Paard voor het eerst volledig op de wei in de zomer en winte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Paard voor het eerst volledig op de wei in de zomer en winte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 20:45

Wie heeft er ervaring met zijn paard volledig op de wei in de zomer en winter.
Ik wil mijn merrie die niet meer bereden kan worden volledig op de wei zetten (geen schuilstal aanwezig wel beschutting van de wand van een schuur). Zij heeft jaren lang in de winter een deken opgehad. Kan ze nu dan ineens zomaar zonder?
Heeft iemand tips om een paard die volledig op de wei staat gezond te houden, waar ik op moet letten etc.

capopjekop

Re: Paard voor het eerst volledig op de wei in de zomer en winte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:00

Of ze het meteen aankan moet je even in de gaten houden, vaak maakt een paard wel voldoende vacht aan wanneer er geen deken opkomt, maar er zijn uitzonderingen.

Van belang zijn droge plekken in de wei en beschutting. Verder moet er voldoende ruwvoer aanwezig zijn zodat het dier zich warm kan houden. Als het lang nat is, is het verstandig om de benen op mok te controleren. Ik zelf heb het in al die jaren gelukkig nog niet meegemaakt, maar controle is wel belangrijk.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:04

Staat je paard nu al volledig op de wei ? Dat is wel belangrijk. Mijn pony's zijn nu al flink bezig met hun wintervacht, als je je paard pas over een poosje buiten zet, dan zal ze flink achter lopen wat dat betreft. Voor de rest sluit ik me aan bij capopjekop, altijd ruwvoer beschikbaar voor het kacheltje en zelf heb ik voor mijn oudere pony altijd een ongevoerde regendeken achter de hand als het te lang te hard regent en waait en hij het koud krijgt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 21:10

Ze staat nu nog 's avonds binnen, maar wel in een stal die onder een afdak staat, dus vrij open is. Ze heeft nog geen deken op.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:17

Als ze nu nog op stal staat, zou ik haar van de winter zeker niet zonder deken zetten nog. Je kunt het het beste aankijken en zodra het nodig is de deken op doen. Volgende winter heb je meer kans dat het zonder deken kan als ze dan al de hele zomer op de wei heeft gestaan dag en nacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:52

Die van mij is inderdaad ook al flink aan het ruien en wintervacht aan t maken. Als je paard nu nog binne staat 's nachts dan denk ik dat ze nog niet genoeg wintervacht aanmaakt voor deze winter, en zou ik een dunne regendeken op doen. Een dikke winterdeken zou ik niet opdoen. Zo wordt de vacht toch wat aangezet tot groeien en zal ze volgend jaar sneller vacht aanmaken.