Klophengst kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentasi

Klophengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:09

Hoi,
er gaat nog een stuk aan vooraf dus dat zal ik eerst vertellen.

Vorige week maandag werd ik gebeld dat B. een paard heeft gekocht. Appie, een 18 jarige arabier. Hij heeft wedstrijden gelopen. We weten niet hoever. De laatste 2 jaar heeft hij in het land gestaan. Hij was wat mager toen hij kwam, maar dat is nu al een stukje beter.

Appie zou komende zaterdag weer verkocht worden aan 2 meisjes van 12. S. en ik moesten alles weer een beetje opfrissen en hem uitproberen hoe hij was. Alles gaat erg goed. Hij is met het rijden super braaf, en kan leuk lopen.
Na een paar dagen begon hij wat feller teworden. Gewoon meer energie. Niks ergs.

Nou werd ik gisteren gebeld, dat ze er acher zijn gekomen dat het een klophengst is. Hij kan niet meer aan die meisjes verkocht worden. B. had hem daar voor eigenlijk gekocht. Hij staat bij een merrie op stal, wat nu niet meer gaat. Waarschijnlijk gaat hij dus naar de slacht.

Nou kwam B. er mee, dat ik hem voor een minimaal bedrag mag kopen.

Zouden jullie nog een 18 jarige klophengst kopen?
Graag jullie meningen en adviezen.

Nog een kleine vraag. Ik ben benieuwd wat een klinische keuring ongeveer kost?

Groetjes Yvonne

barbar

Re: Klophengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:13

als een klophengst braaf is waarom zou het dan een probleem moeten zijn, die testikel die niet is ingedaald is niet ontwikkeld dus hij kan geen kindjes maken dus ik zie niet in waarom hij niet bij die merrie kan staan. Tong uitsteken
om er zeker van te weten of een paard een klophengst is kan volgen mij alleen via een bloedonderzoek en ik snap niet helemaal de reden waarom er zo'n onderzoek (als hij al gedaan is) is gedaan als het paard verder braaf is. Verward
ik vind het een beetje een vaag verhaal.
en mocht het echt een klophengst zijn en hij is braaf en gezond en je vind hem leuk dan zou ik hem kopen. OK dan!

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:32

Een klophengst kan wel nog vruchtbaar zijn.
En als hij bij de merrie staat kan hij ook helemaal ''gek'' worden, omdat hij wel nog die hormonen heeft als wat een gewone hengst in zich heeft.
En inderdaad via het bloed kun je testen of echt een klophengst is.
Maargoed, ik snap niet waarom hij daarvoor naar de slacht zou moeten gaan.
Als jij het een erg leuk dier vind en je kent hem een beetje, ik vind dat er niks mis is met een 18-jarige die klophengst is mits je zelf ervaring hebt met hengsten.
Heb je geen foto van hem, lijkt me een leuk beestje.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:41

oh mij is altijd verteld van niet. Schijnheilig
en van die hormonen daar heb je gelijk in, maar hij heeft zo te lezen al een tijdje met die merrie gestaan en dat ging bijkbaar dus goed, miss is het alleen niet zo'n goed idee om hem er ook bij te hebben als ze hengstig is. Hyper! ROFL

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:47

Met de bloedtest wordt bepaald hoeveel van het hormoon testosteron er nog aanwezig is.
Zo kan worden bepaald of de niet-ingedaalde bal nog actief is en de hengst dus vruchtbaar.

Een klophengst kan tegenwoordig prima worden gecastreerd hoor.
Dat gebeurt op de kliniek via laproscopie.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:50

ik denk dat een 18 jarige zowieso niet iets echt vruchtbaars geeft. Mijn 17 jarige hengst schoot ook losse flodders omdat hij nooit gedekt had. Die was wel echt hengst.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:53

Ja, misschien is hij zo kwa gedrag een cool ''type'', maar ik denk ook dat als die merrie hengstig wordt, het allemaal niet zo goed gaat:P en dat hij dan ook meer hengstengedrag kan krijgen.
Hoewel hij al 18 is en het al zou moeten hebben, maar hij kan dus ook een fijn karakter hebben, zoals ts al een beetje beschreef zoals hij onder het zadel is.
Ik ben benieuwd of ts hem koopt.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:57

als je hem leuk vind en als hij voor een fatsoenlijk leuk prijsje weg doet zou ik niet weten waarom je t niet zou doen.
keuring kost rond de 100 dacht ik..

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:02

Ik zou hem kopen!! Zo heb je een leuk paard wat je al kent voor een lekker prijsje!! Ik verzorg een klop hengst, harstikke leuk beest, niks mis mee!!!

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:37

Hij moet daar weg, omdat hij in het land die merrie opjaagd en de hele dag probeert tedekken.
Als hij in de box blijft en zij in het land, breek hij de hele stal af. Ook geen optie. En als hij in het land is en zij in de box, breekt hij door de linten terug naar stal.
Op dit moment heeft hij niet echt een fijn karakter. Echt hengsten gedrag. Het rijden gaat wel goed.
Zal even een foto plaatsen zo.

Als ik hem zou kopen zou hij op een andere stal komen. Ik ben alleen bang dat dat hengsten gedrag blijft. Heel druk, happen en met zn voorbenen slaan.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:39

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:56

Je kunt hem toch ook laten helpen met een laproscopie (of hoe je het ook schrijft), dat heb ik ook laten doen met mijn twee jarige welsh cob.
Die had ook maar 1 ingedaalde bal en de andere zat links in de buikholte.
Het voordeel van zo'n laprscopie is dat het geen buikoperatie is en er daardoor ook veel minder kans op complicaties is

choix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:20

Volgends mij hebben echt niet alle klophengsten hengsten gedrag hoor, want ik ken er ook 2 waarvan je echt niet zou zeggen dat het klophengsten zijn, maar misschien is dat hier anders. wat ik niet helemaal begrijp is dat toen ze nog niet wisten dat het een klophengst was hij wel leuk/lief gevonden werd en nu het blijkbaar een hengst is word hij meteen gezien als gevaar. of heb ik het mis?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:28

mijn hengst had ook echt hengstengedrag. Als jij niet bang ben en goed consequent en het paard vertrouwen geeft komt dat echt wel goed!!!

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:48

Ik vind het een leuk beestje.
Als je met dat hengstengedrag weet om te gaan en je inderdaad een mooie prijs afspreekt, is het zeker niet verkeerd!
Maar jeetje, dat ze niet bang zijn dat die merrie zijn benen over schopt met dat dekken van hem.

@choix Ook niet alle 2-ingedaalde-ballen-hengsten vertonen heftig hengstengedrag, dat ligt maar net aan het paard! Maar ik vind ook dat hengsten in het algemeen als iets gevaarlijks/monsterlijks worden beschouwd.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:50

Waarom niet? Casper was eerst een klophengst. Toen is hij gecastreerd en naar ons gekomen. Ons is niks verteld va nhet klophengst gedoe. Ze hadden alleen de bal gecastreerd. de bal die nog niet was ingedaald hebben ze laten zitten....
Een tijd later kwam ik erachter dat het toch echt geen ruin was toen ik hem aan het poetsen was.... Clown

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 19:59

@zelito
Daarom staan ze nu dus noodgedwongen op stal.

@chiox
Toen hij vorige week op stal kwam was er de eerste dagen niks aan de hand. Vrijdag begon hij pas wat op teknappen en toen kwam het gedrag naar voren. S. en ik moesten hem dus testen, en de eerste 5 dagen waren we er zeker van dat dit een kind vriendelijk paard was. Nu dus niet meer

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:01

snap niet waarom hij nou meteen naar de slager zou moeten, met consequente training is een klophengst prima te houden, je hebt ook super dominante merries en ruinen, als jij hem leuk vind zou ik hem gewoon kopen

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:09

Ja, maar sentasi, ik weet zeker dat als jij een band met het paard krijgt dat het heel anders is, van die 5 dagen kun je niet echt veel zeggen.
Moet hij dus daarvoor naar de slacht omdat hij niet meer kindvriendelijk is?
Maar zoiezo een fel arabiertje is niet echt het ideale paardje voor meisjes van 12, wat ze niet aan kunnen.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:12

Dat hij evt. naar de slacht gaat, heb ik niks over tezeggen

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:15

Als je dat klophengst gedoe weg laat.
Zouden jullie zowiezo een 18 jarig paard kopen?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:16

Ik zou geen 18 jarige paard kopen. Maar er zijn genoeg mensen die het wel doen. Ik weet niet hoe het paardje is. Maar waarom niet? Als je het echt een leuk beestje vind!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:17

Ja hoor, waarom niet? Lachen Als het paard nog fit is Knipoog

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:17

Ik zou een 18 jarig paard wel kopen als hij tenminste door de keuring kwam.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:18

als hij nog gezond is en lekker voorwaarts waarom niet?