Vlas/zaagsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Virginia123

Vlas/zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:10

Wat is nou vlas eigenlijk..
Net zoiets als zaagsel?? Wat is nou beter?

caat_eve

Re: Vlas/zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:10

Het is van een plant, de vlasplant Tong uitsteken
Het zijn hele kleine korte ''stokjes'' zegmaar.. heel mini...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:20

Vlas is beter.Vlas is van het plantje vlas (waar ze lakens van maken). Zaagsel is van zaag afval (hout). Vlasstro (want zo heet dit) is meer vocht absorberend, zit geen streke looizuur is die de hoeven kan aantasten en er zit geen vervuiling in.
Ik heb lang op houtmot gestaan , maar ben blij dat ik vlasstro tegengekomen ben. Het is ook zuiniger is gebruik!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:44

Vlas neemt veel beter het vocht op dan zaagsel en er zit niet zoveel stof in.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:51

't is maar waar je voor kiest...
Zaagsel (dat wil zeggen; houtkrullen) heeft het minste stof (we hebben het dan over het microfijne stof dat de longen zo plaagt). Heb je een allergiepaard, dan is dit het beste!
Het neemt ook goed vocht op. wel is het behoorlijk arbeidsintensief. Bij voorkeur meerdere keren per dag de mestballen eruithalen en dagelijks de natte plekken.
Schadelijke stoffen valt mee zolang je echt een merk koopt en niet zomaar wat afval van een zagerij.
Itt vlas blijft zaagsel los en onsamenhangend.
Het nadeel is dat bij composteren zaagsel verzuurt. Daardoor heb je op zaagsel een wat grotere kans op hoefzweren.

Vlasstro is meestal gehakseld. Het lijkt wel een beetje op hennepstro. Het is fijn in gebruik, omdat het een soort koek gaat vormen. In tegenstelling tot zaagsel kan je die wekenlang laten liggen (6-8 weken). Je haalt dan wel dagelijks de mestballen eruit maar je prikt niet in de koek.
De koek absorbeert het vocht en vormt een fijne ondergrond voor een paard om op te liggen slapen.
Nadeel: sommige paarden eten het en dat kan leiden tot hele nare verstoppingskoliek. Dat kan je voorkomen door bij een nieuwe laag wat (groene) zeepwater of mestwater uit te sproeien en te zorgen voor genoeg ruwvoer.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:30

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:43

vlas is echt veel beter voor het paard en ook goedkoper dan zaagsel is veel gevallen.
met zaagsel heb je ook idd meer kans op hoefzweren en droge rotte hoeven.
uiteraard is dit niet zo bij ieder paard.
ik gebruil leeg hoor.
als je de stal iedre dag goed bijhoud dan is het niet nodig om hem helemaal leeg te halen, mits je goed de drollen en het nat eruit haalt!
iedere week wat nieuw vlas erbij en klaar is kees!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:28

Je hebt verschillende soorten zaagsel, dus om nu meteen te zeggen daar zit dit of dat in, dat gaat niet altijd op Lachen
Ik heb een partij beukenzaagsel staan, heerlijk spul. Helaas kan ik het nu niet meer aankomen, dus heb al een stal op vlas, wat me ook goed bevalt.

Hoefzweren heeft kawa nog nooit gehad en die staat zijn hele leven al op zaagsel of krullen.
Zanda staat al 3 jaar op zaagsel en heeft ook gewone hoeven Lachen

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:56

idd daar heb je helemaal gelijk in..
ik gebruik ook houtkrullen(zaagsel) van een goed bekend merk en mijn paard heeft nog nooit zweren oid gehad.
het is stofvrij en goed vocht opnemend mijn stal blijft er hardstikke schoon en droog door.
ik heb meerder producten geprobeerd maar kom toch elke keer terug op zaagsel...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:04

toen op een mij bekende manege overgestapt werd op zaagsel (eigenlijk krullen, niemand gebruikt echt zaagsel), kwamen in korte tijd behoorlijk wat hoefzweren te passeren. (maar dat gold voor 5 van de 30 paarden, dus da's lang niet elk paard)
De hoefsmid bevestigde dat er een relatie bestaat tussen zaagsel en hoefzweren.
Het heeft wel te maken met de kwaliteit van het zaagsel. Persoonlijk zou dat voor mij niet zo'n belangrijk argument zijn, tenzij je paard erg gevoelig is voor dat soort dingen.
Als je paard slechte longen heeft, zou ik graag het risico willen lopen van een hoefzweer. Voor de longen is zaagsel gewoon het beste. Daarover heeft in BIT ooit een test gestaan.

Met een paard met goeie longen zou ik zeker vlas overwegen, 't is gewoon heel fijn spul.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 02:29

beantsje schreef:
Met een paard met goeie longen zou ik zeker vlas overwegen, 't is gewoon heel fijn spul.

Wat over weeg je dan bij een paard met minder goeie longen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:33

Citaat:
eigenlijk krullen, niemand gebruikt echt zaagsel),

Die van mij staan toch op echt zaagsel Haha!
Soms vragen mensen of ze op zand staan, zo fijn is het zaagsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:45

Dan heb jij dat goedkope zaagsel RK? Komt dat rechtstreeks van de houtfabriek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:48

Nope, komt niet van rechtstreeks fabriek
Is ook geheel ontstoft. Is eigenlijk heel duur zelfs, maar heb dat een partij kunnen krijgen. Helaas niet meer meer.

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 10:26

Er is toch ook nog een ander soort zaagsel dat gehakseld stro is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:27

Wat heeft stro met zaagsel te maken?

Zaagsel is van hout, stro nooit, gehakseld of niet Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:49

MSQuincyTE schreef:
beantsje schreef:

Wat over weeg je dan bij een paard met minder goeie longen

staat in dezelfde post....zaagsel!
Heeft verreweg het minste stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:23

RK is dat fijner in gebruik? Het lijkt mij dan juist heel gemakkelijker overal in gaat zitten en ook aan het hooi gaat zitten.

Ik vind vlas fijner, maar heb altijd weer een onzekerheid als het tussen het hooi komt, zeker als je nat hooi moet voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:31

Ik veeg zowel de vlas als de zaagsel stal een stukje vlas/zaagsel vrij waar ik het hooi neer leg.

Maar ze trekken natuurlijk altijd wat hooi naar achter maar heb zelfs het idee dat het zaagsel daar minder in blijft zitten omdat het zo erg fijn is en niet haakt, wat vlas wel doet.
Maar ik heb dus echt heel fijn zaagsel (fijn bedoel ik dan als grootte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:37

Haha! Ja, snap ik. Maar het is niet courant om aan te komen?

Wij hebben sinds kort potstallen op het pension, de mijne staat elke dag zo nat, niet normaal. Om voor hun het betaalbaar te houden, zou je denken vlas of zaagsel op de plasplek, groot inkopen scheelt dat RK? Of is er niet meer aan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:42

Die ik heb kan ik nu niet meer aankomen, helaas...
Nu had ik die partij goedkoper omdat het daar de laatste was, maar geloof niet dat die anders goedkoper zou zijn als vlas.

De vlasstal pot ik overigens ook niet op.
Daar haal ik ook de plasplek om de paar dagen weg, dan is die verzadigd (bij dat zaagsel wat ik heb ook en mest ik idem uit)
En dan gooi ik het vlas wat in de stal ligt op een schone plek op de plasplek en op de schone plek weer nieuw vlas.

En dat vind ik zelf erg fijn werken.
Ziet er nooit erg goor uit en is ook niet nat.
Nu kan dat natuurlijk per paard verschillen, maar mijn ervaring is zo fijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:47

De mensen hebben geen verstand van oppotten heb ik al begrepen. Ze willen alles laten liggen en steeds opstrooien met stro en dan 1 keer per week eruit. Dat werkt dus niet. Verzadigd is verzadigd en de 3e dag heeft hij zo een ontzettende vieze stal dat het gewoon niet meer op te strooien valt. Jammer dat ze niet van te voren hebben bedacht dat merries anders zijn op stal dan ruinen en dat de grote ruinen de hele tijd in hun eigen plasplek staan.

Het zijn boeren mensen, dus zuinig. Ze hebben bezuinigd in een deugdelijke vloer. De put ligt enkele meters van de stal af, maar het leggen van een eventuele dubbele vloer met de bovendste met gaatjes zal te duur zijn geweest.

Ik heb al geoppert om vlas er onder te strooien, maar ze blijven vol houden als ik de natte plek er uit schep dat ik het systeem in de war schop Haha! dat er dan een bodem mist. Maar sjee je zal eens moeten zien, het druipt en sopt, echt niet normaal. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:50

Virginia123 schreef:
Wat is nou vlas eigenlijk..
Net zoiets als zaagsel?? Wat is nou beter?

Vlas is afval van de hennepvezel. Dus waar touw, mandjes e.d van wordt gemaakt. Je hebt vlas uit nederland en uit frankrijk, uit frankrijk is beter, langere stukjes en kunnen meer vocht opnemen.

Weet niet hoeveel, maar ik dacht zo ongeveer 20x meer dan stro.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:04

beantsje schreef:
staat in dezelfde post....zaagsel!
Heeft verreweg het minste stof.

Dat heb je dan mooi verkeerd die van mij staat dus op vlas en heeft een chroniche onsteking gehad aan de luchtwegen en daarom staat zij op vlas en krijgt zij kuil hooi, en ze hoest niet meer