Vaag kaal plekje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peb

Vaag kaal plekje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 14:38

Hoi,

Mijn paard had twee weken terug een wondje..dacht ik...op zijn hals. Ik kwam terug van vakantie en heb dus niet gezien hoe het zich ontwikkeld had. Ik de korst eraf gehaald en het gewassen met betadine...toen ik de korst eraf haalde was de huid roze en verdikt. Nu twee weken verder zitten er nog steeds geen haartje op de plek maar is de plek schilverig. Als ik de schilvers araf veeg met een spons is de huid gewoon zwart en schoon, maar als ik de volgende dag weer kom is de huid weer schilverig. Weet iemand of dit ringworm kan zijn? De plek heeft de grote van een kwartje. Of kan het ook gewoon zijn dat de huid wat schilfert, omdat er geen haar op zit. Ik sta pas net sinds 3 dagen op een nieuwe stal en ken er nog niemand, vind het lastig op dan met een verhaal aan te komen dat ik misschien een paard met schimmel heb meegenomen...en als het schimmel is hoe snel kan ik dan nieuwe plekjes verwachten?

groetjes

wenneke20

Re: Vaag kaal plekje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:43

effe by de dierenarts informeren of effe wassen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:51

Effe dit effe dat Clown.
Wassen met imaverol kan altijd werken, maar even dierenarts erbij halen is natuurlijk het verstandigste..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:52

Jeukt het ook oid? Lachen

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 14:56

Ik dacht ik ik wil het eerst ff afwachten, omdat de dierenarts nogal vaak is langsgeweest de laatse tijd. Wassen met betadine is geen optie omdat het paard absoluut niet nat mag worden. Hij heeft namelijk erge mok, wat perse droog moet blijven. Maar als het wel schimmel is...moet het zich toch gaan uitbreiden? volgens mij jeukt het niet..paard schuurt niet..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:09

Bij mijn merrie was het precies hetzelfde verhaal. Begon ook met een plek ter grootte van een euro. Ik dacht dat het een schuurplek was van het halster, het zat precies onder het ijzerwerkje aan de zijkant. Een week later kreeg ze aan de andere kant ook zo'n plek. Toen toch maar even naar de DA. Inmiddels ontdekte ik ook meer kleine plekjes. Het gaat van haar hoofd naar haar hals en borst en nu ook wat bij de voorbenen. Dat zie je echter bijna niet, alleen als je heel goed kijkt. Echt zien kan je het alleen op haar hoofd Huilen . De DA zegt dat het schimmel is en heeft haar een injectie gegeven, dat zou sneller werken dan immevarol. Dat is nu een week geleden. Er zijn niet veel nieuwe plekjes bijgekomen en wat er zit daar valt het korstje vanaf en droogt het in. Op de eerste plekjes komen nu weer haren.

Hoe ze het gekregen heeft, geen idee. Ze heeft vakantie gehad, op de wei gestaan samen met haar vaste maatje (die het overigens niet overgenomen heeft tot nu toe) en we zijn verhuist. Ze is ook drachtig dus misschien minder weerstand....

Je hoort het trouwens veel de laatste tijd.

d0nt_kn0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:12

ik zou de DA bellen als ik jou was Lachen het kan verschillende dingen zijn.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:16

Volgens de DA moet ik het juist niet wassen trouwens. Ik dacht ook wassen met betadine, schilfers en troep eraf en dan calendula erop zodat de plekjes genezen. Maar schimmel gedijt het best onder vochtige omstandigheden dus daarom juist niet wassen.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:21

Hmmm...ik haal alleen de schilvers eraf omdat ik het zo vies vind lijken, ik kijk het nog wel ff aan en vraag morgen wel ff aan de eigenaar van de stal. Dan kijk ik ff wat die zegt...want ze heeft het al twee weken en er zijn nog geen nieuwe plekjes bij gekomen...

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:26

Hoii,
Ik zou het in ieder geval even aan de eigenaar van de stal vragen. Die weet waarschijnlijk daar wel wat van af.. Als het iets is, weet de eigenaar het ook meteen.. Of natuurlijk de dierenarts erbij halen. Weet je zeker dat er wel/neit iets is! x Manja

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:00

Mijn moeder belde net dat een van de pony's thuis rare plekjes op zijn hoofd had wat ook uitbreidt. (Mijn paard is zaterdag van huis naar een pensionstal gegaan waar ik studeer) Ik denk dat ik toch de dierenarts maar ff bel morgen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:53

en....?

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 08:21

De dierenarts is gisteren thuis bij mijn ouders geweest en heeft schimmel geconstateerd. Alle pony's zijn geent...aangezien er twee enters bij zitten en behandelen met imaverol bij hun niet echt een succes gaat worden...zo mak zijn ze nog niet...Vandaag komt de dierenarts bij mijn paard. Aangezien de kans wel heel erg groot is dat het schimmel is, hoewel de schilvers weg zijn, laat ik hem wel enten. Het zekere voor het onzekere...

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 08:22

Owja...de dierenarts komt pas vandaag omdat die gisteren geen tijd meer had...

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:02

Dierenarts is geweest. Hij had ook een plek op zijn hoofd...en de conclusie was schimmel. Mijn paard is geent en moet als het niet over gaat de plekjes erbij behandelen met imaverol.