paard wordt altijd geschopt en gebeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leougly

paard wordt altijd geschopt en gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 08:48

Mijn 3 jaarige ruin wordt in de wei altijd gebeten en geschopt door de andere paarden. Ze staan nu met 5 op de wei en al de andere paarden hebben nergens verwondingen maar mijn ruin heeft elke dag nieuwe wonden. Hij heeft al in verschillende groepen gestaan maar elke keer is hij weer het pispaaltje van de groep. Wat kan ik er aan doen. Ik zit er nu aan te denken om hem een deken opte leggen zodat ze die kapot bijten ipv zijn vel.
Het is helemaal erg als ik heb gereden en hem weer terug in de groep zet dan pakken ze hem hard aan. Hij moet ook appart eten anders krijgt hij niets (of klappen als hij ook probeerd bij het hooi te komen) Ik vind het ook zielig om hem alleen op stal te zetten.

treffie

Re: paard wordt altijd geschopt en gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:53

ik ga dit volgen heb namelijk het zelfde met mijn paard...

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:56

hoi

mijn pony werd ook altijd gebeten door de andere
je kunt eens overleggen om het weiland af te zetten met een stukje voor jou paardje.. zodat hij toch buiten is bij de andere maar toch alleen een stukje heeft.

een deken zou ik niet doen die gaan kapot en steeds een nieuwe kopen is ook een beetje zonde van het geld als andere het steeds stuk maken :S

bij mij was dat de werking en nu zijn alle wondjes weg en ze heeft het prima naar haar zin in de wei..

suc6 groetjes

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:08

ze zijn op stal niet van plan om voor een paard het weiland te verbouwen, dus appart zetten is niet echt een optie. Zijn er nog meer tips?

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:25

Ik weet niet of er ook jongere paarden bij jou op stal aanwezig zijn? Misschien is het een idee om hem/haar in een groep te zetten bij jaarlingen. Anders zou ik er toch echt voor kiezen om een stukje apart af te zetten voor jou paard. Ik wilde mijn paard niet in een land hebben waar hij praktisch wordt opgegeten door zijn weidegenoten. Als mijn stalhoudster niet zou willen meewerken aan een oplossing ging ik op zoek naar een andere pensionstalling. (maar dat is mijn mening hoor).
Wat nu als jou paard straks zo op zijn donder krijgt dat ie in het draad terecht komt of vreselijk kreupel is. Dan zijn de veeartskosten ook voor jou. In een weiland waar meerdere paarden staan wordt natuurlijk altijd wel gevochten of een klap uitgedeeld, maar als die van jou per definitie altijd het pispaaltje is kun je toch beter een ander weiland/onderkomen zoeken!!
Veel succes Pling

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:46

ik denk niet dat het zin heeft want mijn paard is 7 jaar en de oudste merrie is 23 en dan lopen er nog 2 ruinen eentje van iets meer dan 2 jaar en de andere is 4 en de mijne moet het ook altijd ontgelden bij de jongere paarden en zelfs bij die oude merrie.dus denk dat het met de leeftijden van de paarden niet veel te maken heeft...gelukkig is het niet zo dat hij bijna '' afgeslacht" wordt maar heeft altijd wel wondjes aan de benen en hals wat vervelend is.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:46

even een tip :
Het zou wel eens kunnen dat er teveel paarden op een stuk land staan ,
die van mij vechten ook als ik de wei afzet.
Het heeft dan niks met de leeftijd of rangorde te maken maar met de ruimte

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 13:36

ik ga toch nog eens vragen of ze hem appart zetten, hij is de jongste van het stel, maar ruimte hebben ze genoeg 3 hec met 5 paarden

pmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:41

een andere stal zoeken lijkt mij ,

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:13

lekker alleen in de wei of met een paard waar hy wel mee samen kan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:16

Mijn 4 jarige merrie staat buiten met een oudere merrie dan zij zelf is. Ze wordt ook altijd gebeten als het om eten gaat. Maar het zijn wel de dikste vriendinnen. Dat is ook de reden dat ik de bijtwonden maar voor lief neem. Ze zijn niet ernstig en ze zijn ook niet open.
Een deken helpt overigens niet

Ook kan het aan jouw paard zelf liggen, dat hij toch dominantie uitstraalt ofzo Knipoog

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:16

het heeft te maken met de rangorde binnen de groep.
Zo als het ik het begrijp, zit jouw paard op de onderste laag binnen de hiërarchie. In principe kan je er niets aan doen, zo gaat het binnen een kudde. De enigste oplossing is al gegeven, appart zetten.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:28

Die van mij is afgelopen zomer helemaal kapot gebeten en getrapt. Voorgaande jaren had hij weleens wat wondjes maar dit jaar was het gras in no time op en hooi werd er niet gevoerd. De staleigenaar wenste niet mee te werken aan het verzoek hem apart te zetten dus wij zijn ook op zoek gegaan naar een andere stalling.
Overigens stonden deze paarden wel met een groep van 20 paarden op een te klein stuk land.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:52

griebels schreef:
Mijn 4 jarige merrie staat buiten met een oudere merrie dan zij zelf is. Ze wordt ook altijd gebeten als het om eten gaat. Maar het zijn wel de dikste vriendinnen. Dat is ook de reden dat ik de bijtwonden maar voor lief neem. Ze zijn niet ernstig en ze zijn ook niet open.

Ook kan het aan jouw paard zelf liggen, dat hij toch dominantie uitstraalt ofzo Knipoog

ik vind het niet helemaal eerlijk dat dat jij ze voor lief neemt als je voor je paardje zorgt zo je er ook voor dat ze niet gebeten word wat er ook gebeurt of aan de hand is. !!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:56

In het wild hebben ze ook weleens een beet te pakken hoor, is gewoon rangorde.
Ik heb geen pennypaard
Ik doe haar meer plezier bij die merrie in de wei dan dat ze alleen staat. Het zijn echt dikke vriendinnen!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:00

Mrietje schreef:
griebels schreef:

ik vind het niet helemaal eerlijk dat dat jij ze voor lief neemt als je voor je paardje zorgt zo je er ook voor dat ze niet gebeten word wat er ook gebeurt of aan de hand is. !!

Als een paard met meerdere paarden in een weide staat kan je doen wat je wilt, maar bijtwonden voorkom je niet.. Er wordt altijd wel eens een paard gebeten ook als ze gewoon aan het spelen zijn. Mijn paard heeft ook wel eens bijtwonden op zijn borst, maar ik ga echt niet vragen of mijn paard daarom alleen mag staan... In het geval van de TS zou ik het overigens nog wel eens proberen te bespreken met de staleigenaar, want het is wel duidelijk dat je paard onderaan staat in de kudde en dat zal ook niet veranderen denk ik....

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:37

idd ik denk dat je daar ook gelijk in hebt.
en om een paard nu alleen te gaan zetten....het is en blijft een kuddedier natuurlijk

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:40

paintedblack schreef:
even een tip :
Het zou wel eens kunnen dat er teveel paarden op een stuk land staan ,
die van mij vechten ook als ik de wei afzet.
Het heeft dan niks met de leeftijd of rangorde te maken maar met de ruimte

idd hoe groot is het stuk weiland!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:41

Uit de groep halen. .en met andere in het land zetten..

Straks wordt hij zo getrapt dat hij echt wat heeft.. daar zit niemand op te wachten..!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:47

Als je paard af en toe een wond heeft is dat niet erg dat gebeurd bijna altijd in een kudde. Maar als hij of zij helemaal open ligt en het bloed komt eruit! Dan zou ik je paard meteen apart zetten hoor! Vind wel dat de staleigenaar dat ook moet weten lijkt me! En een stukje wei afzetten is toch zo gebeurd. Met prikpaaltjes en een lint ertussen! Zo heb ik ook een wei afgezet hoor is gewoon voor tijdelijk. Zorg wel dat je paard andere paarden ziet want het blijft toch een kudde dier! Succes Knipoog

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:09

ik heb het gevraagt en nu willen ze hem snachts op stal zetten en overdag wel bij de groep. ik denk niet dat dat helpt want overdag wordt hij ook getrapt, de wei is trouwens wel groot genoeg 3 ha voor 5 paardjes plus ze worden wel verweid dus gras is er ook genoeg. Ik denk dat ik naar een stal moet waar ze wel alleen staan want dit is al de derde groep en elke keer is het weer raak.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:43

treffie schreef:
idd ik denk dat je daar ook gelijk in hebt.
en om een paard nu alleen te gaan zetten....het is en blijft een kuddedier natuurlijk

Ja daarom! Nog even voor de TS: Het is misschien wel een idee om het paard met 1 of twee anderen in een ander weiland te zetten dan zijn het er niet zo veel en wordt er ook minder gebeten en getrapt enz.. (Als je de mogelijkheid hebt om hem/haar in een ander land te zetten)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:50

Dat ze bijt en trapwondjes heeft, dat hoeft nog niet altijd te betekenen dat ze de laagste in de rangorde zijn he..

Mijn merrie zat laatst ook weer onder de krassen van het nieuwe paard dat in de wei staat. Tot ik op een keer aan het kijken was en zag wat er gebeurt.. mijn merrie zat het nieuwe paard gewoon uit te dagen en de nieuwe probeerde zich alleen maar te verdedigen.. (maar aangezien deze ijzers onder heeft, was het dus pech voor mijn merrie)

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:51

Ik denk dat 's nachts op stal zetten het probleem alleen erger zal maken omdat het paard altijd erger werd aangevallen als hij terug kwam na uit de groep te zijn gehaald om te rijden.
Ik zou dus op zoek gaan naar andere stalling.
Misschien gaat het wel goed als hij maar bij één ander paard of een kleinere pony staat.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:57

Same here! Mijn paard (arabier) is ook zo een sulletje. Hij is nu alweer 5, maar hij zit nog steeds vaak onder de krassen. Op mijn nieuwe stal is het nu wel iets minder, omdat hij nu met alleen maar ruinen staat. De mijne is echt gewoon te lief. Laatst nog, we liepen door het gangpad en hij wil even snuffelen richting de buurman, komt dat beest toch zowat helemaal over de deur heen en hij grijpt hem zo bij zijn neus. Bloeden natuurlijk en hij stond helemaal beduust op zijn benen. Dan kan ik wel janken, want hij is gewoon zo lief en dat gebeurt altijd bij hem. En hij leert het volgens mij nooit.

Op die andere stal kon ik soms gewoon niet rijden, omdat hij de hoeven op zijn rug had staan en ben dus blij dat ik daar weg ben.