Hoe onze Fjord scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Hoe onze Fjord scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 07:31

Hallo,

Aangezien het hier al aardig vriest en onze Fjord ondanks de dekens al een dikke vacht heeft, hebben wij besloten om haar te scheren.
De vraag alleen is...Hoe?
We willen niet al de vacht wegscheren, vooral de benen niet. Het gaat er alleen om dat ze haar zweet goed kwijt kan.

Mijn vraag aan jullie is: Welk model is het beste, en waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Reacties als: Je moet je paard niet scheren, het is onnaturlijk, etc etc, zijn geheel onnodig.

Foto's zijn welkom!

Alvast bedankt!

Nibbit

Re: Hoe onze Fjord scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:33

Je kunt een baan bij de hals weg scheren.

Ik heb thuis op de pc een plaatje met allemaal modellen, kan ik evt vanmiddag plaatsen (ben nu op t werk)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:39

Scheerpatronen
Er zijn verschillende scheerpatronen, kies het patroon dat het best bij je paard past, qua werk en weidegang. Hoe meer vacht eraf gaat hoe meer dekens je nodig zal hebben, en hij zal minder vaak buiten kunnen staan.

Jachtmodel:
Benen en plaats waar het zadel ligt blijven ongeschoren.
Dit officiële model is eigenlijk niet van toepassing op westernpaarden, maar je kunt het zadel ook veranderen in een vierkant. Voor paarden die zwaar in het werk staan, maar wel enige bescherming aan de benen nodig hebben.

Dekenmodel:
Benen blijven ongeschoren en er blijft een 'deken' over op de rug, lendenen en romp.
Geschikt voor paarden die zwaar in het werk staan, maar een dunne huid hebben, of extra bescherming nodig hebben in het gebied rondom de lendenen.

Streepmodellen zijn een goed compromis voor paarden die met tijden hard moeten werken, maar toch voor een deel van de tijd of altijd buiten staan.
Kijk naar de omstandigheden van je paard, en bepaal zo welk streepmodel het beste bij hem past.

Hoog streepmodel:
Hoofd en benen zijn niet geschoren, maar je kunt ervoor kiezen om het hoofd wel te scheren.

Midden streepmodel:
Hoofd en benen worden niet geschoren.
De 'deken' is lager geschoren.

Laag streepmodel:
Hier zijn luchtpijp, borst, gedeelte tussen de voorbenen, het onderte deel van de schouders en buik geschoren.

Zeer laag streepmodel:
Hier wordt een strook bij de luchtpijp naar beneden, die breder wordt bij de borst en tussen de voorbenen en onder de buik doorgaat, geschoren.

Ik zou kiezen voor een van de streepmodellen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 07:51

Ok, zou fijn zijn als je idd een foto kan neerzetten Nibbit.

Ik dacht idd al aan zon baan model, bedankt voor de uitleg hartje!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:54

Dit zat ik me ook net af te vragen gisteravond, niet dat ik nu al van plan was te scheren, maar een beetje veruit denken kan geen kwaad.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:12

Afbeelding

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 12:44

Helemaal super Nibbit! dankjewel Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:15

Nibbit:
wat ik me altijd afvraag he: die baanmodellen, hebben die nou echt nut?
De meeste mensen scheren volgens mij omdat ze 's winters anders zo lang moeten uitstappen, omdat bezwete paarden niet snel droog worden, maar als je dan maar zo weinig wegscheert, heeft dat dan nog wel nut?
Of als jij andere scheer-redenen weet waarvoor die banen wel nut hebben hoor ik het graag. Bedankt!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:51

Judje schreef:
Nibbit:
wat ik me altijd afvraag he: die baanmodellen, hebben die nou echt nut?
De meeste mensen scheren volgens mij omdat ze 's winters anders zo lang moeten uitstappen, omdat bezwete paarden niet snel droog worden, maar als je dan maar zo weinig wegscheert, heeft dat dan nog wel nut?
Of als jij andere scheer-redenen weet waarvoor die banen wel nut hebben hoor ik het graag. Bedankt!

Ik ben Nibbit niet maargoed Tong uitsteken
Volgens mij gaat het er om dat het paard zijn warmte beter kwijt kan. Die banen zijn zeg maar luchtgaten. Maar ze zullen idd wel nog iets zweten?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:24

Op de plekken die je wegscheert zweten ze het meest, en dan kunnen ze de warmte goed kwijt.
Nr 10 en 11 lijkt me te weinig geschoren om effect te hebben.

Ik zou in dit geval kiezen voor zoiets als model 8, alleen dan de baan misschien zo breed als nr 6. het hoofd zou ik ook niets aan doen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:25

Het in banen scheren heeft wel degelijk nut. Op de meest belangrijke plaatsen kan het paard zijn warmte kwijt, maar de rug en de broek spieren blijven wel beschermd qua warmte doordat die haren nog gewoon aanwezig zijn.
Ik heb een poos op manier 5 en 6 geschoren en dat beviel erg goed. Geen dikke lagen deken, maar genoeg warmte afvoer om een winterdippie te voorkomen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:40

Ik ben gisteren begonnen, ik het het nog nooit eerder gedaan, maar het zag er wel aardig uit Bloos Tja beetje hakkelig, maar dat trekt wel bij hoop ik. Haha
vandaag is de andere kant aan de beurt.

Ik heb gekozen voor idd een baan. Ongeveer als nr 6.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:45

stipje Knipoog

ik wil aankomende winter mijn paard ook gedeeltelijk scheren, liever niet helemaal gezien ze overdag ook buiten loopt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:20

nummer tien en elf zijn juist hele fijne modellen
op die manier kun je je paard scheren waardoor hij zijn warmte beter kwijt kan , en dus minder zweet etc
maar ze kunnen nog wel zonder dekens staan ,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:32

Ik geef mijn pony's ook altijd een streepje. Enkel een baan over de hals tot tussen de benen bij de singen.

Ze blijven dan zonder deken buiten. Ze zweten nog wel, maar veel minder dan zonder te scheren Lachen