Wat moet ik hier nu mee?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Wat moet ik hier nu mee?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:13

(Ik weet niet of het hier goed is geplaatst)

Mijn 2,5 jarige merrie staat sinds 10 augustus op haar huidige stalling. Alles is er goed er is alleen een maar..

Toen ze er kwam was het iets trappen en happen door de andere paarden want die wouden haar laten zien wat haar rang in de kudde is.

Dat was verder niks ergs, erg normaal onder de paarden Lachen

Maar sinds deze week doet Sinti ineens erg kwaad naar de anderen en wil graag ''leider'' worden in de kudde. Ze daagt steeds alle paarden uit en dit ging nu al een aantal keren wat mis. Eerst een wond op haar voorbeen. Dat was verder niks ernstigs.

Maar vanmiddag begon Sinti weer en heeft ze dus een trap terug gehad en is er een hele lap van haar vel af op haar achterbeen..

Foto's plaats ik zo snel mogelijk als mijn telefoon normaal doet.

Ze loopt verder niet kreupel, maar ik ben bang als ze zo door gaat dat er straks wel iets gebeurd wat erger is.

Iemand tips wat ik kan doen etc.?

Famke_93

Re: Wat moet ik hier nu mee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:44

Of niet meer op het land zetten, of apart (maar dan leren ze het nooit)
Of het gewoon uit laten vechten, doen ze namelijk in het wild ook en dan zijn er ook geen mensen die in kunnen grijpen!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:46

Dat is waar.. Maar ik heb geen zin dat ze straks stokkreupel loopt oid. of misschien erger.

En alleen helpt niet ze springt er dan wel over heen om bij de rest te komen, en op stal helpt ook niks van dan staat ze ook te steigeren in haar box ...

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:26

Niet meer bij de anderen in het weiland zetten.. een ongeluk is zo gebeurd en dan is het misschien te laat..
Maar als het niet kan... wordt het erg moeilijk..
Ik ken paarden die mijn paard een trap verkocht hebben en nu zit ik met de ellende. Als er te veel vijandig gedoe is dan vind ik het persoonlijk opgepassen geblazen...

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:35

Of zorgen dat ze maar met 1 ander paard in het weiland staat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:38

MD-->VSW

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:52

Olita schreef:
Niet meer bij de anderen in het weiland zetten.. een ongeluk is zo gebeurd en dan is het misschien te laat..
Maar als het niet kan... wordt het erg moeilijk..
Ik ken paarden die mijn paard een trap verkocht hebben en nu zit ik met de ellende. Als er te veel vijandig gedoe is dan vind ik het persoonlijk opgepassen geblazen...
Ja idd. En het probleem is nog, ze lokt het zelf uit...
Minidroppie schreef:
Of zorgen dat ze maar met 1 ander paard in het weiland staat.
Hmm dat kunnen we misschien ook wel overleggen Ja

LunakE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:55

Een stuk wei afbakenen waar ze dan alleen of met een ander paard staat .

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:16

Nou hier de foto's van sinti haar wond... Ach gut
Op de foto's is de wond lekker schoon Lachen En ziet het er minder eng uit dan in 't echt.. Lachen
Afbeelding
Afbeelding

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:21

ik zou me dr niet zo druk om maken ze is pas 2,5 en moet nog veel leren dus ook dit lekker weer in de wei doen en ze leert het vanzelf, anders zal ze blijven uitlokken bij elk paard waar je haar bij inzet.
je moet de wondjes uiteraard wel verzorgen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:28

Perla schreef:
ik zou me dr niet zo druk om maken ze is pas 2,5 en moet nog veel leren dus ook dit lekker weer in de wei doen en ze leert het vanzelf, anders zal ze blijven uitlokken bij elk paard waar je haar bij inzet.
Opzich wel, maar zelf ben ik erg bang dat het verkeerd gaat! Verdrietig

Perla schreef:
je moet de wondjes uiteraard wel verzorgen.
dat gebeurd wel Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:32

Sinti__LoveU schreef:
Perla schreef:
Opzich wel, maar zelf ben ik erg bang dat het verkeerd gaat! Verdrietig

ik denk zelf dat ze hier al heel wat van geleerd heeft
dus dat er niet veel meer kan gebeuren laat haar lekker in de wei ze is pas 2,5 jaar daar hoort dit gewoon bij omdat ze dan heel moedig maar ook wat onhandig zijn.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:39

Ik zou 't ook lekker laten gaan....... Een hogere plek in de kudde proberen te veroveren is heel natuurlijken zelfs noodzakelijk in de jeugd van een paard. Tuurlijk moet je de wondjes verzorgen enzo, maar het hoort gewwon bij het opgroeien. Kinderen worden ook groot met vallen en opstaan, het hoort erbij.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:51

ik denk dat je het een beetje moet laten geweren, ik vind persoonlijk de wond op haar been niet heel ernstig.
het ziet er niet lekker uit nee, maar zolang je het goed verzorgd gaat het mooi helen.
alle paarden in een kudde vechten het uit.
bemoei je je er niet mee dan is het vaak snel genoeg geregeld.
ik zou het nog even aan kijken, want het is natuurlijk altijd leuker en beter voor een paard als het wel met meerdere paarden in de wei kan staan.
maar het is jou paard, vertrouw je het niet dan moet je haar apart zetten!
succes Ach gut

marithaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:49

Ik ben het met pre eens.
De wond is niet heel ernstig het is oppervlakkig dus het zal na een goede verzorging van jou mooi helen.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:23

ik zou het wel in de gaten blijven houden, want je hebt ook paarden die het nooit leren.
Ik heb het namelijk al vaal genoeg gezien/gehoord dat een paard (ter plekke) afgemaakt moest worden door een trap van een ander.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:49

nati schreef:
ik zou het wel in de gaten blijven houden, want je hebt ook paarden die het nooit leren.
Ik heb het namelijk al vaal genoeg gezien/gehoord dat een paard (ter plekke) afgemaakt moest worden door een trap van een ander.

Ik heb anders nog nooit gehoord dat een paard moest worden afgemaakt na een trap van een ander? Dit is toch wel erg exteem!
Ik zou het haar laten uitvechten maar het wel goed in de gaten houden, het kan natuurlijk altijd zijn dat er een paard tussen staan waar ze de pest aan heeft en daarom steeds opnieuw gaat uitdagen maar over het algemeen keert na een tijdje de rust weer in de kudde. Als je er altijd blijft tussenkomen kan je je paard binnen de korste keren bij geen enkel ander paard meer houden, ze moet leren hoe ze zich hoort te gedragen in een kudde.

Labje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:00

[/quote]

Ik heb anders nog nooit gehoord dat een paard moest worden afgemaakt na een trap van een ander? Dit is toch wel erg exteem!
Ik zou het haar laten uitvechten maar het wel goed in de gaten houden, het kan natuurlijk altijd zijn dat er een paard tussen staan waar ze de pest aan heeft en daarom steeds opnieuw gaat uitdagen maar over het algemeen keert na een tijdje de rust weer in de kudde. Als je er altijd blijft tussenkomen kan je je paard binnen de korste keren bij geen enkel ander paard meer houden, ze moet leren hoe ze zich hoort te gedragen in een kudde.[/quote]

Je moet er inderdaad wel goed in de gaten houden, mijn paard heeft gewoon een keertje een hekel gehad aan een ander paard in de groep en dat stopte niet zomaar. En als je het toch niet helemaal ziet zitten dan zou ik dr met een ander paard appart zetten.