nieuwe stal ......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

nieuwe stal ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:47

Hallo ,

Mijn paard is verhuisd naar een andere stal. Ik snap dat ie moet wennen en dat sommige dingen eng zijn .

Mischien hebben jullie tips hoe ik het volgende het beste aan kan pakken......

Als ik hem uit de wei haal (staan dan nog 3 andere ) hinnikt hij de hele boel bij elkaar .
Hij probeert al het mogelijke om los te komen en het is bijna onmogelijk om op te zadelen en te poetsen.

Ik had hem vastgebonden , maar toen ging hij draaien en ik kon niet eens zijn hoeven uitkrabben.

Uiteindelijk toch opgezadeld , in de bak (was de 3de keer) hinniken , onrustig....

Ik heb hem gereden en daarna afgezadeld en terug in de wei gezet.

Wat zouden jullie doen ? Moet ik hem straffen , negeren ?
Ik zal hem toch zo nu en dan eens moeten rijden als de rest nog buiten staat....

Vind het erg lastig wat ik hier nu mee aan moet!
Omdat hij nog zo jong is wil ik het graag op de juiste manier oplossen!

Alvast bedankt.

Groetjes Chantalle

Bluem

Re: nieuwe stal ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:48

Zit met hetzelfde probleem sinds ze bij een nieuw paard staat.. dus ben benieuwd naar tips!

Joica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:51

hij zal nog moeten wennen, ik denk dat over een week hij wel wat rustiger zal worden, gewoon gerust stellen en belonen omdat hij nog jong is zou ik hem niet straffen Knipoog

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:52

Vanmiddag ging hij recht op in de stal ......Gaat dat hinniken dan ook over denk je?

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:55

Gewoon even de tijd geven! Stel ze gerust, loop met ze rond en nix afdwingen Ach gut
Kompallemahlgoe, echwel Knipoog

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:06

Hm.. die van mij heeft er anders al 2 maand last van.. Lachen en zij is niet verhuisd, staat gewoon een ander paard bij.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:14

al 2 maanden in de stress omdat een ander paard erbij staat
geen andere aanleiding?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:19

Nee, ze heeft verschrikkelijke heimwee naar andere paarden, ze heeft een tijdje alleen(in een wei) gestaan om te kijken hoe dat ging, en toen ging alles gewoon goed.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:20

(ze heeft hier vooral enorm last van als ze hengstig is, maar wil er wel graag een oplossing voor want zo valt ze gewoon niet alleen mee te nemen)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:26

Dit lijkt een beetje op mijn verhaal. Ik ben een week geleden verhuisd. Mijn paardje klampte zich vast aan de andere paarden die in de wei stonden, en vond het doodeng om bij ze weg te gaan. De eerste meters gingen wel, maar hoe verder hoe gekker. Na wat een nare ervaring met veel te druk paard in een stal en daardoor een fikse bloeduitstorting heb ik equinervo besteld. Of het poeder nu begint te werken of dat ze nu na een week begint te wennen....Dat weet ik niet, maar ze was vandaag een stuk rustiger. Ik denk nu zelf weer aan rijden, daar dacht ik een paar dagen geleden echt nog niet.

Oja, ik zou wel straffen, wanneer ze dingen doet als je omver lopen. Maar vooral belonen als ze eens braaf staat tijdens het poetsen is belangrijk.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:44

ik zou wel straffen als hij jou omver gaat lopen. hij komt dan ongevraagd in jouw ruimte en dat mag absoluut niet want jij bent en blijft de baas. hij zal ook achter je moet blijven. jij bent de leider dus jij loopt voorop. dit moet je hem wel duidelijk maken als het gebeurd. voor de rest, stel hem gerust en negeer hem. straffen heeft voor de rest geen zin. hij snapt daar toch niks van. je kan hem het beste gerust stellen en laten wennen aan de omgeving.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:54

het is denk ik idd een gewennings periode.
toen ik met mijn vorige paard naar een nieuwe stal ging heb ik dit probleem ook lang gehad, ze weten dat hun nieuwe vriendjes buiten in de wei staan, het is een vreemde omgeving dus word hij onrustig en gaat hij schreeuwen naar de andere paarden om hun gehinnik te horen zodat hij ze hoort en zich niet alleen voelt.
wat bij mij toendertijd veel hielp was in het begin vooral alleen longeren als de rest buiten stond, net zolang tot hij hieraan gewend was en rustiger was, ook deed ik in die tijd vaak alleen rijden als er iemand anders aan het rijden was zodat hij zich niet helemaal alleen voelde.
na enkele weken is dit probleem vanzelf weg gegaan en kon ik gewoon rijden als de rest buiten stond zonder dat ik door de hele bak werd gesjeesd en oordopjes nodig had haha Haha!

gewoon vooral rustig blijven en negeren, hij moet leren dat ook al voelt ie zich alleen of vreemd hij toch voor jou moet werken, want het is geen reden om eronder uit te komen.
probeer het eens een tijdje met longeren, met bijzet ofzo zodat ie wel moet werken, en kijk of hij hiermee over enkele weken rustiger word.
waarom aan de longe, omdat je er dan langs staat en meer controle hebt, als je erop zit en hij doet raak je op een gegeven moment toch geirriteerd of een beetje nerveus, dat voelt ie ook en werkt natuurlijk niet mee!

heel veel succes en laat je niet gek maken, komt vanzelf goed! Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:02

Mijn paard bleef na de verhuizing ook maanden hinniken. Natuurlijk heeft een paard tijd nodig om te wennen, maar na een maand geen verbetering was ik het toch echt wel zat. Elke keer verloor hij zijn aandacht voor mij en dit was soms gevaarlijk.
Wat ik toen heb gedaan is elke keer als hij begon te hinniken; een pas of twee/drie achteruit. Dat kan zowel aan de hand als onder het zadel. Een paard kan niet achteruit zonder op te letten, hij moet op mij vertrouwen op dat moment en voilà: Meneer had opeens weer aandacht voor mij. Na een keer of drie had hij het door.
Natuurlijk probeerde hij het af en toe nog wel eens, maar gewoon consequent achteruit zetten op dat moment, en het was weer voorbij.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 12:23

Hallo

Heb hem nu weer alleen op de wei gezet , maar eens kijken hoe dat gaat.

Dat achteruit ga ik zeker proberen.

hopelijk gaat het nu wat beter!

ik hou jullie op de hoogte!

Heb hem vanmorgen flink aan het werk gezet , en hij was vrij rustig.

groetjes

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:28

die van mij deed het vorig jaar toen die naar het andere weiland ging. En heb hem gewoon moeten straffen voor zijn gedrag want er was geen beginnen mee aan

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:59

het duurt 3 maanden voor een paard zich helemaal gewend heeft
laat hem jij bent ook nerveus als je bij andere in een nieuwe huis komt

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:43

Rustig blijven en gewoon doorgaan zoals je normaal deed.. Bij mijn merrie duurde het ook een flinke tijd eerdat ze weer op haar plek was, nu ruim een half jaar later is ze eindelijk zich zelf weer (ze is ook wel een echte zenuwenpees dus ik denk niet dat het bij elk paard zo lang duurt)

Tenzij hij echt gevaarlijk wordt, dan meot je er natuurlijk wat aan doen. Die van mij was alleen enorm onrustig, zowel in de bak als los als op stal als op de poetsplaats. Inmiddels kan ik haar gewoon los laten staan Knipoog

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:45

Mijn paard had precies hetzelfde. Hij heeft uberhaupt verlatingsangst, maar de dingen die jij beschrijft klinkt alsof het over de mijne gaat! Haha!
Wat bij mij écht heeft heeft geholpen, is grondwerk. Ga veel met hem aan de hand lopen: vooruit, achteruit, ineens de bocht om, stilstaan, wegdraven, enz. In alles moet hij jou dan op de voet volgen, dat maakt hem allert op jou en dan gaat hij jou meer als leider beschouwen. Je kunt hem in de stal dan beter met zijn verstand bij jou houden en 'corrigeren' wanneer hij begint te draaien en hinniken.
Slaan en schelden heeft totaal geen zin, maar je mag het dier wel laten weten wanneer hij even te ver gaat (door bijvoorbeeld even te stem te verheffen) want alleen belonen zet ook geen zoden aan de dijk. Je moet consequent en eerlijk zijn in je reactie, ondanks dat jou paard misschien wat bang en jong is, moet hij wel weten waar zijn grenzen liggen. Als je hem alleen maar met fluwelen handschoentjes aan gaat pakken, gaat hij over je heen lopen en heeft hij geen respect voor jou. Zoals ik al zei: zorg dat jij de leider wordt!
Naast dit kun je er ook voor zorgen dat er een beetje afleiding is in de stal. Zet de radio wat harder zodat hij het antwoord van uit de wei minder of niet kan horen. Borstel hem in de buurt van andere paarden zodat hij niet helemaal alleen is. Misschien een beetje biks of hooi tijdens het borstelen?

Maar het belangrijkste is: Gun het de tijd! Jou paard is nog jong, een verhuizing kan een hele impact op zo'n dier hebben. Meer dan wij vaak rekening mee houden (een paard bij ons op stal is na drie maanden terug gegaan naar de vorige stal, omdat hij werkelijk ziek van heimwee was!! Huilen )
En probeer de rest van zijn dagelijkse routine en leefomgeving zo stabiel mogelijk te houden: Dus zet hem in de wei bij de anderen, óf alleen, maar wissel het niet steeds. Ga niet de ene week elke dag rijden en de week erop helemaal niet. Snap je wat ik bedoel?! Regelmaat in zijn leefpatroon is erg belangrijk nu!!

Heel veel succes gewenst!! Pling

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:54

Heel erg bedankt voor de goede tips....dat grondwerk ga ik zeker proberen.
Ik ben nu iedere dag met hem bezig of rijden of longeren ,en hij lijkt iets rustiger.
Hij is niet meer zo heel erg nerveus.
Hopelijk voelt hij zich snel op zijn gemak in de nieuwe stal.

En hij voelt zich nu het mannetje , 2 merries zijn super hengstig en dat vindt meneer toch ook wel intressant -)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:38

HALLO ,

Inmiddels gaat het heel erg goed , ik zadel hem op in zijn stal en maak hem niet vast.hij is erg lief nu .
Het rijden gaat ook stukken beter! Ben er erg blij mee in ieder geval! Haha! Haha!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:00

byjou1983 schreef:
HALLO ,

Inmiddels gaat het heel erg goed , ik zadel hem op in zijn stal en maak hem niet vast.hij is erg lief nu .
Het rijden gaat ook stukken beter! Ben er erg blij mee in ieder geval! Haha! Haha!

Hij moest gewoon errug wennen waarschijnlijk Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:08

ik sta sinds kort ook op een nieuwe stal. Mijn hafje kon ik eerst de weide niet uithalen. nu redelijk.

Met rijden is hij ook onrustig en vind alles eng. Het is belangrijk dat je zelf rustig blijft (ik zelf heb daar wel eens moeite in)

Je moet vooral niet zijn zin geven. Dan weet hij dat voor de volgende keer. Je stopt pas met rijden als hij normaal doet. Soms ben ik 20 minuten bezig voordat ik normaal met hem kan draven. of dat hij normaal doet. Als hij eenmaal normaal doe. Dan ga ik even met hem aan ht werk. Daarna goed uitstappen en dan pas lekekr naar het weiland.

ik volg dit topic even. misschien kan k nog wat tips uithalen voor mezelf