Vrijstelling schuilstal, hulp gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stado

Vrijstelling schuilstal, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 08:54

Mijn paarden staan op een agrarisch stuk grond. Nu hebben wij daar een schuilstal op geplaatst, maar omdat het bestemmingsplan 'agrarisch' is, heeft de gemeente bezwaar. De buurt heeft via handtekeningen aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen de schuilstal en daarnaast is de stal maar van tijdelijke duur. Er schijnen mogelijkheden te zijn om vrijstelling aan te vragen op het bestemmingsplan.
Heeft één van jullie daar ervaring mee, of kan iemand mij verder helpen. Welke mogelijkheden heb ik nog om de schuilstal te laten staan?

doriangi

Re: Vrijstelling schuilstal, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:40

Is het een verplaatsbare schuilstal? Ik weet niet precies hoe het in NL zit, woon nl. in België en hier mag je sowieso een verplaatsbare schuilstal zetten!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:44

Ik zit ook in België, maar hier is het volgens mij zo dat zolang de stal van gemakkelijk afbreekbaar materiaal (hout) is en zolang die op die manier gebouwd is dat er niet stiekem mensen in kunnen wonen, er geen vergunning voor moet zijn en dus zo geplaatst mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:46

Helaas is dat in NL niet zo.
Als er niemand bezwaar maakt wordt het vaak wel gedoogd als het geen rommeltje is, maar heb je pech zoals TS dan vrees ik het ergste.
Ik hoop dat ze het toch voor elkaar krijgt Ja
Helaas kan ik haar geen tips geven.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:49

Hebben jullie het officieel aangevraagd of hadden jullie het al gebouwd en stond de gemeente ineens op de stoep?

Hier is het vaak zo dat wanneer je het gewoon niet aanvraagd en er niemand melding van doet (buren, als ze bezwaar hebben), dan krijg je er in principe geen gezeur over.
Maarja dit is ook wel echt een buitengebied, dat zal bij jullie misschien wel anders liggen..

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 12:11

ThaGirl schreef:
Hier is het vaak zo dat wanneer je het gewoon niet aanvraagd en er niemand melding van doet (buren, als ze bezwaar hebben), dan krijg je er in principe geen gezeur over.
Maarja dit is ook wel echt een buitengebied, dat zal bij jullie misschien wel anders liggen..

Dat is bij ons ook zo idd. Helaas heeft een van de buren bezwaar gemaakt bij de gemeente waardoor de gemeente ermee aan de gang is gegaan. Het vervelende is dat ik inmiddels gesprek heb gehad met de mensen die bezwaar hadden en dat zij inmiddels geen bezwaar meer hebben. Maar dat maakt voor de gemeente niets uit.
De notitie van de belangenvereniging voor hobbydierhouders had ik idd al. De gemeente heeft er niet eens naar gekeken Verward

Maar er schijnt per 2009 iets te komen van een verplichting voor een schuilstal wanneer je dieren op 1 hectare of meer grond houdt. Weet iemand daar meer over?

haflingerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:12

had altijd gedacht en gehoord dat er een verrijdbare container wel mag, sterkte

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:27

Heb nog niks gevonden over 2009, maar mij mogen ze verplichten hoor kan ik tenminste wat neer zetten.. Hoewel, laatste keer dat ik hier een inspecteur vd gemeente had zei hij dat mn weiland alleen voor "vee" was bedoeld en niet voor paarden.. Verward

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:29

Er moet trouwens toch een dienst zijn waar je met dit soort vragen terecht kan?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:38

Ik had altijd het idee dat als het "gebouw" niet meer als 2 wanden had het geen "gebouw" was en dat dat dus gewoon mag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:39

Maar een schuilstal heeft er bij mij al snel 3 Lachen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:47

Dat snap ik, maar beter iets met 2 wanden en een dak dan helemaal niets, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:52

Is dat zo?
dan waait en regent het er toch nog dwars doorheen?

Verder denk ik dat dat ook gewoon een bouwwerk is hoor Ja
Een lamp in de rijkbak plaatsen is al een bouwerk, zelfs een houten omheining is een bouwwerk

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:59

Je zal het moeten opvragen/uitzoeken dan weet je het zeker.....

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:59

Bij ons in de buurt willen ze de regels mbt 'illegale' bakken en bouwwerken ook hard gaan aanpakken Boos! .

Laat ik nou net begin dit jaar zo'n 350 kuub zand hebben gestort op een stukje land dat 'toevallig' 20x40 is....

Een schuilhok stond er al toen ik het kocht, dus ik denk niet dat ze daar veel tegen kunnen doen. Ben nu wel bezig met de 'renovatie' van dat schuilhok, omdat het eigenlijk compleet versleten is.

Ben toch wel een beetje bang dat ik straks behoorlijk de klos ben met de nieuwe regels. Het belachelijke van het hele verhaal is, dat als je niks hebt je de DB op je dak krijgt, en als je wel iets hebt de gemeente op je dak krijgt Boos! .

Wat is het in Nederland toch ontzettend goed geregeld..... (maar niet heus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:03

wij hebben idd ook land van de gemeente, waar niet op gebouwd mag worden, in nood moeten wij de paarden naar een ander plekje brengen(is al eens gebeurt, het hele land stond onder water) gelukkig doet die persoon niet moeilijk, wel staat er al jaren een soort hok met 2 boxen, en zonder hooiopslag kan daar een 3e in, in de winter moeten wij dus 2 paarden op stand hebben snachts, omdat er niet bijgebouwd mag worden, mijn jaarling staat nu op het land, en wij mogen dus geen schuilstal bouwen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:06

Als het goed is mag je wel een verrijdbare stal plaatsen.

@ NatasjaM; Zand storten mag gewoon hoor, het is juist de omheining die niet mag. Dus als je je bak omheind wil hebben heb je een probleem, maakt dat niet uit dan kun je bv wel gewoon dressuurhekjes plaatsen.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:14

Ik heb hetzelfde probleem. In sommige gemeentes mag je zonder vergunning een container plaatsen, maar waar mijn weiland staat niet.
Nu heb ik een bedrijf gevonden dat paardeniglo's maakt.
Hun site is www.rhmtrade.com maar ik weet niet zeker of je deze wel vergunningsvrij mag plaatsen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:26

Waarschijnlijk niet, is namelijk ook niet verrijdbaar...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:29

anneliesdj schreef:
@ NatasjaM; Zand storten mag gewoon hoor, het is juist de omheining die niet mag. Dus als je je bak omheind wil hebben heb je een probleem, maakt dat niet uit dan kun je bv wel gewoon dressuurhekjes plaatsen.

Het probleem bij mijn weiland is dat het grenst aan een natuurgebiedje en dus valt onder agrarisch gebied met landschapswaarde. Volgens mij mag je daar nog geen zandkorrel verplaatsen zonder toestemming Verdrietig

Ik heb bewust gekozen voor gewoon ophoogzand omdat dit geen 'aantasting' van de grond is. De omheining die eromheen staat is gewoon stroomlint, verder niks. Volgens mij werd (tot nu toe tenminste) het bij ons pas als een bak gezien als je er bordjes in hebt staan én een houten omheining eromheen hebt. En dat heb ik geen van beiden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:11

Tjah, afrastering kunnen ze niet verbieden, als zand niet mag kun je toch ook op gras rijden? Heb je minder snel last als het te nat wordt...
Maar hoe het zit met landschapswaarde weet ik niet, gelukkig heb ik er geen last van. De eigenaar van de paarden die ik rijd is een half jaar geleden verhuisd en bezig het nieuwe huis te verbouwen. Heeft een agrarische bestemming en hij mag er niets bijbouwen, alleen oude gebouwen plat gooien en op dezelfde oppervlakte(of ter grootte van) iets nieuws bouwen. Gelukkig staat er een heleboel aan oppervlakte dus hij kan straks een mooie grote schuur bouwen met voldoende boxen en opslag. Hoe het zit met de bak weet ik niet, dat is nu nog gewoon een afgerasterd stuk grasland en als het niet omheind mag worden blijft dat gewoon zo denk ik.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:14

bij de gemeente vragen hoe het zit met de vrijstellingen. Zij kunnen je hiermee helpen.
en anders op internet zoeken, het valt onder bestuursrecht.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:18

anneliesdj schreef:
Tjah, afrastering kunnen ze niet verbieden, als zand niet mag kun je toch ook op gras rijden? Heb je minder snel last als het te nat wordt...
Maar hoe het zit met landschapswaarde weet ik niet, gelukkig heb ik er geen last van. De eigenaar van de paarden die ik rijd is een half jaar geleden verhuisd en bezig het nieuwe huis te verbouwen. Heeft een agrarische bestemming en hij mag er niets bijbouwen, alleen oude gebouwen plat gooien en op dezelfde oppervlakte(of ter grootte van) iets nieuws bouwen. Gelukkig staat er een heleboel aan oppervlakte dus hij kan straks een mooie grote schuur bouwen met voldoende boxen en opslag. Hoe het zit met de bak weet ik niet, dat is nu nog gewoon een afgerasterd stuk grasland en als het niet omheind mag worden blijft dat gewoon zo denk ik.

Op gras rijden is bij mij absoluut geen optie! Het is kleigrond en er hoeft maar een uurtje regen te vallen, of alles wordt spekglad. Heb van de winter al zoveel ellende gehad met DB omdat het te modderig werd en ik geen uitwijkmogelijkheid had, dat ik van het voorjaar zodra het droog genoeg was, maatregelen heb genomen en dus een 'bak' heb aangelegd en een stuk heb laten bestraten. Ik zou toch ontploffen als ik nu van de gemeente de boel weer weg zou moeten halen Boos!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:33

Als je een vrijstelling wil, moet je een brief sturen naar het college van Burgemeesters en wethouders. Hierin in moet je omschrijven wat je wil met een goede motivatie. Je moet dan een artikel 19 procedure volgen. Vaak hebben de gemeentes ook hier een eigen formulier voor. Kijk ook eens op http://www.bestemmingsplan.nl/docs/vrijstelling.htm
Verder is een mobiele stal een optie, maar ook dat kan niet bij alle gemeentes. Gewoon dus even navragen.