Minimaal aantal uur wei/paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Minimaal aantal uur wei/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:23

De verschillende topics over weigang enzo hebben me toch wel aan het denken gezet.
Sinds ik op bokt er zoveel commentaar over hoor, probeer ik mijn paarden iedere dag buiten te zetten.
'S morgens gaan ze naar het weitje op de manege (geen super groot land, maar groot genoeg voor twee paarden), en tegen een uur of vier gaan ze weer naar binnen, en s'avonds rij ik ze nog.

Nu heb ik nog vakantie, en dus zelf de tijd om ze binnen en buiten te zetten, ze staan nu ongeveer 7u/dag op de wei, en ze worden elk nog een uur per dag gereden.

Dit vind ik een ideale situatie voor mijn paarden.

Maar nu ga ik binnenkort op kamers, en moet ik aan andere mensen gaan vragen om voor mijn paarden te zorgen door de week. En wilde ik graag weten hoeveel uur de paarden minimaal buiten moeten staan, om gezond/gelukkig te blijven ?

Eén van de twee paarden kan het perfect volhouden op stal, en wil soms zelfs liever op stal dan op de wei (heb ik nog maar net, en vroeger ook 100% stalpaard). Dit paard ga ik ook laten rijden terwijl ik op kamers zit, zo'n twee van de 4 dagen dat ik zelf niet naar ze toe kan gaan.
Hoelang moet dit paard deze vier dagen op de weide ongeveer ?

En dan het andere paard ga ik niet meer laten rijden door de week, dus die moet 4 dagen niet meer werken, en in het weekend enkel buitenritjes, en ze wordt gedekt. Hoe lang zou dit paard buiten moeten ? Als ze echt lang op stal moet staan (= langer dan 24 u), dan begint ze soms een beetje te weven, dus deze moet echt wel elke dag buiten. (oja, als het veulen er is, dan krijgt ze wel 24/24 weide met inloopstal, maar die krijgt ze nu nog niet van de manege eigenaar, tot het veulen er is)

Wat denken jullie, en hoe zouden jullie het doen ?
Ik moet hier andere mensen mee gaan lastigvallen dus daarom dat ik graag een idee heb wat het minimum is, omdat ik duidelijke afspraken met die mensen wil gaan maken...

Alvast bedankt !
(wel even bij zeggen nog dat ik dus op vrijdag, zaterdag & zondag de paarden zelf heel de dag buiten kan zetten enzo, het gaat dus alleen over die andere dagen vd week)

Arabesk

Re: Minimaal aantal uur wei/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:43

het minimum: zoveel als mogelijk

en dat meen ik serieus

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:04

Als 't kan zou ik de tweede iig proberen 's ochtends buiten te laten zetten en vroeg in de avond weer naar binnen. Als het te combineren is met het rijden van de eerste zou ik ze dan gewoon samen buiten laten staan overdag. Als minimum zouden ze 't redden met een paar uur buiten maar het is ideaal als ze langer buiten kunnen staan.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:12

Het liefst natuurlijk van 9 tot 5 ongeveer. Maar als je het echt over minimum gaat hebben dan vind ik toch zeker 3 uur per dag op de wei/paddock. Maar de meningen zijn hier erg over verdeeld. Ik vind dat je erg naar je paard moeten kijken. De een gaat niet graag op de wei, waarom "moet" je hem er dan van 9 tot 5 opzetten, omdat het volgens vele hoort?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:43

Ja het probleem is dat ik afhankelijk ben van andere mensen, die ook moeten gaan werken en ook niet alle tijd hebben. Maar dit zijn de enige mensen bij mij in de (paarden)buurt die ik ken die het belang van dagelijkse weidegang ook inzien. Dus die er nog moeite voor willen doen om mijn paarden elke dag buiten te krijgen...
Nu was ik overlaatst op vakantie geweest, en had ik die mensen ook gevraagd om vor men beestjes te zorgen, maar die mensen hadden het toen juist ongeloofelijk druk, en ze zeiden me eerlijk dat de paarden sommige dagen maar een uurtje op de wei hadden gestaan...
Nu vind ik dit persoonlijk toch te weinig, daarom dat ik graag gewoon een concreet voorbeeld van een aantal uren had gehad, zodat ik aan die mensen kan vragen van, ik zou toch graag hebben dat ze elke dag x aantal uren buiten komen...
3 uur is inderdaad ook al iets wat ik in gedachte had ja...
(hoewel het voor degene die niet meer intensief bereden gaat worden nog wel te weinig is eigenlijk maar beter dan niets iig !)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:43

3 uur buiten is nog altijd 21 uur binnen... realiseer je je dat?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:50

mijn paard staat door omstandigheden ook op een manege, en kan dus ook niet hele dagen meer naar buiten. (niet dat ze dat erg vind, want ze gaat staan graven als ze het zat is) Mijn moeder gooit ze sochtens afhankelijk van het weer minimaal een half uur naar buiten en ik gooi ze savonds nog een half uurtje los en daarvoor laat ik ze nog lopen. Vind dit niet ideaal maar heb ze liever 2 keer perdag even los als 1 keer wat langer. En buiten dat hoeveel paarden staan er niet heel de dag binnen??

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:58

Arabesk schreef:
3 uur buiten is nog altijd 21 uur binnen... realiseer je je dat?

Natuurlijk realiseer ik me dat, maar in rekening gehouden met dat ik al het mogelijke doe om ze buiten te krijgen, en ik gewoon voor mezelf al blij ben met deze inspanningen, en uberhaupt deze vraag hier al stel, voel ik mezelf er niet zo schuldig om, moest ik gewoon zoals die andere mensen bij ons op de manege (ja, ALLE andere mensen op de manege) de paarden soms een HELE WEEK binnen laten staan...
(zonder dat uurtje rijden zelfs dan nog).

Ik ben de enige die zo frequent gebruikt maakt van de beschikbare weien, al de rest doet dat eens heel af en toe, als ze geen zin hebben om te rijden, maar toch gekomen zijn naar de manege bv...

En vroeger was ik zo ook, omdat ik niet beter wist eigenlijk, was nooit ergens anders geweest ,of jawel ergens anders, op een handelstal, waar de paarden ook niet buiten komen (maar daar werden dan wel weer andere dingen mee gedaan). Het is pas dankzij bokt dat ik me ben gaan realiseren dat 24u op stal echt "not done" is, en als ze dan 4 dagen van de 7 "maar" 3 uurtjes op de wei kunnen, dan denk ik dat mijn paarden nog bij de "gelukkigen" horen van de algemene paardenbevolking in belgie (op maneges toch).

Daarbij vroeg ik het minimum aantal uren om mijn paarden (die het ook nooit gewoon zijn geweest 24/7 buiten te staan) GEZOND & GELUKKIG te houden Lachen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:35

Arabesk schreef:

en dat meen ik serieus

Idd!
In mijn ogen bestaat er geen 'minimum aantal uren weidegang' wat een paard nodig heeft. Hoe meer weidegang hoe beter.
Als ik in jou situatie zat zou ik er echt alles aan doen om mijn paarden zo lang mogelijk op de wei te krijgen en zou ik niet op zoek gaan naar het 'mimimum aantal uren weidegang' waardoor je paard niet gek wordt en allerlei stalondeugden krijgt... (Dat komt in mijn ogen een beetje vreemd over, al snap ik ook dat je het beste voor je paarden wilt en dat het allemaal niet zo makkelijk is om je paard zo lang op de wei te krijgen Knipoog )

Kun je niet met je stalgenoten afspreken dat iedereen op een ochtend alle paarden naar buiten doet? Als je stalgenoten niks om weidegang geven zou ik ze het belang van weidegang eens duidelijk proberen te maken. Ze lijken weinig verstand van paarden te hebben als ze hun paarden nooit op de wei hebben staan...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:02

mijn paard staat dag en nacht buiten tot dat het te koud word
dit vind ik eigenlijk het beste
maar als ze het niet leuk vind gaat ze naar binnen

je moet kijken tot wanneer je paarden het leuk vinden

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:04

mijn paard staat dag en nacht buiten tot dat het te koud word
dit vind ik eigenlijk het beste
maar als ze het niet leuk vind gaat ze naar binnen

je moet kijken tot wanneer je paarden het leuk vinden

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:07

Alytje schreef:
Arabesk schreef:

en dat meen ik serieus

Idd!
In mijn ogen bestaat er geen 'minimum aantal uren weidegang' wat een paard nodig heeft. Hoe meer weidegang hoe beter.
Als ik in jou situatie zat zou ik er echt alles aan doen om mijn paarden zo lang mogelijk op de wei te krijgen en zou ik niet op zoek gaan naar het 'mimimum aantal uren weidegang' waardoor je paard niet gek wordt en allerlei stalondeugden krijgt... (Dat komt in mijn ogen een beetje vreemd over, al snap ik ook dat je het beste voor je paarden wilt en dat het allemaal niet zo makkelijk is om je paard zo lang op de wei te krijgen Knipoog )

Kun je niet met je stalgenoten afspreken dat iedereen op een ochtend alle paarden naar buiten doet? Als je stalgenoten niks om weidegang geven zou ik ze het belang van weidegang eens duidelijk proberen te maken. Ze lijken weinig verstand van paarden te hebben als ze hun paarden nooit op de wei hebben staan...

Er is zowiezo nooit voldoende weidegang voor alle paarden van de stal. Er is een kleine wei, die uit zand bestaat (groter dan een paddock hoor), en daar gooien SOMMIGE eigenaars AF EN TOE hun paard eens op, maar dat is geen plek om een paard langer dan 2 u in te laten staan, er is geen gras, geen drinken, ...
Dan is er nog achteraan een kleine wei (waar die van mij steeds staan), en die zou groot genoeg zijn om overdag 3 paarden te zetten.
Vroeger waren er meer weien op de manege, maar die zijn verkocht omdat toch niemand z'n paard erop zette (enkel ik, en ik kwam met de kleine wei ook wel toe zeiden ze...).

Dus dat afspreken... en dat aan hun verstand brengen dat het wel nodig is, dat heb ik opgegeven, bijna iedereen is daar ook ouder dan ik, en ze hebben al langer paarden dan ik, en dan willen ze van mij niets meer aannemen natuurlijk... Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:23

Margytje schreef:
Dus dat afspreken... en dat aan hun verstand brengen dat het wel nodig is, dat heb ik opgegeven, bijna iedereen is daar ook ouder dan ik, en ze hebben al langer paarden dan ik, en dan willen ze van mij niets meer aannemen natuurlijk... Lachen

Tja, lastig is dat. Maar dat ze ouder zijn en langer paarden bezitten lijkt niet echt positief uit te zijn gevallen volgens mij!
Echt super dat je elke dag de moeite neemt om je paarden zo veel mogelijk buiten te zetten.
Misschien is het een idee dat je iemand vraagt ze 's ochtends buiten te zetten en dat je het meisje die je ene paard komt rijden vraagt of zij de ander na het rijden binnen wil zetten en degene die ze rijdt ook na het rijden en dan vragen of ze het liefst zo vaak mogelijk 's avonds wil rijden.
Ik hoop voor je dat het lukt om ze zoveel mogelijk buiten te hebben. Zelf vind ik dat ook erg belangrijk, het zijn steppedieren die gewend zijn 15 tot 16 uur per dag fourageren en dat doen ze niet stilstaant in een hokkie van 3 x 3 (met geluk is de stal groter, maar zelfs die zijn naar de welzijnsmaatstaven vaak nog te klein).

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:05

tja iedereen heeft er een ander idee over. ik denk dat je vooral moet kijken wat je paard gewend is en wat je paard happy maakt. de een is echt gelukkiger op stal dan de hele dag buiten(ook niet normaal natuurlijk dat weet ik,maar da's een andere discussie)

ik vind 4 uur per dag toch wel het minimale eigenlijk, en misschien is het beter dat ze verdeeld over de dag buiten gaan. bijv. sochtends 2 uur en later op de middag 2 uur. dat breekt de dag een beetje voor ze.

mijn paard staat min. 10 uur buiten per dag, dat vind ik de ideale situatie savonds opstal en nog even rijden en sochtends weer naar buiten. maar snap dat jij die mogelijkheden niet hebt daarvoor...

succes ermee, Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:12

Mijn paard staat 24/7 buiten met vrije toegang tot schuilstal en een bestraat gedeelte voor in de winter, zodat ze niet in de modder hoeft te staan. Haar binnen zetten, al is het maar een half uurtje, doe ik haar echt geen plezier mee! Ze heeft een ongelooflijke hekel aan op stal staan. Zet ik haar wel binnen, staat ze de hele tijd met haar voorbeen tegen de deur aan te bonken om te kijken of ze hem toch niet open kan krijgen...

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:20

Mijn paarden staan dag en nacht buiten op de wei met een inloopstal ter beschikking. Slechts enkele keren in het jaar wanneer de wei keihard bevroren is moeten ze 's nachts een keer op stal blijven.
Dit klinkt natuurlijk idyllisch en ik begrijp goed dat dit niet voor iedereen haalbaar is.
Ik heb wel de indruk dat je het beste voor je paarden wil, daarom kan ik je ook maar 1 tip geven en dat is: zo veel mogelijk wiedegang.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:24

Het beste voor een paard is natuurlijk 24 uur.
Een paard 24 uur binnenhouden vind ik echt een schande, maar dat is mijn mening als je uitleg wilt stuur maar een pb Lachen ( en dan heb ik het dus niet over wanneer het MOET)

Ik vind dat je het nu goed geregeld hebt! Probeer ze gewoon zoveel buiten te laten zodat ze hun energie lekker kwijtkunnen is ook beter voor hun conditie Ja

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:31

Ik zal ook gaan voor meer dan 3 uur hoor! Het zijn nu eenmaal geen staldieren maar hebben de vrijheid nodig om te kunnen spelen en razen! Dus probeer zo lang mogelijk daar doe je een paard echt veel plezier mee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:27

Het mooiste zou zijn als iemand ze voor het werk buiten kan zetten en diegene, of juist iemand anders, de paarden na zijn werk weer binnen zou zetten... Dan kunnen ze de hele dag buiten staan en hoeft diegene er niet op te wachten maar kan het combineren met werk...

Vinden anderen het niet vervelend dat jij de enige wei bezet houdt?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:21

Neen, soms staat er wel eens een paard van iemand anders bij hoor Lachen, heel af en toe, als het goed weer is en in het weekend ofzo, maar anders heeft niemand intresse om z'n paard erbij te zetten.
En mijn merries zijn paarden waar je elk paard bij kan zetten, ze komen voor zichzelf op, zonder andere beesten dood te slagen ofzo Clown.
Ik ga me die mensen die ze gaan verzorgen na dit weekend (ze zijn nu op vakantie met hun paarden) wel eens rond tafel zitten denk ik, om duidelijke afspraken te maken. Ze huren zelf een grote weide hier in de buurt waar ze hun eigen paarden opzetten, ik ga vragen of ze die van mij op de momenten dat ze hun eigen paarden naar hun wei doen, ze dan ook mijn paarden op de manege-weide kunnen zetten, en 's avonds ook weer terug binnen... Ik hoop dat ze daar mee akkoord zijn zo.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:27

zo lang als mogelijk is , maar vind een uur 6/7 toch wel redelijk ( zelf zou ik gewoon voor 24/7 gaan)
dan staan ze nog steeds wel op stal maar zet ze dan bijv. smorgens 4 uur in het land en savonds nog 3 uurtjes.
zoveel als kan , een paard heeft eigenlijk nooit genoeg weidegang. maarjaa daar zijn de meningen over verdeeld.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:36

Heb zelf toch ook liever dat ze s'avonds terug binnekomen hoor. Als ze aan huis stonden dan zou ik dat geen probleem vinden, maar ik vind het al erg genoeg dat ik op kamers ga en ze achter moet laten, en als ik dan weet dat ze 's nachts ook nog eens buiten staan :s, en dan zou er door de week ook niemand meer naar om kijken, dus dat wil ik ook niet eigenlijk...
Maar ik ga bekijken met die mensen of het haalbaar is om ze smorgens op de wei te zetten, en rond een uur of 6 ofzo of 7 terug binnen, of wanneer die mensen s'avonds het beste kunnen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:37

waarom moeten de paarden 's nachts naar binnen?

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:45

Mijn pony's staan dag en nacht, weer of geen weer, buiten. Dit komt omdat we nog geen stallen hebben en 's zomers staan ze bij ons thuis. 's Winters staan ze bij iemand anders waar ze wel 's nachts naar binnen gaan. Maar pony's kunnen makkelijk dag en nacht buiten staan, tenzij je paard gebreken heeft of iets anders, dan moet je wel oppassen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:23

Mijn merrie en haar veulen staan ook dag en nacht buiten, binnenkort komt er wel een schuilhok.
Zou het niet anders meer willen, ze zien er zoveel gelukkiger uit, hebben constant beweging en bezigheid, lopen er veel gezonder bij, enz.