Een maand geleden heb ik mijn paardje samen met nog 2 andere paardjes van de vorige stalling verhuisd. De paarden staan daar de hele dag op de wei/paddock en 's avonds gaan ze op stal. Mijn paard haar stal blijft wel open staan zodat ze ook 's nachts op de paddock kan als ze wil maar ik vermoed dat ze dat niet doet aangezien ze de andere 2 paardjes dan niet meer kan zien. Nu is 2 weken geleden de miserie begonnen. De D-pony keeg toen een astma-aanval en herstelt erg moeilijk terwijl ze meteen medicatie heeft gekregen van de DA, ventipulmin. Blijkbaar blijven haar luchtwegen geirriteerd door stofdeeltjes en schimmel want het hoesten gaat niet over. Nu begon dit weekend mijn paard ook te hoesten dus vandaag de DA nogmaals laten komen en ja hoor ... mijn paard heeft eveneens problemen met de luchtwegen door irritatie van stof en schimmel. Ook zij krijgt vanaf nu ventipulmin. We moeten echter de oorzaak aanpakken volgens de DA om dit op te lossen.
Nu hebben wij onze stalletjes daarstraks eens goed bekeken en ik denk dat we de boosdoener gevonden hebben. De man die onze paardjes verzorgt neemt het blijkbaar niet zo nauw met de algemene hygiëne in de stallen want ik begon met een rijf langs de kanten te gaan en ... voor ik het wist had ik een hele kruiwagen vol oude mest!
Nu is het probleem een beetje dat de bodem van die stallen zand is (ze staan daar dus niet op beton) met daarover dan stro. Vooral de urine plekken zijn zeer moeilijk te verwijderen.
Ik had zelf gedacht om die stal eens helemaal leeg te maken en dan rubberen matten over het zand te leggen zodat de stal op deze manier gemakkelijker te onderhouden is. Ook had ik de stal willen 'afwassen' met een schimmeldodend spul, kennen jullie iets wat ik hiervoor kan gebruiken?
Hoe zouden jullie deze situatie aanpakken?