heeft iemand raad voor mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tillyvdm

heeft iemand raad voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:15

Hallo iedereen, ik heb is een vraagje want ik weet echt geen raad meer. Huilen

Ik heb 3 jaar geleden een paard gekocht (een kinderdroom die uitkwam). Het is een warmbloed merrie van 17 jaar. Nu heeft ze dit jaar in maart geveuld maar het veulen is dood afgekomen. Het was een heel hevig veulen want je kon hare buik zo zien bewegen.
Maar ja spijtig de natuur heeft het anders doen uitwijzen. Nu toen is ze enorm afgevallen. De dierenarts is toen geweest en ze heeft een volledig onderzoek gedaan en alles was in orde ze moest gewoon wa extra vitamine bijkrijgen, wa ik natuurlijk heb gedaan en het helpten.
Nu mijn paard staat bij een vriendin en hare hengst is terug naar huis gekomen en we hadden ze apart gezet. Maar de hengst heeft de stal afgebroken en mijn paar gedekt in de stal zelf. Want hij zat er nog op als ik binnenkwam (de hete brok).
Nu heb ik samen met mijn vriendin besloten van moest ze drachtig zijn het veulen te houden.
Dus ik ben mijn mijn paard goed aan het bijvoederen want ik zou niet willen dat ze er onderdoor gaat en terug zo vermagerd.
Ze krijgt s'morgens ne schep cavalor senior met tarwezemelen en s'avonds krijgt za dat ook maar dan nog met ne koek bij van pavo summerfit.
Nu is ze terug aan het vermageren en begin je terug haar ribben te zien. Is dat normaal?

Heeft er iemand raad voor mij? Wat ik nog kan doen?

Alvast bedankt Bloos

Riwan

Re: heeft iemand raad voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:23

Word ze ontwormt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:28

Nou dat gaat lekker dan, handige actie. Behalve ontwormen ook 2 x per jaar de tandarts bij zo'n oud paard. Die summerfit kan je wel mee ophouden, betere kwaliteit ruwvoer voeren (gras!!! of anders onbeperkt goed hooi of droge kuil), als ze slechte tanden heeft aangevuld met bijvoorbeeld luzerne, bietenpulp, slobber, voederwortels. Een of 2 kilo merriebrok per dag voor de vitaminen is voldoende, daar kan je gelijk wel mee beginnen omdat ze al schraal is, maar de basis is altijd veel ruwvoer en ook de enige manier om haar weer in conditie te krijgen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:31

Misschien wat duidelijker schrijven.
Het is beter om haar merriebrok te gaan voeren en daarbij onbeperkt hooi en eerst is goed ontwormen. Daarbij is het wel een beetje een raar verhaal dat de hengst zijn hele stal afgebroken heeft stal zat dan ook niet geheel goed in elkaar Verward

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:34

Dat is niet normaal nee!
In sommige gevallen kun je mais bijgeven, dat zet vaak sneller aan, maar ik zou in jouw geval liever een bloed onderzoek laten doen, om te kijken of ze ergens iets aan mist.

Inderdaad, wordt ze ontwormd? (let wel, ik weet niet hoe schadelijk sommige middeltjes zijn bij dracht, let dus goed op wat er op de verpakking staat)
Hoeveel hooi krijgt ze? Gebruik je nog andere supplementen?
Summerfit hoef je niet meer te gebruiken, ga liever over op een goed voer voor oudere drachtige merries, ik zou dat dan ook ipv het andere senior voer geven.
Komt ze vaak op de wei?

Maar voordat je allerlei dingen uit gaat proberen, zou ik toch eerst even naar de DA gaan.
Bel anders even, alleen om te vragen hoe of wat, vertel ook wat je geeft, kost ook niets, en misschien wordt je daar al wijzer van.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:34

Stoppen met de tarwezemelen. Dit werkt averechts. In plaats daarvan beter maismeel o.i.d.
En veel ruwvoer, zoals hooi, gras, enz.

Tillyvdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:11

Bedankt voor al de reacties. Ze staat heel de dag op de wei en er is ook altijd hooi op de wei omdat er niet zoveel gras op staat. Ik weet het is raar dat de hengst zijn stal heeft afgebrokken maar onze vent had al een jaar geen merrie meer gezien en mijn merrie stond toen juist hengstig. Iedereen al bedankt voor de reacties.

A ja nog even vergeten om de 3 maand wordt ze ontwormt. Da was ik effkes vergeten te vermelden.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-09-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd, gebruik aub de editknop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:57

zou sowieso even laten scannen, dan weet je tenminste zeker of ze wel of niet drachtig is
en evenueel kijken of alles wel goed de baarmoeder is uitgekomen (heel de mmoederkoek etc )
als er iets is achtergebleven kan het lichaam dit zelf opruimen , of het kan gaan ontsteken , wat dus lichamelijk heel belastend is , dan zal ze gespoelt moeten worden
verder zorgen voor ruim voldoende goed ruwvoer
en een goed krachtvoer , bij dracht eventueel al merriebrok

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:02

Nicolletje schreef:
Stoppen met de tarwezemelen. Dit werkt averechts. In plaats daarvan beter maismeel o.i.d.
En veel ruwvoer, zoals hooi, gras, enz.

Precies!! Geen zemelen, of in elk geval veel minder. Dan ook maar even de dierenarts raadplegen of je paard wel drachtig is. Daarnaast, zoals al gezegd, wormkuur, goed eerste klas hooi, en eventueel een vitaminestoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:16

Zemelen is alleen vulling, zit niks aan vitaminen in, behalve teveel zetmeel. Bij goed ruwvoer en een aanvulling met bijv. merriebrok hoef je niks bij te voeren als het paard verder in orde is. Maar een drachtige merrie hoeft absoluut niet schraal! Zeker niet zo vroeg in de dracht, het vraagt namelijk nog niks, dus ik zou eens kritisch naar jezelf kijken wat er niet goed gaat!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:23

Ik zal het nog sterker vertellen...zemelen laxeren! (nat gemaakt, droog, maar dat is niet goed voor het paard, hebben ze een andere werking)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:38

Ook dat nog ja, ontzettend eenzijdig voer. Ik voer het mijn 21 jarige merrie trouwens wel bij (voor foto zie profiel) maar dan bij de bietenpulp en olie, voor de calcium fosfor verhouding, maar bij de luzerne geef ik liever gewone granenmix. Maar dit is voor s'winters, nu staat ze nog op enkel gras en daar doet ze het prima op

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:47

ik zou ook zeggen toch wat extra ruw voer.en misschien slobber ipv zemelen..aanvullen met wat olie en wat vitamines moet ook geen kwaad kunnen..en mijnoudere paard heeft nu ook meer krachtvoer nodig als een paar jaar geleden..dus misschien ook eens kijken of je krachtvoer wel in verhouding is met bewegen..hoeveel rijdt je etc..

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:54

Indien je bietenpulp gaat geven, vergeet dan aub niet om het een dag in het water te laten staan. Het moet van te voren wellen eer je het geeft.

Tillyvdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 20:47

Bedankt iedereen voor de goede raad
Met vriendelijke groeten
Tilly

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:50

Hoi, in ieder geval zou ik ook een bloedonderzoekje doen en eventueel mestonderzoek.. Heeft ze een hoge temperatuur? Is ze levenig, eet en drinkt ze goed en zijn haar slijmvliezen mooi roze? Stinkt ze uit haar mond? Tandarts?

Dan het voer: Ik zou uitkijken met merriebrok ivm de hoeveelheid eiwitten. ZElf voer ik mijn paard maismeel bij waar hij wat zwaarder van is geworden maar verder denk ik dat goed ruwvoer en erg veel heel belangerijk is!