Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MysticTinker schreef:Als je iets wil omdoen, gebruik dan peesbeschermers, die kunnen een klap opvangen van de achterhoef. Geen bandages, heel erg gevaarlijk als ze loslaten.
Peesbeschermers helpen niet als je paard zich verstapt ofzo, ook niet tegen bokkensprongen, alleen tegen klappen van de hoeven.
De pees wordt niet zwakker door de bescherming zelf. Maar het kan wel gaan broeien door de warmte, en jeuken doordat er zand tussen komt. Door het broeien kunnen paarden dikke benen krijgen.
Zelf zou ik het niet doen als het mijn paard was. Hoe lang staat je paard buiten? Als ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, of beter nog dag en nacht buiten staan dan is er ook weinig rede om zo gek te doen en te bokken, en dus ook minder kans op blessures. Deze blessures komen ook het meest voor bij paarden die maar een uurtje ofzo naar buiten mogen, die gaan dan helemaal los en weten van gekkigheid niet waar ze moeten springen.. Dat zie ik hier op de manege in ieder geval wel vaak.

Arabesk schreef:peesblessures lopen paarden maar zelden op, op de weide. Kort draaien in een zware bak beschadigen de pezen veel meer.
MysticTinker schreef:Die beschermers van het plaatje hierboven zou ik niet nemen, dat wordt véél te warm, zeker als je die 9 uur lang om laat.
Ik vind dat eigenlijk ook voor peesbeschermers te lang.
mariekie schreef:Kan je er niet bij blijven staan en als het goed gaat eraf halen?
Mijn pony van 29 had vorig jaar een peesblessure en die heb ik ook zo los gelaten in de wei..
Bescherming omdoen bij een paard wat al een blessure heeft lijkt me niet verstandig.
Wat zegt je dierenarts ervan
MysticTinker schreef:Die beschermers van het plaatje hierboven zou ik niet nemen, dat wordt véél te warm, zeker als je die 9 uur lang om laat.
lianne__ schreef:MysticTinker schreef:Die beschermers van het plaatje hierboven zou ik niet nemen, dat wordt véél te warm, zeker als je die 9 uur lang om laat.
een meisje bij mijn club, heeft ook van die beschermers, en ze geeft aan dat die bescherming juist heel goed is, het is absoluut niet warm en ademd goed, als dat meisje een uur les heeft gehad, zijn de benen helemaal niet nat van zweet terwijl ze dat bij peeskappen wel had.
dus ik denk dat deze bescherming juist wel goed helpt.
succes met het uitzoeken van de juiste bescherming!
ik overleg nog wel even met de DA en met mijn instructrice
PriscaZ schreef:Een uur tijdens een les is heel wat anders dan de hele dag in de wei!
Ik zou mijn paard nooit buiten zetten met 3-in-1 beschermers (zo heten ze) Ik vind ze te warm, de klitterband gaat vaak niet zo lang mee (ervaringen bij ons op stal) en als het regent zuigen ze helemaal vol met water. Lijkt me ook niet prettig zitten.
Mijn paard staat buiten met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen. (op aanraden dierenarts en hoefsmid)

is niet goed!
Phylos schreef:ik heb net iemand gesproken, een echte paardeman met een fok en africhtingsstal en die deed ook altijd gewoon peesjes en strijklappen, bij hem kwamen ze niet buiten zonder. Volgens hem was er niets mis mee.
Ik denk dat ik ga beginnen met peesbeschermers en strijklappen, want ze MOET gewoon wat om na deze actie, dit wil ik niet nog een keer. Ze staan ong 6 uurtjes buiten bij ons, ik ga het gewoon even aanzien en anders ga ik weer verder zoeken naar een alternatief