalfjes in een potstal staan. Die mocht ik dus uitmesten.... Het was vijf jaar niet gedaan en die beestje stonden dus in een stal van 20x5m op 2 meter stront. Ik ben er een week mee bezig geweest Tong uitsteken

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:52

Bij een potstal is het de bedoeling dat je bodem uit stont bestaat om het maar zo te zeggen.
Het is de bedoeling dat je de stront opspaart, dat komt op de bodem te liggen.
Het meeste vieze ligt helemaal onderop, dan heb je van te voren een hoopje gemaakt met het ''schoonste'', dat verdeel je er dan gelijkmatig over heen. En daar boven op doe je dan een beetje schoon stro verdelen.
Zo kun je bezuinigen op je stro, plus dat stallen over het algemeen schoner blijven.
Ik weet niet of het de bedoeling is dat je de potstallen helemaal moet uitmesten, of alleen recht maken en opstrooien?
Als je hem helemaal moet uitmesten dan is het vrij simpel, dan haal je gewoon alles eruit.
Moch dit niet zo zijn, dan doe je het bovenstaande.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:28

Ik heb zelf ook potstallen.
Ik neem aan dat je hem niet iedere Zaterdag helemaal leeg hoeft te halen want dan zou het geen potstal zijn. Of er wordt maar 1 week gepot maar dat is dan niet een echte potstal.
Voordeel van een potstal is idd zoals al eerder genoemd, bezuiniging op je bodembedekking, minder werk wat betreft uitmesten en een potstal is over het algemeen droger/schoner (hoewel de meningen over het schoner zijn nogal verdeeld zijn) de bovenlaag wordt hier vrijwel iedere dag opgestrooit, mest haal ik er dus wel uit maar de bodem bestaat uit een dikke laag hennepstro (net zo iets als vlas) laag op laag dus en die wordt 1x per half jaar eruit gehaald (en dat is dan wel weer een verschrikkelijk karwei)
Sinds we potten zijn de stallen een stuk droger en ook schoner.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:58

nog iemand ? Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:00

zoals al eerder gezegd wordt er iedere keer een laag stro bovenop gegooid.
Mijn pony staat met een aantal anderen in een heel groot hok waar iedere keer een laagje stro bij komt.
Wij halen de mest niet weg, en verplaatsen het ook niet. Een echte potstal is alleen het bijstrooien van strooisel.

Het hok is heel droog, en lekker warm. 1-2x per jaar wordt het zaakje uitgemest met de shovel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:34

ik pot op een andere manier, zoals het op mijn vorige pensionstal werd gedaan. wel drollen opruimen maar het strooisel laten liggen en er een laag bovenop gooien.

alleen bij frequent gebruik (ik heb inloopstallen) haal ik eens per 16 - 20 weken ongeveer het middenstuk eruit en haal de buitenkant naar binnen en begin opnieuw te potten.

ben nu gelukkig gezegend met paarden die niet binnen willen staan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:36

Kun je potten met stro?? Bij ons zijn ze ook dat systeem aan het uit proberen, niks schoner of droger. De mesthoop buiten is schoner en droger dan zijn stal.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:00

met aubiose of vlas vind ik het heel goed werken, maar met stro weet ik het niet echt eigelijk...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:11

Met stro werd het bij ons een vieze stinkende drabzooi, ik gebruik nu gehakseld stro maar heb altijd hemparade gebruikt (hennepstro) met dat soort produkten gaat het erg goed en met gewoon stro niet maar dat is slechts mijn ervaring.
Er zit ook wel een heel verschil of je pot in een gewone box of dat je pot in een grote schuur denk ik (met gewoon stro bedoel ik dan he)

joeyenmoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:20

Volgensmij is een potstal een stal die je niet uitmest maar er gewoon stro of zaagsel bijgooit,en dan een of twee keer per jaar helemaal leeg maakt. Vork

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:25

Ik pot ook. Eerst met stro, maar aangezien mijn paard steeds al het nieuwe stro binnen een uur op at ( en dan gooide ik er zeker 15 kilo bij Bloos ), bleef het een gore zooi. Nu pot ik met vlas. Ik haal dagelijks de drollen er uit, en 1 keer per week een gedeelte van de bodem, het echte natte zeg maar. 2 keer per jaar rijden we de stal leeg ( voor de zomer, dan is het weer fris, vermindert de vliegen en nog een keer in de winter ). Met vlas blijft het veel droger! Ik zou liever een schone strostal hebben, maar aangezien hij dan elke keer op beton komt te staan, heb ik die droom maar opgegeven. En ik gooide er echt genoeg bij ( zeker een baal per dag en begon met een baal of 3/4 ).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:27

russel schreef:
Kun je potten met stro?? Bij ons zijn ze ook dat systeem aan het uit proberen, niks schoner of droger. De mesthoop buiten is schoner en droger dan zijn stal.

Ja hoor, gaat prima. Mijn paard staat op stro. Haal elke dag de mestballen eruit en maak hem vlak, beetje schoon stro erbij en klaar. Hij staat er netter bij dan toen ik dagelijks uitmeste. Ik gooi er wel om te beginnen heel erg veel stro in, maar na een week heb ik aan een paar plakjes stro per dag genoeg. Ik mest eens in de 6 mnd uit, ben ik dan zo'n uur mee bezig.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:28

met stro kan het ook hoor. Dat doen wij ook. We halen wel de drollen eruit en de meest natte plekken. Dan maken we weer een gelijke vloer en er gaat weer een gemiddelde laag schoon stro overheen. In het begin is het even kliederen met hoeveel je er bij moet doen maar als je dat eenmaal in de gaten hebt houden ze het lekker schoon. Voorbeeld. Paard wat ik rij is een verschrikkelije viespeuk. Liep de drollen overal en nergens heen en ging nog even een pollonaise dansen. Nu houd ze het erg goed schoon en laat de drollen netjes liggen op een plaats in de hoek. en dar komt bij het blijft goed droog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:02

Hebben jullie een dichte vloer of met gleuven zodat de urine enigszins weg kan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:03

Wij hebben putjes, zodat de urine enigszins wegkan. Anders vind ik het persoonlijk nogal snel een drek worden.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:05

Wij doen in de shetlander in-uitloop stal, in de winter ook potten op stro, gaat prima!
Wel de drollen eruit, en er zitten vloeren in met gleuven.
En dat is dan een stal van 12 bij 5 denk ik zo...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:32

wij doen het met (stofarm) zaagsel. Elke dag drollen er uithalen en eventueel een echt natte plek, verder natuurlijk ook weer gelijk trekken.
Gaat prima, maar het ene paard blijft wel langer droog dan het andere.

Voordeel van een potstal vind ik de dikke onderlaag. Het werkt isolerend en deppend (soort matras).
Met stro lukte het bij mijn paarden niet

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:35

russel schreef:
Hebben jullie een dichte vloer of met gleuven zodat de urine enigszins weg kan.

Een dichte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:16

En die blijft droog?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:22

Dara hard ik nog nooit van gehoord van een pot stal Lachen.
Komt daar niet onwijs veel ongedierte op af?

En heeft er iemand een voorbeeldfoto?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:33

russel schreef:
En die blijft droog?

Die van ons is een gewone betonnen vloer dus dicht..
Het voordeel is wel dat het een beetje afloopt. Niet hinderlijk voor de paarden natuurlijk, maar wel ideaal voor het vocht

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:10

russel schreef:
En die blijft droog?

Droog genoeg, Het is natuurlijk wel nat maar niet zompig, je hoort het niet soppen als je door de stal loopt. Het strobed wat er opligt is kurkdroog.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:04

ik heb vroeger ook een potstal gehad , maar vond het persoonlijk niks ,
je pot als het ware nde stront op tot een metertje of 2 en dan haal je het er een keer uit met tractor ,
scheelt utieraard inde kosten ,
maar ik heb hem nu op vlas staan en mest elke dag uit de drollen en urine plekken , bevalt me beter omdat spark erg nat is van zichzelf