Mest-weide probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dreamer1987

Mest-weide probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 18:48

Hallo,

Onze paarden hebben grote stukken in de wei waar ze niet meer van eten omdat ze er vaker poepen en plassen. we hebben nu alles gemaaid, maar nog steeds komen ze er niet aan.
mijn pony eet het wel als je het plukt en voert, maar niet zo van de grond.
1 van de andere paarden poept steeds aan de rand van de plekken, zodat ze steeds groter worden.
heeft iemand een oplossig om te zorgen dat ze het wel weer gaan eten?
anders moeten we het uitgraven en opnieuw inzaaien ben ik bang, is er een andere oplossing?
(eerder opruimen, ok.. maar het plassen blijft ook een probleem...)

Mi_Amore

Re: Mest-weide probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:54

heb je je wei in deeltjes afgemaakt? Als je de wei in drie verdeeld en elk stuk vier weken laat rusten zullen ze er terug van eten Knipoog doen de die van mij toch Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:16

Ik denk ook dat je beter kleinere stukjes kunt hebben en dan regelmatig verplaatsen voordat je bodem te erge plas en poepplekken krijgt... Als stukken langere tijd rust krijgen en tussendoor gemaaid worden heb je misschien minder dat de geur en smaak in het gras blijft zitten.
Succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:02

ik moet zeggen, ik ruim de poep iedere dag op, dit werkt heel goed.
als het weiland wat kaal word zet ik mijn paarden om in de andere wei en zet ik mijn schapen er enkele weken op.
als zij dan het overige hebben gegeten wat de paarden lieten staan dan staat de wei weer enkele weken leeg om bij te trekken.
als je de wei geoon goed opruimt iedere dag dan zou het probleem minder moeten zijn, zoniet dan is schapen erbij misschien wel een oplossing voor je, je kunt de schapen er in princiepe ook gewoon constant bij laten lopen.
zoals ik het doe is het ook nog eens goed voor het dichten van de grasmat en de wormenbestrijding op het land! Knipoog

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 11:42

de wei afzetten hebben we ook geprobeerd, maar 1 van de paarden poept dus steeds buiten de plekken, en die worden dus steeds groter (ook als je het sneller opruimt)
maar bijvoorbeeld bij mijn pony, daar wordt het ook altijd meteen weggehaald en hij heeft ook die domme plekken.. maar dan zal er dus toch niets anders opzitten als uitgraven en opnieuw inzaaien... maar ik zal eens kijken of we ze echt op een klein stuk kunnen zetten dat ze haast wel moeten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:38

Je hoeft het niet uit te graven hoor. Twee jaar terug ben ik met mijn ouders verhuisd naar huis met grond en in onze wei stond meer dan 60% kweek. Dat hebben we niet uitgegraven, maar laten ploegen en zaaien.
En verder haal ik ook elke dag de mest van het land. Naast de voordelen die pre noemt heb je ook het controle-voordeel ervan. Je weet precies hoeveel er elke dag ontlast wordt. Als dat anders is dan merk je dat meteen en kan je gaan kijken wat er kan zijn.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:21

Ik haal nu steeds de poep eruit. Maar als er inderdaad plekken ontstaan waar ze niet grazen, ga ik op zoek naar schapen die het willen kaalgrazen. En dan net als hierboven gezegd wordt, inzaaien en een paar weken niks erop. Lijkt me het beste.