Paard wordt grijs en rug zakt in!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gladiator

Paard wordt grijs en rug zakt in!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 08:48

Ik heb een 24-jarig paardje en sinds enkele weken merk ik dat zijn rug inzakt. Waardoor komt het eigenlijk dat de rug van een ouder paard doorzakt? En kan ik dit tegengaan? Kan dit kwaad als we hem berijden?

Bovendien krijgt hij over zijn ganse vacht hier en daar grijze haren. Wat is jullie ervaring hiermee? Zal hij binnen enkele maanden grijs zijn of gaat dit zeer stilletjes aan?

mariekie

Re: Paard wordt grijs en rug zakt in!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:13

Het is normaal dat oudere paarden gaan inzakken.
Oude mensen lopen ook met een kromme rug.. Clown

Je kan dit dus niet tegengaan !

Ik heb een pony van 29 jaar met een doorgezakt ruggetje en ik kan daar prima op rijden.
Wel goed oppassen dat je zadel passens blijft, er passen weinig zadels op pony's met een doorgezakt rugetje.

Verder moet je oppassen dat je niet te vaak zonder zadel gaat rijden, is niet bepaald lekker voor het ruggetje.

Succes verder. Ach gut

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:21

Als het lichaam ouder wordt neemt de spiermassa af. De spieren die de rug sterk houden nemen dus af in massa en sterkte. Voor iederen geldt dat sporten het lichaam fit en vitaal houdt, dus ook voor jouw paard. Zorg er voor dat de rugspieren getraind blijven. Doorzakken zal doorblijven gaan, maar gaat niet zo hard als je door blijft trainen!
Het is de tijd dat de wintervacht doorbreekt. Dan kan je een plotse verandering zien. Het wilt niet zegen dat jouw paardje van het voorjaar (zomervacht) er net zo grijs gaat uitzien.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:53

Mijn pony is nu 26 en krijgt ook al allemaal witte haartjes door haar vacht Tong uitsteken
Maar ze heeft nog geen ingezakte rug,
ik kan ook nog prima op haar rijden,
ik merk wel dat ze sneller moe en slomer wordt, Verdrietig
maar dat is gewoon ouderdom Tong uitsteken

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:44

Gladiator schreef:
Ik heb een 24-jarig paardje en sinds enkele weken merk ik dat zijn rug inzakt. Waardoor komt het eigenlijk dat de rug van een ouder paard doorzakt? En kan ik dit tegengaan? Kan dit kwaad als we hem berijden?

Bovendien krijgt hij over zijn ganse vacht hier en daar grijze haren. Wat is jullie ervaring hiermee? Zal hij binnen enkele maanden grijs zijn of gaat dit zeer stilletjes aan?

bij elk paard is het anders.. als de rug echt te erg is zal ik niet meer rijden. Dan is de rug gewoon op..
dat grijs worden is ook verschillend. Mijn 22 jarige pony is nog helemaal niet grijs. kan dat jou pony ook
nog lang zijn eigen kleur blijft.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:04

Mijn 21 jarige verzorgpaard begint nu ook wat grijze haren in de vacht te krijgen. Het gaat steeds sneller, helemaal niet leuk... maar ja...