Rubber in paardenbox

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

Rubber in paardenbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:23

Hallo !

Ik zou graag willen weten wie van jullie, heeft een paard staan op de rubbere maten met weinig stroo ? Wat zijn de voor en na-delen en de prijs voor zo "instalatie".

Hier in Frankrijk, had ik maar één zaak die 't doet, maar de maten komen op 65E per m2 - best duur, vind ik... zeker als je niet weet of je paard wel lekker op zoiets gaat staan...

Waarom paardenmaten in de box ? Omdat mijn paarden toch meeste tijd buiten staan en met mijn werk heb niet echt de tijd om alles super schoon te houden (als ik moet kiezen tussen box doen et mijn paarden verzorgen.. kies ik voor paarden, lol)

Dus, ik hoop dat jullie kunnen mij effe meer info geven over 't welzijn van jullie paardjes op de matten *LOL*

Needje

Re: Rubber in paardenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:29

En als ik moet kiezen tussen mesten en freubelen met m'n paard, ga ik toch mesten. Denk dat je paard je dat meer in dank afneemt dan dat ie in de stront staat. Clown
Mijne staat op matten. Mara gebruik normaal stro, en mest gewoon elke dag uit.
Tegenover me hebben ze amper strooisel in de stal. Als die beesten plassen hoor je het gewoon kletteren. Vind ik dus echt helemaal niets!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:30

Wij hebben rubber matten over de roostervloer. Vind het erg fijn, en zowiezo hebben ze een zachtere ondergrond, voor als ze gaan liggen of op moeten staan. Er schuift altijd wel wat zaagsel weg en dan vind ik dit een fijner idee.
Ik gebruik er overigens niet minder strooisel op hoor, gewoon een lekkere laag erin.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:33

Ik heb sinds gisteren matten in de stal liggen.
Ik had hier voorgekozen omdat de urine door de matten gaat en zo het stro niet meer zo nat blijft.
Maar ik zorg er wel voor dat elke dag de mest eruit is. En hij heeft genoeg stro in z'n stal liggen.
Ga niet beperken op het stro omdat er matten inliggen nu. Hij ligt graag en op een kale grond is dat ook niet erg prettig.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:35

Needje, dat bedoelde ik niet Lachen Ze staan niet in de mest et dat zullen ze nooit doen ook nog, maar ja.. de tijd is niet rekbaar.. En is ook 'n verschil tussen "weinig stro" et "weinig stro" - iedereen heeft zijn eigen "meetbak" - wat is weinig voor mij is overdreven veel voor anderen, lol. 'n goeie van 'n maat lijkt me ook wat meer isolatie van 't grond.. zie je verschil aan je paardje ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:36

Ik zie geen verschil. Vorige stal lag geen rubber in. Daar lag ie net zo vaak en net zo lief als in z'n huidige stal.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:37

Probleem bij mijn stal is, dat het geen doorlatende matten zijn. Zit wel een gat achterin, waar wat weg kan lopen, maar het is bij lange na niet zo fijn als doorlatende matten, of zelfs gewoon beton. Dus als je voor matten gaat, zorg dan voor goeie doorlatende matten!

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:38

Mijn paard staat alleen op rubber matten, ik gebruik geen stro. Dit zijn wel goed obserberende matten, dus de plas blijft niet liggen ofzo. Ik vind het zelf fijner en zij heeft er ook geen problemen mee.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:45

Bedankt voor jullie reacties Lachen
Als ik wel voor ga, ga ik voor 'n doorlatende.. Bij mij in de stal, de beton vloer is wat schuin, dus 't blijf toch niet op zijn plaats..
Mijn jonge merrie (TP van 3jr) kan af en toe beetje driftig doen in haar box, en door haar geloop van de éene naar andere kant, de stro is gauw weg (maakt niet uit of er weinig of veel ligt, ze zal er toch alles weg prutselen Knipoog ) En jullie weten zeker al, dat natte beton glijd.. Ik vindt 't niet echt geweldig en ben bang dat ze wel 'n keer op haar bekje gaat in h'r box.. En als 'n maat ligt, de risico dat ze glijdt is 'n stuk minder, toch ? Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:00

Als je een goeie ruwe mat hebt wel. Een gladde mat wordt echt spekglad als deze nat is!
Overigens heb ik nooit last gehad van een natte, gladde bodem toen die van mij nog op beton stond.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 11:09

Ja, je hebt gelijk, te glad maakt nog glader ! Lachen
Mijn boxen zijn gemaakt in oude gebouw waar de vloer ook niet te jong is. Zelfs ik, ben al paar keer op de kont geland..

Maare... en wat is 't te horen over de beste "merk" en de prijs die jullie aanraden ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:12

Ik weet niet wat ze in Frankrijk verkopen.
Divoza verkoopt 2 soorten, en daar de duurste van zou mijn keus geweest zijn.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:28

Ik heb ze gekocht bij Bosrubber hier in Nederland,
http://www.bosrubber.nl op de site staat ook veel informatie over de matten.
Weet niet of ze zo iets ook in Frankrijk verkopen.

Mijn paard staat in een containerstal, waarbij de grond bestaat uit hout en staal. In het houte gedeelte zitten wat gaten geboord zodat de urine zo de stal uit kan. Daarbij zijn de matten goed doorlaten en isolerend.
Ik was ongeveer 35 euro per mat kwijt.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:32

ik heb mijn paard ook op matten staan. Hij eet zn stal met stro altijd leeg, dus hij krijgt er maar een klein laagje stro in elke dag (ivm verstopping risico, een andere bodembedekking is niet mogelijk) en omdat ik wil dat hij toch zacht kan liggen, heb ik er matten ingelegd en ik vind het werkelijk helemaal fijn!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:30

Merken jullie nou verschil je je stroverbruik door vochtdoorlatende matten te gebruiken?

Mentinkbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:38

Wij hebben onze paarden ook op rubberen matten staan die vocht doorlaten, je merkt het verschil echt. Maar toch hebben we een dik pak stro of zaagsel erin. Maar daar doe je dan gewoon langer mee.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:49

Ze liggen er bij mij pas 2 dagen in dus over het stro gebruik kan ik nog niets zeggen,
Merkte gisteren wel dat het stro veel minder nat was dan voorheen.
En hoefde er ook maar 1 kruiwagen uit te halen met meer mest dan stro.
Maar over een paar dagen kan ik het pas beter bekijken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:17

Ik heb het even uitgerekend en 4 matten van 1 m2 heb ik er in 43,5 pak stro uit. Haha! Ik denk er nog even over.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:26

4 Matten maar? Dan is je stal 2x2 meter?

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:31

ik heb ook matten in mn stallen liggen, gebruik geen stro oid.
veeg en schep elke dag mn stallen uit en blijven zo goed schoon.
en de paarden liggen elke nacht heerlijk op de matten te slapen..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:41

Needje schreef:
4 Matten maar? Dan is je stal 2x2 meter?

Ik denk 2,5x2,5, maar ik heb nu al een stalmat die ik kan versnijden voor de opvulling.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:44

nee rubber matten zijn alleen voor stevige grip niet als vervaning van stro

chriswint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:12

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:24

Ik heb hier gewoon rubberen ringmatten in mijn stal, stal is op betonnen roosters met daaronder gierput.

Door de rubberen matten heeft ze veel grip en maakt ze (ondanks dat ze best veel draait in stal) geen open plekken met veel stro aan de zijkanten.

Ik haalde eerst ca 1,5 kruiwagen p/d eruit. Dus 10 a 11 kruiwagens per week.
Nu gaat er ongeveer 0,75 kruiwagen per dag uit. Dus een kruiwagen of 5 a 6 per week. Scheelt best aardig wat.

Normaal strooide ik ca 1 a 1,5 plak op (van zo'n grote baal). Nu 1/3e plak en soms een halve.. Nooit meer een hele.
Dus ipv ca 9 plakken per week nog maar 3, max 4.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:36

gewoon speelplaatstegels, 2e hands. ongeveer €10,- p m2