paard te water, manier van eruit halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krista

paard te water, manier van eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:07

Gisteren vond onze Gerrit het nodig om kikkers te gaan vangen (overigens kwam er ook echt 1 onder hem vandaan hippen!) oftewel, hij lag in de sloot en kwam de kant niet meer op. Onze hulp in de vorm van matten onder zijn voorbenen en een slang achter zijn achterhand hielp niet voldoende, hij zat met zijn achterbenen schuin in de slootkant.

Brandweer gebeld, 16 man sterk, volgens hen was DE manier, besproken met veeartsen en al, hem met gewartelde lijnen aan de voorbenen eruit te trekken. Zodra hij dan los kwam lieten ze los en ging de lijnen ook los. Gelukkig is hij eruit gekomen, maar ik vond het niet normaal wat een krachten op die voorbenen, schouders en ligamenten kwamen.
Ik - blonT waarschijnlijk - stelde nog voor een band achter zijn achterhand te doen en daarmee te helpen, waarop er een reactie kwam 'dan moeten we het water in' ...eh... waar denk je dat ik op dat moment al stond?

Ik ben blij dat hij er uitgehaald is, en dat hij op wat schrammen en behoorlijke stijvigheid na goed is, maar is dit nou DE manier?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

XxSultanxX

Re: paard te water, manier van eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:15

jeetje dat is schrikken zeg ! gelukkig dat er niks met hem gebeurt is .
ik ben ook wel benieuwd wat de manieren zijn om een paard uit het water te halen

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:18

ik had net gegoogeld hierop, en overal zie je de brandweer slangen om de achterhand doen, of zo'n buikband gebruiken. Dat lijkt mij ook normaler en beter voor het lichaam van zo'n dier... of zie ik het nou te overdreven?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:19

hmm ja apart zoveel enorme mankracht op de voorbenen heeft hij er niks aan overgehouden de dag erna ?
ik zou het ook niet weten mij lijkt toch oo kde steun van een slang aan de achterkant , maar ja dat is mijn leke mening .
ben beneiuwd blijf dit volgen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:20

Ik dacht al dat het over Gerrit zou gaan.
Ik denk dat die brandweermannen een dergelijke situatie nog nooit geoefend hebben. Tja dan blijft het behelpen....Die mannen waren natuurlijk ook als de dood om een flinke trap te krijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:21

Als hij met voorbenen nog vast zit in de drek, touw net boven de hoef vastmaken als je daarbij kan en trekken zodat het los komt.
Touw om de buik, deze door de voorbenen en door de ring van het halster halen en trekken.
Band om de achterhand idd en ook trekken.
Of zo'n band om de buik om te takelen, maar dan moet wle de hele brandweerwagen erbij zijn Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:27

Ik weet niet meer precies waar ik het heb gelezen, maar ik heb pas ergens gelezen dat het NIET goed is om een paard aan de voorbenen de sloot uit te trekken. Inderdaad vanwege de hoge krachten die er op komen te staan.

Ik ben wel blij voor je dat hij er weer veilig uit is gekomen en dat het allemaal goed is gegaan.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:28

Miryamk schreef:
Ik denk dat die brandweermannen een dergelijke situatie nog nooit geoefend hebben. Tja dan blijft het behelpen....Die mannen waren natuurlijk ook als de dood om een flinke trap te krijgen.

is dat de algemeen kikker vanger dan haha
maar nee lijkt me dus niet dat je het aan de voorbenen moet gaan doen ,

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:29

Miryamk schreef:

Haha! heul goed MIr!

Nou, ze waren er stellig van overtuigd. Zo moest het en anders? Ze stonden me aan te kijken of ik zo'n hysterisch paardengrietje was. Deze 'techniek' hadden ze met dierenartsen overlegd. Gerrit's voorbenen waren vrij op de kant en ik heb zelf staande in sloot zijn dek losgesneden en kon zonder veel gekkigheid achter en onder zijn benen voelen. Ik bood zelfs aan om dat zelf te doen, ik stond er toch al.
Enne... er waren twee brandweerwagens, plus onze eigen Ford Bronco, dus er was 'kracht' genoeg.

Toen hij er uit was liep hij echt gruwelijk moeilijk, wijdbeens, hinkend. Kijk, stijf, dat kan niet anders, lijkt me logisch. Dus: onder extra warm dek, rustige beweging en Arnica druppels tegen de zwellingen. overigens heeft hij gisteren van de DA nog een pijnstiller gehad om de eerste zwelling te remmen.

Maar man o man, een dood paard slepen ze aan zijn voorbenen bij wijze van spreke weg, echt, die hele 700 kg (mijn dikbil Quarter mag er wezen Haha! ) aan die twee voorpootjes de kant op slepen. Hm. Ik werd er niet gelukkig van.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

voor zover ik het weet ook met band achter de kont en om de buik en imand bij het halster.bij mij op de manege had de brandweer 1 x per jaar oeening hoe ze met paarden overweg moesten en de materialen aanleggen.aan de vorbenen lijkt mij ook niet zo best(dacht dat ik het een xtje heb gehoord dat het slecht is maar weet nie tmeer waar)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

Wel vreemd dat er is overlegd met een DA en dat ze dan tot deze actie komen, mmm bijna onbegrijpelijk En die hammen van Gerrit mogen er idd wezen! Ik hoop dat de stijfheid snel wegtrekt. Komt de DA nog langs? Dan zou ik hem je twijfels over deze aktie voorleggen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:35

ik ga inderdaad nog even contact opnemen met de DA hier, het is dat dat beest er gisteren uit moest en dat er nu eenmaal gehandeld moest worden, maar ik was en ben er nu helemaal stellig van overtuigd dat dit een behoorlijk idiote manier is van trekken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:39

Waar ik het vandaan heb weet ik niet meer, maar ik heb wel eens gehoord (of gelezen) dat het niet goed is om een paard aan de voorbenen eruit te trekken. En inderdaad vanwege de grote druk die daardoor ontstaat.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:04

Aan de voorbenen is echt geen goede manier lijkt mij. Idd doordat er veel te veel gewicht komt te rusten op de voorbenen! Dus een band om de buik en erachter, de kont dus dat is volgens de mij de enige echte goede manier voor een paard uit de sloot of greppel te krijgen! En voorkomen is altijd beter natuurlijk! d.m.v. een stroomdraadje ervoor!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:09

Wij hebben hier heel veel water, maar gelukkig eigenlijk alleen om het eiland heen, en niet zoveel sloten en kanalen waar paardjes in duiken,maar deze manier van aan de voorbenen er uit trekken lijkt mij de slechtste oplossing. Geboren in het waterland tussen Purmerend en Amsterdam, weet ik dat ze daar altijd met een trekker en een band achter de billen langs het paard uit de sloot halen.
In jouw geval zou ik niet alleen een DA de boel laten controleren, maar zeker ook iets van een fysiotherapeut of een manueel ofzo.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:49

De brandweer "oefent" wel eens bij ons op stal, en dan doen ze ook banden om de voorbenen heen. Het zal dus wel de manier zijn, maar ik ben blij dat mijn paard niet naast een sloot staat!

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:34

Gelukkig is alles toch goed afgelopen. Maar meestal band achter de achterbenen en soms een brede band onder de buik, maar nooit aan de voorbenen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:37

Als ik jouw was zou ik nu wel even een hekje of draadje voor de schuine kant van de sloot zetten zodat het neit nog een keer gebeurd. Ik weet niet wat dé manier is, maar ik heb wel een keer gezien dat er een band om de achterhand zat en dat werd met een auto getrokken.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:15

In het tijdschrift ROS van deze maand staat een heel artikel over dit onderwerp. Misschien een idee om dat tijdschrift even te halen? Lachen

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:52

Het NIBRA http://www.nibra.nl is eht Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding. Zij hebben in 2001 "eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren" gepubliceerd. Ik kan deze uitgave niet meer op hun website vinden, maar nog wel een link naar PTC+ voor samenwerkingsverbanden: Praktijkcursus Eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren.

Enfin, in de genoemde brochure staat bij de methode voor het redden van een paard uit de sloot het volgende:
<..>
Heeft u eenmaal een lage walkant of schuin talud bereikt, dan kan het dier zichzelf redden of uit het water gesleept worden met behulp van brandslangen die om de borst en de achterhand worden gelegd en/of een sleepzeil.
<...>
Stapsgewijs bestaat de werkwijze uit de volgende stappen:
1. Breng een borsttuig achter het dier langs aan
2. Bevestig twee lange touwen aan de stroppen van het borsttuig.
3. Leid deze touwen onder de buik van het dier tussen beide voorbenen door.
4. Maak de touwen vast aan het halster. Dit is nodig om achteroverslaan van het dier te voorkomen.
5. Leid de uiteinden van de twee touwen over de laadbak van bijvoorbeeld een landbouwwagen.
6. Maak de uiteinden van de twee touwen voor aan de wagen vast. Door de wagen met een trekker langzaam naar voren te rijden, wordt voorkomen dat het dier achteruit glijdt. Als er vervolgens getakeld wordt, dan moet ter voorkoming van het achteruitglijden van het dier een band achter de achterhand worden aangebracht.

OF
1. Leg het midden van een brandslang over de schoft van het paard.
2. Kruis de slangen een aantal malen tussen de voorbenen door.
3. Leg een andere slang achter de billen langs.
4. Laat één persoon het hoofd geleiden.
5. Bind indien nodig touwen aan de voorbenen.
6. Trek het dier tegen de afgevlakte walkant uit de sloot.
7. Houd hierbij het hoofd goed tegen de grond gedrukt, anders probeert het dier overeind te komen.
Ook de volgende werkwijze is mogelijk:
1. Leg een touw achter de voorbenen rond de borst en om de buik.
2. Trek of sleep het dier zijwaarts uit de sloot (mits de walkant niet te hoog is).

De werkwijze die u volgt voor een te water geraakt dier komt grotendeels overeen met de werkwijze voor een in de modder vastzittend dier.
Als het dier uitgeput is door het gevecht wat het geleverd heeft en u kunt de voorbenen niet vinden, dan kan een reddingshaak, een hijsband of een reddingsbroek onder de borst aangebracht worden. De reddingshaak moet voorzichtig achter de voorbenen en rond de borst geschoven worden. Daarna kan met de reddingshaak of de hijsband de reddingsbroek rond de borst geschoven worden. Wanneer rond de borst een hijsband bevestigd is, moet bij voorkeur ook een band voor de achterbenen aangebracht worden, de zogenaamde reddingsbroek. Het uit het water trekken moet langzaam, doortastend en op een veilige manier voor mens en dier gebeuren.

<...>
Botbreuken en verlammingen komen vaak voor door ondeskundige hulp, bijvoorbeeld door op de verkeerde plaats banden, touwen of kettingen aan te leggen om het dier uit zijn benarde positie te trekken of te takelen.

Bovenstaande is letterlijk overgenomen uit de brochure. Nergens, maar dan ook nergens (dus ook niet op de foto's die erbij staan), staat het advies om het dier aan de voorbenen te trekken
Ik zou de desbetreffende brandweerlieden eens op het bestaan van deze informatie wijzen, wellicht kunnen ze een cursus volgen Pling Ze zullen zoiets zeker niet opzettelijk fout doen, maar er bestaat helaas nog veel onkunde.

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:57

Krista schreef:
Miryamk schreef:

Haha! heul goed MIr!

Nou, ze waren er stellig van overtuigd. Zo moest het en anders? Ze stonden me aan te kijken of ik zo'n hysterisch paardengrietje was. Deze 'techniek' hadden ze met dierenartsen overlegd. Gerrit's voorbenen waren vrij op de kant en ik heb zelf staande in sloot zijn dek losgesneden en kon zonder veel gekkigheid achter en onder zijn benen voelen. Ik bood zelfs aan om dat zelf te doen, ik stond er toch al.
Enne... er waren twee brandweerwagens, plus onze eigen Ford Bronco, dus er was 'kracht' genoeg.

Toen hij er uit was liep hij echt gruwelijk moeilijk, wijdbeens, hinkend. Kijk, stijf, dat kan niet anders, lijkt me logisch. Dus: onder extra warm dek, rustige beweging en Arnica druppels tegen de zwellingen. overigens heeft hij gisteren van de DA nog een pijnstiller gehad om de eerste zwelling te remmen.

Maar man o man, een dood paard slepen ze aan zijn voorbenen bij wijze van spreke weg, echt, die hele 700 kg (mijn dikbil Quarter mag er wezen Haha! ) aan die twee voorpootjes de kant op slepen. Hm. Ik werd er niet gelukkig van.

ik hoop dat het goed gaat komen met jullie gerrit, het lijkt me niet zo best inderdaad dat ze aan die voorpootjes hebben lopen trekken. en dan volgens mij niet zo zeer omdat zn spieren het niet zouden kunnen hebben, maar meer omdat er iets omheen zit en aangetrokken word.
maar hoe dan ook is zijn spierkracht naar mijn idee erop gebaseerd om zijn lichaam te dragen en om voort te bewegen, met andere woorden hij hoeft nooit een trekkende beweging te maken zoals een aap dat bijvoorbeeld doet, die hangt aan een tak en zijn spier opbouw is daardoor anders.
ze hadden gerrit het meest ontlast als je inderdaad een brede band achterlangs hadden gedaan.
tenzij ze hem dan klem zouden trekken tegen de kant aan. dan gaat het natuurlijk goed fout!!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:20

Ben ondertussen half expert van paarden uit de sloot krijgen (helaas)..

Het ligt er een beetje aan of de voorbenen nog vrij kunnen bewegen, heb er ook eentje gehad waarvan dr voorbeen schuin onder de walkant terecht gekomen was. Die heeft de brandweer er uit moeten halen, ging trouwens vrouwtje in duikerpak zo de sloot in (moesten we er ook nog eens met drie man uittrekken). Paard kreeg inderdaad band om dr middel voor zover dat wil lukken natuurlijk in een blubbersloot en dan slang om dr achterkant en evengoed dr voorbenen toen we die te pakken hadden nog in de touwen.

Maar als ik het aan de boer vraag of hij ze er uit wil trekken met zn traktor doet ie touw om de voorbenen en dan daar aan trekken..
M'n fjordje hebben ze als uiterste redmiddel (hij was aan het opgeven) zelfs een keer zo aan zn voorbenen omhoog gehesen, hij bleef rustig wachten tot ik zn benen los had en galopeerde weer lekker verder alsof er niks aan de hand was..

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:39

dank jullie allemaal voor de reacties! dat stuk van de NIBRA ga ik zowiezo eens aan ze voorleggen. Kijk, ik ben superblij dat ie er uit is, maar voor de volgende keren (hopelijk niet mijn beesten verder meer) kan het beter anders.

Met Gerrit gaat het goed, temperatuur blijft in orde, ik stap hem veel af, beweging voor de bloedsomloop en arnicadruppels. Ik kijk het zo even aan tot de boel tot rust gekomen is en met de eigenaar van stal (fysio) de boel gaan nalopen....

en hem streng toespreken natuurlijk! wat nou kikkers vangen?!?!?!?!!?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 05:45

Blij te horen dat Gerrit het goed maakt Krista Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:29

Krista schreef:
Ze stonden me aan te kijken of ik zo'n hysterisch paardengrietje was.

Wat natuurlijk wel een beeeeetje klopt Haha!
Ben blij dat ie het goed maakt, denk dat ie in een vlaag van verstandsverbijstering dacht dat ie een zeepaardje was.