Gehakselt stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Gehakselt stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:28

Wie heeft ervaring met het gebruik van gehakselt stro?

Ik heb een tijd lang zaagsel gebruikt, maar dat krijg ik niet meer afgevoerd. Ik gebruik nu gewoon stro. De mest mag ik nu bij een boer brengen.

Ik vind het alleen jammer dat het nu niet meer zo schoon blijft in de stal. Ik krijg de poep bijna niet weggeschept zonder ook veel goed stro mee te scheppen. En ...de dames vinden het wel lekker een dik strobed Vork . Ze zijn op een paar weken tijd al zichtbaar bijgekomen.

Nu zat ik te denken of gehakseld stro niet een optie is ipv zaagsel. Maar daar heb ik dan wat vragen over:
1. Is de stal makkelijker schoon te houden dan met los stro?
2. Stoft het erger dan gewoon stro?
3. Eten de paarden daar ook nog van als het zo kort is?
4. Is het gevaarlijk als paarden gehakseld stro eten?
5. Kun je stro ook zelf hakselen met ....ik weet niet...eh een gewone hakselmachine voor boomtakken?
6. Zijn alle strosoorten geschikt om te hakselen?
7. Waar kun je het kopen?
8. Hoe duur is het ongeveer?

Laat maar horen wat jullie ervaringen ermee zijn!

Anoniem

Re: Gehakselt stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:18

Ik heb het gebruikt op een vakantiestalling van me. Het is niet mijn keus, ik vind het toch een tikkie stoffiger. En naar mijn smaak is het onhandiger. Je moet veel meer gebruiken eer je een lekker dik bed hebt.

Hangt ervanaf wat je vindt, ik ben van mening dat gewoon lang stro fijner is Lachen

Theoretisch moet het geen verschil uitmaken, mijn ervaring is dat doordat het gehakseld is, het wel fijner is, en dus kleinere deeltjes, en dus iets stoffiger.

Jawel.

Nope, maakt in principe niks uit. Tenzij je sowieso al een stro-vreter hebt, en hij zichzelf overeet. Wat iets makkelijk kan gebeuren met gehakseld stro dan gewoon stro.

5. Kun je stro ook zelf hakselen met ....ik weet niet...eh een gewone hakselmachine voor boomtakken?
Lijkt mij dat dat wel kan, máár, dan heb je wel de garantie dat het lekker stoffig is Lachen

Jup. Maar, blijf gewoon bij tarwestro, is het beste. Bij gerstestro moet je opletten dat er niet teveel halmen in zitten.

Probeer je foerage-handel eens?

Geen idee, zie bovenstaande opmerking Lachen

Pikeur

Re: Gehakselt stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:24

Ja, ik vind het super spul!
Het stoft wel ja... maar het is binnen een tel weer weg, alleen ik strooi alleen op als mijn pony er niet in staat ivm stof
Mijne niet...
Ga er maar niet vanuit dat ze het eten, en het zal, als er niet gigantisch veel gegeten wordt, vast niet schadelijk zijn
Geen idee Clown
Mijn pony staat op gehakseld koolzaadstro, de koeien van mijn opa op een ander soort stro.
Ik weet alleen niet of álle soorten gehakseld kunnen worden. Vast wel

Fouragehandel, ik weet niet of ze het overal hebben... ik heb dan het geluk dat mijn vader een fourage handel heeft en het heeft liggen
Het was hier 6.50, maar met de hogere stroprijzen zal het best eens 7/7.50 kunnen worden