zand/aarde etende ruin van 4 jaar????????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manonk

zand/aarde etende ruin van 4 jaar????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 13:06

mijn paard begint als hij 's ochtends uit stal de wei in gaat met oplikken van zand/aarde!

wat kan dat betekenen????een tekort aan iets? Hij krijgt sportbrok en kernbrok (waar alle vitamines en mineralen inzitten) en 's avonds nog wat hooi bij de late voerbeurt.

Wie kan mij hier iets over vertellen, alvast bedankt.

Manon

dolor

Re: zand/aarde etende ruin van 4 jaar????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:13

het kan betekenen dat hij mineralen te kort komt. je moet er wel mee oppassen want ze kunnen van zand koliek krijgen.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:13

Hij kan ook last van zn maag hebben

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:04

Hoeveel krijgt ie van elke brok per dag?
Over hoeveel voerbeurten wordt dit verdeeld?
En hoe hoog (kort?) staat het gras in de wei? En hoe lang staat hij er op?
Krijgt hij ook nog ander ruwvoer naast het gras? En hoeveel per dag en in hoeveel voerbeurten?

Het kan inderdaad meerdere oorzaken hebben, maar om wat meer te kunnen bepalen zijn extra informatie - als boven- en onderstaande - wel nodig.

Ohja: Hoe groot is je paard?
Hoeveel weegt hij?
En wat is het voor een ras?
En hoeveel werk je met hem?

Om zandkoliek te voorkomen (komt ERRUG vaak voor) kan je het beste 1 keer per 4 weken een kuurtje Sand Clear geven. Daarnaast kan het helpen om iedere dag 100 gram gekookte lijnzaad te geven (min. 10 minuten koken, geven met 'drap').

manonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:38

hoi bedankt voor je reactie, het is een kwpn ruin van 169 ca.580 kg schat ik,ze staan de gehele dat op de wei die inmiddels kort is. smorgens 1,5 kg brok, savonds idem plus 3 schepjes kernbrok =mineralen en vitamines en om 21.30 een plak hooi. hij wordt 4 a 5 x per week gereden is 4 jaar en L1 plus 7. ik geloof dat dat dus wel goed zit. aangezien dat we op zand grond staan ben ik iid van plan sand clear te geven heb ik al in huis maar buikpijn heeft ie zo te zien niet. gr. manon

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:43

Gebeurd wel eens vaker, ook paarden die wel likstenen e.d. in de stal hebben. Je staat er vast niet de hele tijd bij en als je er niet bij staat, zal zij ook wel zand eten. Zolang ze geen koliek krijgt is er niks aan de hand lijkt mij Knipoog.
Tenzij je geen liksteen hebt, misschien kun je die dan aanschaffen.