pensionprijs omhoog na geboorte veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleenA

pensionprijs omhoog na geboorte veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:08

Ik zou graag van jullie weten hoe er bij jou op stal wordt omgegaan met drachtige merries; of eigenlijk meer met merries met veulen Knipoog

Moeten jullie voor een veulentje erbij meer stalgeld betalen, of blijft het hetzelfde? Misschien gaat het stalgeld pas omhoog na een bepaald aantal maanden ofzo....

Wie heeft hier ervaring mee?

Mortischa

Re: pensionprijs omhoog na geboorte veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:12

Ik sta niet op een stal,maar op een wei.
(stond)
Toen mijn merrie was bevallen hoefde ik voor het veulen pas wat te betalen toen ze 6 maanden was.
(half geld)
Bij een jaar werd de prijs net zo hoog als de merrie.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:16

bij ons is ook een (shetland)merrie bevallen en hiervoor hebben we niks extra gerekend. de merriebrokken waren niet extreem veel duurder(50 cent ofzo, natuurlijk ging zo'n zak wel véél sneller op, daar hadden we onszelf wel behoorlijk op verkeken eigenlijk) maar qua strooisel etc maakte het voor ons weinig uit. ik weet niet of we het in het vervolg ook zo zouden houden, aangezien we met de brokken toch wel (veel) meer kwijt waren..
bij een groot paard zou het zowiezo wel gebeuren, aangezien die dan in een dubbele stal zou 'moeten', wat natuurlijk 2x zoveel strooisel is, maar die shetlander had genoeg ruimte in zn 3x3 stal dus dat hoefde niet.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:20

bij ons op stal was het zo..
ik geloof tot anderhalf jaar geen stalgeld..en daarna halve prijs..
ik zou zowiezo gewoon naar een jaar zeggen dat je alleen de halve prijs betaald..beetje pingelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:23

Bij ons betaal je kale boxhuur en daarbovenop wat je gebruikt. Een kraambox is 1,5 x een gewone box, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat verrekend wordt ( nou is pensioneigenaresse ook nogal dol op veulens, dus misschien maakt ze wel een dealtje ).
Je verbruik betaal je sowieso: elk pak hooi/stro/kilo brok wordt apart opgeschreven, dus hoe meer je gebruikt, hoe meer je betaald. Merriebrok is dan ook duurder per kg dan onze gewone brok, en dat wordt doorberekend.
Zodra je veulen in een aparte box staat, moet je gewoon voor die box ook huur betalen. Maar eigenlijk gaan hier alle veulens na het afspenen naar de opfok, dus hebben we nog nooit een veulen in pension gehad.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:42

gaat omhoog
en dat is logisch een veulen eet en poept ook dat is meer werk voor die mensen

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:18

Bedankt voor de reacties!

Even ter verduidelijking, ik heb een stuk weide met inloopstal en betaal per paard. Ik doe alles zelf.

Zouden jullie het dan redelijk vinden als ik voor het veulen extra moet betalen?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:20

hmm tsja ik kan me voorstellen dat de staleigenaar dat wel doet, of ms de eerste 2 maanden of zo nog niet omdat ie dan nog (bijna) geen gras mee eet, maar daarna ms toch wel..

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:31

Maar dat kost de eigenaar niets extra. Ik onderhoud de weide zelf, bemesten en doorzaaien etc.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:32

dan vind ik het eigenlijk al vreemd dat je per paard betaald, en niet gewoon voor het gebruik van de wei(met daarbij dat je een maximum van ... aantal paarden erop mag zetten).

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:36

in jouw geval zou ik niet meer betalen, althans niet tot je veulen afgespeend moet worden, zo doen we het hier ook.... tot het afspenen, eet ze bij mams, daarna moet ze zelf eten...zelf een box enz......

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:38

Ja, dat vind ik ook, maar ja. De eigenaar vindt die maandelijkse inkomsten van elk extra paard wel fijn denk ik. Hij dacht dat ik met 2 paarden kwam (=120 euro), inmiddels staan er 4 (240 euro) en een kleintje op komst. Elk paard meer kost mij en mijn weidegenoot meer. Minder gras per paard, dus meer hooi inkopen.....

Zelf vind ik het redelijk als ik in elk geval voor het eerste jaar ofzo geen extra pensiongeld zou moeten betalen. Maar ik wil weten wat gebruikelijk is, zodat ik beter kan onderhandelen met hem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:40

tot het veulen afgespeend is (dus zeg een half jaar oud) ou ik het , zeker in jouw situatie, het heel vreemd vinden als de prijs omhoog gaat

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:40

Ik betaal ook meer voor merrie met veulen. Scheelt mij 40 euro per maand. Moet ik er wel bij zeggen dat hun box iets groter is. Veulen is nou 6 weken en drinkt dus nog gewoon bij mam, merriebrok koop ik zelf. Je ziet toch dat ze meer stro gebruiken, ondanks dat ze overdag de stal open hebben staan zodat ze ook de wei in kunnen.