paard moet afvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

paard moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:25

Ik hoop dat het hier goed staat, een vriendin van mij heeft een haflinger die veeeel te dik is.
En daar willen we mee aan de slag gaan.
Hoe laat je een paard op een verantwoorde manier afvallen?

Tips zijn welkom!!

Alvast bedankt!!

capopjekop

Re: paard moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:17

Heb je meer informatie over het dier? Staat het in een volle wei? Wat krijgt het te eten? Beweging is de veiligste manier om af te vallen, in samenwerking met vermindering van het voer. Maar het ligt er natuurlijk aan wat hij nu bijgevoerd krijgt, dus dat is wel handig om te weten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:19

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:40

Dankjewel!
De haflinger is pas gekocht en komt van een erg volle wei en waar ze verder nog weinig beweging kreeg, ze krijgt geen biks bijgevoerd.
We willen haar dus geleidelijk aan laten afvallen, haar meer beweging gaan geven, en de wei waar ze nu komt is geen vette wei.
Na 10 minuten aan de longe is ze flink moe, wat me ook logisch lijkt, maar hoe pakken we het op een verantwoorde manier aan? want in een keer snel afvallen lijkt me ook niet gezond.

tips zijn meer dan welkom.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:15

Ik zou eerst lekker stukken gaan stappen, dan geen sukkelstappen natuurlijk, maar flink doorstappen. Dit goed opbouwen en daarna lekker aan het werk gaan zetten. Kijk naar het dier of het moe wordt, doe dan even rustig aan. Verder idd in een niet te volle wei zetten, want dan is het dweilen met de kraan open.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:19

Hoi wat je wel moet doen als je eenmaal een tijdje bezig bent of ze geen vitamine tekort krijgt (lusteloos enz) want als ze weinig te eten krijgt kan dat nog weleens gebeuren.
Grt

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:24

ik zou inderdaad gewoon rustig aan doen. niet meteen teveel laten werken.
longeer haar regelmatig. bevoorbeeld een weekje 10 minuten en erna opbouwen tot het dubbele..gewoon kijken wat ze aankan..
en natuurlijk beloningen (eten) geven met mate..het beste lijkt mij..tenminste zo doe ik dat met mijn paard..iedere dag brok..en om de dag wat hooi..met de gewone weidegang erbij.. en het gaat prima zo..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:26

Idd opletten met vitaminen tekort, een goede (himalaya) liksteen is wel belangrijk

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:37

uitgewerkt dieet en lekker bewegen

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:07

Zorg dat je paard meerdere keren per dag voer krijgt. Dit voorkomt dat hij een heel erg hongergevoel krijgt en/of zich gaat vervelen op stal. Een paard móet sowieso hooi (of wat droge kuil, als er maar niet teveel energie in zit) hebben, anders raakt zijn darmflora van slag. Geef hem liever een kwart kilo sportbrok, dan een halve kilo basisbrok. Als je hem graag buiten wilt laten lopen mag hij alleen in een zeer schrale wei en geef hem 's nachts alleen wat hooi.
Daarnaast training rustig opbouwen. Zoals de anderen ook al aangaven! Wissel de training wel af (om het leuk te houden, maar ook zodat je zeker weten verschillende spieren traint) een keertje springen, of een lekkere buitenrit is ook helemaal geen probleem. Zorg wel dat je er regelmaat in aan brengt. Dus niet dat hij de ene week elke dag wat moet doen en de week erop vier dagen stilstaat. Je kunt beter elke dag een kwartier met hem werken, dan om de dag een uur!
Mensen zijn altijd bang dat een paard zielig is als hij elke dag wat moet doen. Maar er zit 24 uur in een dag en daarvan vraag je hooguit een uurtje aandacht. Zeker wanneer je begint met de training mag je hem heus wel elke dag pakken. Geef hem dan na twee weken ofzo eens een dagje vrij bijvoorbeeld.
Nog even iets: ik weet niet of jou paard zijn bodembedekking ook als voer gebruikt....... want in dat geval kun je beter tijdelijk een muilkorf gebruiken. Want als hij hooi verruilt voor stro Vork dan helpt je dieet nog niets Haha!

Heel veel succes verder! Pling

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:32

marieke1982 schreef:
Zorg dat je paard meerdere keren per dag voer krijgt. Dit voorkomt dat hij een heel erg hongergevoel krijgt en/of zich gaat vervelen op stal. Een paard móet sowieso hooi (of wat droge kuil, als er maar niet teveel energie in zit) hebben, anders raakt zijn darmflora van slag. Geef hem liever een kwart kilo sportbrok, dan een halve kilo basisbrok. Als je hem graag buiten wilt laten lopen mag hij alleen in een zeer schrale wei en geef hem 's nachts alleen wat hooi.
Daarnaast training rustig opbouwen. Zoals de anderen ook al aangaven! Wissel de training wel af (om het leuk te houden, maar ook zodat je zeker weten verschillende spieren traint) een keertje springen, of een lekkere buitenrit is ook helemaal geen probleem. Zorg wel dat je er regelmaat in aan brengt. Dus niet dat hij de ene week elke dag wat moet doen en de week erop vier dagen stilstaat. Je kunt beter elke dag een kwartier met hem werken, dan om de dag een uur!
Mensen zijn altijd bang dat een paard zielig is als hij elke dag wat moet doen. Maar er zit 24 uur in een dag en daarvan vraag je hooguit een uurtje aandacht. Zeker wanneer je begint met de training mag je hem heus wel elke dag pakken. Geef hem dan na twee weken ofzo eens een dagje vrij bijvoorbeeld.
Nog even iets: ik weet niet of jou paard zijn bodembedekking ook als voer gebruikt....... want in dat geval kun je beter tijdelijk een muilkorf gebruiken. Want als hij hooi verruilt voor stro Vork dan helpt je dieet nog niets Haha!

Heel veel succes verder! Pling

Ik kan het niet beter vertellen dan Marieke Knipoog succes ermee

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 08:08

Dankjewel marieke voor je uitgebreide antwoord!
We zijn op de goede weg Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:59

lamngzaam aan conditie opbouwen is een eerste goede stap ...dus dagelijks kortere momenten van werk opbouwen tot normaal aan het werk kunnen
en kwa voeding, een schrale wei met arm hooi als bijvoer

voor vit/min tekorten zou je kunnen kiezen voor die pavokoeken of een goede liksteen of eventueel een supplement in brokjesvorm

devil03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:33

toen ik mijn leasepaard ging doen was ie eerst veel te dun, duslekker op de wei gezet alsnog mee aan de slag gegaan maar nu is hij dus veel te dik hij stond dag en nacht buiten maar gaat nu weer snachts naar binne,
hij had een erg dikke grasbuik

wat ik daar aan heb gedaan:
gewoon blijven rijden zoals normaal 3 a 4x in de week half uurtje
en snachts naar binnen met 2x per dag halve schep biksen na het rijden een halve schep musli
en verder hooi.
nu staat mijn paard weer lekker strak in het pak maar alsnog een klein buikje.

dus eigenlijk heb ik er niks speciaals aan gedaan behalve binnen zetten snachts met hooi.
dat helpt enorm.
gewoon 2x per dag 1 flinke plak hooi geven geen kuil.
succes