Wanneer benen afspuiten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Wanneer benen afspuiten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 09:11

Hallo Allemaal,

Misschien beetje rare vraag maar ik wil graag weten wanneer je de benen van een paard nu afspuit. Bij mijn vorige paard moest dat elke keer ivm kwaal aan de benen na het werk. Ook weet ik wel dat wanneer ze dik zijn enz. dat afspuiten goed voor ze is.

Maar spuiten jullie de benen ook af als ze gewoon gewerkt hebben en geen dikke benen hebben enz??
Is het slecht of juist goed om af te spuiten??? En hoe is dat in de winter?

Graag hoor ik jullie reacties!!!

marieke1982

Re: Wanneer benen afspuiten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:00

Normaal gesproken heeft een paard nadat hij aan het werk geweest is geen dikke benen. Tenzij hij een één of andere blessure heeft maar dan mag het paard meestal ook niet aan het werk. Met het afspuiten van de benen probeer je zoveel mogelijk te voorkomen dat een paard ná het werk dikke benen krijgt. Veel paarden die na het werk op stal worden gezet krijgen wat dikke benen door warmte en vochtophoping. Dus als je na de training de benen koelt met water beperk je de kans op verdikkingen, verstijvingen en dus ook blessures. Benen afspuiten is ook goed voor paarden met een warm been, blessures of andere verwondingen.

Ik spuit de benen van mijn paard nagenoeg altijd af. Tenzij ik wat minder zwaar werk heb gedaan en hij na het rijden toch de wei ingaat en dus in beweging blijft.

's Winters (maar ook zomers) moet je er op letten dat het water niet te koud is. Let wel: met lauw water heb je geen effect, maar water wat tegen het vriespunt zit is veel te koud. Dan sluiten de bloedvaten zich te snel. En werkt het juist niet mee aan een betere doorbloeding van het been.

Dus mijn advies: Spuit hem sowieso altijd af na het werk.

Succes Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:13

Ik hoor steeds vaker dat het niet echt goed is om de benen af te spuiten omdat ze dan té snel afkoelen. Het is veel beter om de benen rustig te laten afkoelen mét beweging, dus een tijdje uitstappen of lekker op wei zetten.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:15

Ik spuit de benen van mijn paard wel altijd af, gewoon met koud leidingwater. Heb je gelijk de modder eraf en de pezen koelen af (ik rijd met pees- en kogelbeschermers, pezen worden dan vaak warm). In de winter als het echt koud is doe ik het niet, dan met lauw water alleen even de modder eraf.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:34

Ik spuit de benen nooit af maar stap gewoon even na het werk! Dan koelen ze idd niet te snel af! Maar gaat het geleidelijker!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:36

Ik douche mijn paard altijd (als het weer het toelaat / warm is en hij goed zweet) uitgebreid. Dit koelt meteen de benen maar daarna ga ik nog altijd ff stappen en mag hij rollen!

Bevalt hem prima als ik het zo kijk hij is dan niet stijf of gevoelig Lachen

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:49

rashida schreef:
Ik spuit de benen nooit af maar stap gewoon even na het werk! Dan koelen ze idd niet te snel af! Maar gaat het geleidelijker!

Ik deed het allebei, goed uitstappen en daarna benen afspuiten. Ik spoot altijd iedere keer na het rijden zijn benen af toen toen mijn paard nog bereden kon worden. Onder de peeskappen werd het toch ook aardig vies van het opgedroogde zweet, dus na het afspuiten waren ze dan weer lekker schoon en koel.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:55

Ik spuit de benen altijd af na het werk. In de zomer spuit ik het hele paard af en in de winter alleen de benen. Dat is goed voor de pezen. In de winter is het niet te koud want dan zet je ze na het rijden toch niet meteen in de wei omdat ze dan zweten en anders afkoelen. Dan gaan ze even op stal.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:03

Uiteraard stap ik mijn paard atijd wel uit na het rijden. Pling Niet alleen voor zijn benen maar ivm zweten en ademhaling. Bedankt voor de reacties hier kan ik wel wat mee!!!

Wild_Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:55

Ook ik stap mijn paard (soms wel een half uur...) eerst goed uit en laat spuit daarna zijn benen nog een kwartier af. Als je eerst uitstapt en dan de koele spuit erop zet, kan het geen kwaad! Koude spijt op warme benen zou ik persoonlijk niet doen, maar als je paardje goed is afgekoeld is het prima te doen. In de zomer of met wat warmer weer spuit ik zijn hele lichaam gewoon af, stap ik nog eventjes en gooi hem daarna gewoon de wei in!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:00

Alleen als ik een grote buitenrit heb gemaakt of een lang stuk over de harde weg ben geweest...

Verder doe ik het praktisch nooit na het rijden, mijn (18-jarige) pony heeft geen kwalen dus gewoon uitstappen is voldoende

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:33

Malibu schreef:
Alleen als ik een grote buitenrit heb gemaakt of een lang stuk over de harde weg ben geweest...

Verder doe ik het praktisch nooit na het rijden, mijn (18-jarige) pony heeft geen kwalen dus gewoon uitstappen is voldoende

zo doe ik het dus ook (alleen de mijne is 14 Clown )

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:34

Ik doe het elke dag.. goed uitstappen en daarna afspuiten.. goed voor de doorbloeding.. Lachen

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:24

Ik spuit eigenlijk altijd na het werk de benen af. Het is goed voor de pezen en de bloedsomloop stabiliseert sneller. In de zomer doe ik hem vaak helemaal. In de winter enkel de beentjes en als het koud is goed afdrogen! Knipoog

roosw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:25

kan iemand me uitleggen waar het spuiten eigenlijk voor dient? hoezo is het 'goed voor de pezen' ?? ik spuit de benen van mijn paard vrijwel bijna nooit af en hij loopt prima.... dus hoezo zou het wel moeten?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:57

Ik spuit de benen ook niet af, heb juist geleerd van een paardenarts dat dit best slecht is voor de bloedvaten en het hart. Bloos Door het werk wordt het bloed harder rondgepompt en zijn de bloedvaten verwijd, zodra je de benen af gaat spuiten met koud water 'schrikken' de bloedvaten en worden ze opeens smaller. Het hart moet zich hier opeens aan aanpassen. Daarnaast is het zo dat het bloed in de benen wordt afgekoeld en dit 'koude' bloed wordt direkt op een hoog tempo rondegepompt door het lichaam, dit kan in extreme gevallen zelfs een hartstilstand veroorzaken.
Deze paardenarts raad aan om de benen vóór het werk koud af te spuiten zodat ze langer koel blijven en dikke benen voorkomt. Wat ook helpt om dikke benen te voorkomen is ruime tijd uitstappen (meer dan 10 min.) zodat het lichaam weer is afgekoeld op een natuurlijke manier, in de wei zetten of in de bak/paddock (kan ie direkt lekker rollen! Knipoog ) zodat ie in beweging blijft. Hierna kan je hem altijd nog eventjes afspuiten om de modder eraf te halen. Heb je hier geen mogelijkheid/tijd voor, dan gewoon niet afspuiten en zo op stal.
Dit is natuurlijk maar een mening/theorie van deze arts, maar ik hou me eraan. Ik vind het zelf namelijk ook niet lekker om direkt na het sporten mijn benen onder de koude kraan te doen, maarja andere mensen vinden het juist lekker! Clown

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:03

als je de benen van een paard wilt koelen moet je min 15 minuten afspuiten anders dringt het lang niet genoeg door om efect te hebben. ik spuit altijd alleen even af om de modder weg te spoelen.
dierenarts heeft wel eens verteld om op te passen ivm natheid en de kans op mok etc......

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:37

Ik spuit de benen van mijn paarde altijd af na het werk, koud water 10 min. Zowel na het rijden als longeren als een buitenrit.
Is min of meer een gewoonte geworden, niet wegens speciale redenen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:40

ik doe het eigenlijk altijd na het rijden tenzij het koud weer is, is me altijd gezegd dat dit goed is voor de bloedsomloop

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 00:02

Ik stap altijd goed uit en spuit nooit af.
Wel eens afspuiten voor schone benen maar dat is 1 minuut en dan klaar.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 00:08

uitstappen lijkt me iets wat iedereen al doet Tong uitsteken

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 00:14

sjorsie schreef:
uitstappen lijkt me iets wat iedereen al doet Tong uitsteken

Daar ben ik niet van overtuigd!

Nou, het verbaast me dat zoveel mensen het niet of nauwelijks doen terwijl GOED instappen en uitstappen zo belangerijk is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 00:16

daar heb je gelijk in, ik verbaas me daar soms ook over, een rondje stap en hop draf, ik stap zelf altijd een kwartier in en ook weer uit

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 04:11

ik stap altijd heel lang in en uit..ken mensen die het niet doen..nou ja..das dan hun risico..
Mijn paard staat 24/7 op de wei en in het regen seizoen zitten zijn benen dus helemaal onder de modder en klei..
Dus ik spoel ze altijd wel af als ik wil gaan rijden of hem aan het werk wil zetten maar als die gewoon zijn eten krijgt en ze zijn een beetje vies laat ik het lekker zitten...ik voel altijd wel eerst voor de tijd hoe zijn benen aanvoelen..controleer dan meteen op wondjes enzo..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:47

Kan iig geen kwaad. Ik spuit ze 9 van de 10 keer eigenlijk af. In de zomer spuit ik ze helemaal af, ivm warmte (nouja... wat je zomer kunt noemen). En in de winter ivm alle drek in het bos, dan spuit ik alleen tot onder de knieën, als je het daarboven doet is het wel erg koud, daar zitten spieren dus straks worden ze ziek.