(Pees)beschermers om in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

(Pees)beschermers om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:05

hoi
wat is jullie advies:
mijn paard heeft net een peesblessure gehad. bi jde vorige eigenaar had ze altijd peesbeschermers om in de wei.
ik heb die niet omgedaan op een gegeven moment omdat ik had gehoord dat de pezen daardoor zwakker werden
maar nu heeft ze toch gek gedaan in de wei en heeft ze een blessure opgelopen.
Nou mag ze binnenkort weer in de wei, maar nu wilde ik haar toch weer beschermers om doen
wat vinden jullie daar van? wel doen of niet
en zo ja.. welke beschermers raden jullie dan aan?

8nnemiek

Re: (Pees)beschermers om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:23

Als je iets wil omdoen, gebruik dan peesbeschermers, die kunnen een klap opvangen van de achterhoef. Geen bandages, heel erg gevaarlijk als ze loslaten.
Peesbeschermers helpen niet als je paard zich verstapt ofzo, ook niet tegen bokkensprongen, alleen tegen klappen van de hoeven.
De pees wordt niet zwakker door de bescherming zelf. Maar het kan wel gaan broeien door de warmte, en jeuken doordat er zand tussen komt. Door het broeien kunnen paarden dikke benen krijgen.
Zelf zou ik het niet doen als het mijn paard was. Hoe lang staat je paard buiten? Als ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, of beter nog dag en nacht buiten staan dan is er ook weinig rede om zo gek te doen en te bokken, en dus ook minder kans op blessures. Deze blessures komen ook het meest voor bij paarden die maar een uurtje ofzo naar buiten mogen, die gaan dan helemaal los en weten van gekkigheid niet waar ze moeten springen.. Dat zie ik hier op de manege in ieder geval wel vaak.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:27

MysticTinker schreef:
Als je iets wil omdoen, gebruik dan peesbeschermers, die kunnen een klap opvangen van de achterhoef. Geen bandages, heel erg gevaarlijk als ze loslaten.
Peesbeschermers helpen niet als je paard zich verstapt ofzo, ook niet tegen bokkensprongen, alleen tegen klappen van de hoeven.
De pees wordt niet zwakker door de bescherming zelf. Maar het kan wel gaan broeien door de warmte, en jeuken doordat er zand tussen komt. Door het broeien kunnen paarden dikke benen krijgen.
Zelf zou ik het niet doen als het mijn paard was. Hoe lang staat je paard buiten? Als ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, of beter nog dag en nacht buiten staan dan is er ook weinig rede om zo gek te doen en te bokken, en dus ook minder kans op blessures. Deze blessures komen ook het meest voor bij paarden die maar een uurtje ofzo naar buiten mogen, die gaan dan helemaal los en weten van gekkigheid niet waar ze moeten springen.. Dat zie ik hier op de manege in ieder geval wel vaak.

mijn paard staat van 11 tot 18.00 buiten. Ze doen altijd gek met z'n 4tjes en ja ze heeft nu dus een blessure door het gek doen in de wei. nee bandages zou ik nooit omdoen.
en die soort beschermers dan:
Afbeelding
nou ik hoop op nog meer reacties Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:29

peesblessures lopen paarden maar zelden op, op de weide. Kort draaien in een zware bak beschadigen de pezen veel meer.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:32

Arabesk schreef:
peesblessures lopen paarden maar zelden op, op de weide. Kort draaien in een zware bak beschadigen de pezen veel meer.

de DA zei dat het hoogstwaarschijnlijk in de wei is gebeurd.
woensdag met het rijden had ze het nog niet donderdag avond nadat ze uit de wei kwam wel....
ze heeft of een tik gehad of zichzelf aangetikt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:43

Bandages kunnen ze ook makkelijk(er) lostrekken. Ik zou gewoon peesbeschermers om doen dan, als ik jouw was.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:49

ja bandages zou ik zowiezo niet om doen in de wei hoor.
ik heb nu beschermers gezien die ook bestand zijn tegen indringend zand.
ik denk dat ik die maar aanschaf kost me 60 euro maar dat maakt me niet uit als het maar goed komt en gaat met mijn lieve paardje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:49

Die beschermers van het plaatje hierboven zou ik niet nemen, dat wordt véél te warm, zeker als je die 9 uur lang om laat.
Ik vind dat eigenlijk ook voor peesbeschermers te lang.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:55

MysticTinker schreef:
Die beschermers van het plaatje hierboven zou ik niet nemen, dat wordt véél te warm, zeker als je die 9 uur lang om laat.

jah? wordt dat te warm? jammer..ze zijn namelijk zand bestendig.. ze leken mij wel goed
Die topruiters hebben toch ook altijd van dit soort beschermers om toch?
nou ik ga zo even naar de ruitersport zaak dan overleg ik daar ook nog wel even
tips blijven welkom want wil haar niet meer zonder bescherming buiten hebben ben ik nu wel achter
ben nu nog op zoek naar de juiste beschermers

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:00

Kan je er niet bij blijven staan en als het goed gaat eraf halen?

Mijn pony van 29 had vorig jaar een peesblessure en die heb ik ook zo los gelaten in de wei..
Bescherming omdoen bij een paard wat al een blessure heeft lijkt me niet verstandig.

Wat zegt je dierenarts ervan Verward

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 15:05

mariekie schreef:
Kan je er niet bij blijven staan en als het goed gaat eraf halen?

Mijn pony van 29 had vorig jaar een peesblessure en die heb ik ook zo los gelaten in de wei..
Bescherming omdoen bij een paard wat al een blessure heeft lijkt me niet verstandig.

Wat zegt je dierenarts ervan Verward

ze mag nu toch niet in de wei dus ik heb nog even om te beslissen, en erbij blijven staan heeft niet zoveel zin, ik moet toch ngaar school en dit is ook gebeurd toen ik er niet bij was.

de DA moet ik hierover nog even spreken. Hij vond het ook beetje twijfelachtig geloof ik.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:06

op mijn oude stal deden ze ook altijd peesbeschremers om, maar ik deed het zelf niet.. mijn paard die heeft dan zoiets van hee, ik hoef niet te werken maar wel die stomme dingen om... Ik doe ze af! en dan heeft ie ze binnen 5 minuten allebij ergens in de wei liggen..

Maar ja, ik heb het nog nooit meegemaakt dat mijn paard in de wei een blessure opliep dusja.. ik doe ze ook nooit om..

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:11

MysticTinker schreef:

een meisje bij mijn club, heeft ook van die beschermers, en ze geeft aan dat die bescherming juist heel goed is, het is absoluut niet warm en ademd goed, als dat meisje een uur les heeft gehad, zijn de benen helemaal niet nat van zweet terwijl ze dat bij peeskappen wel had.
dus ik denk dat deze bescherming juist wel goed helpt.
succes met het uitzoeken van de juiste bescherming!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 16:15

lianne__ schreef:
MysticTinker schreef:

een meisje bij mijn club, heeft ook van die beschermers, en ze geeft aan dat die bescherming juist heel goed is, het is absoluut niet warm en ademd goed, als dat meisje een uur les heeft gehad, zijn de benen helemaal niet nat van zweet terwijl ze dat bij peeskappen wel had.
dus ik denk dat deze bescherming juist wel goed helpt.
succes met het uitzoeken van de juiste bescherming!

bedankt voor deze informatie!!! hier heb ik wat aan en herken ik ook wat mijn paard heeft met gewone peeskappen Knipoog
inderdaad dat ze nat zijn als ik ze af doe! en in de informatie van deze peesberschermers van de foto staat dat ze goed ademend zijn
ik denk dat ik deze ga halen Knipoog ik overleg nog wel even met de DA en met mijn instructrice
Maar dit verhaal klinkt goed
heeft iemand anders nog een andere beschermer die ook goed is zeg het gerust want ik heb ze nog niet gekocht Knipoog
bedankt alvast voor deze reacties

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:33

Een uur tijdens een les is heel wat anders dan de hele dag in de wei!

Ik zou mijn paard nooit buiten zetten met 3-in-1 beschermers (zo heten ze) Ik vind ze te warm, de klitterband gaat vaak niet zo lang mee (ervaringen bij ons op stal) en als het regent zuigen ze helemaal vol met water. Lijkt me ook niet prettig zitten.

Mijn paard staat buiten met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen. (op aanraden dierenarts en hoefsmid)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:35

PriscaZ schreef:
Een uur tijdens een les is heel wat anders dan de hele dag in de wei!

Ik zou mijn paard nooit buiten zetten met 3-in-1 beschermers (zo heten ze) Ik vind ze te warm, de klitterband gaat vaak niet zo lang mee (ervaringen bij ons op stal) en als het regent zuigen ze helemaal vol met water. Lijkt me ook niet prettig zitten.

Mijn paard staat buiten met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen. (op aanraden dierenarts en hoefsmid)

oke nou weet ik het helemaal niet meer Tong uitsteken
dus jou dierenarts adviseerde gewone peesbeschermers?... nou dan moet ik maar even wat mensen bellen misschien.
Weet niet of ik de dierenarts hiermee mag lastig vallen maar goed.
Als nog meer mensen ergens goede of slechte ervaringen met bepaalde beschermers hebben laat dan een berichtje achter

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:40

Ik zou niets omdoen
Te gevaarlijk en te warm vooral als je zwarte neemt.
Dus neem een lichtere kleur als je ze neemt, Wit bv. Knipoog

En ga maar niet vergelijken want werken is heel anders als in de wei staan Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:42

Ik zou ook niets omdoen
Maar als jij echt iets om wil doen zou ik kiezen voor peesbeschermers en strijklappen (eventueel springschoenen)

Maar ik blijf erbij een paard die een hele dag met beschermers in de wei moet staan is niet goed!
Je zal ook iedere dag dikke benen kunnen verwachten als je 's avonds de peesjes af doet.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:45

Ja die kans is er ook nog Ja
Ik denk dat je paard beter af is zonder bescherming Lachen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 12:46

ik heb net iemand gesproken, een echte paardeman met een fok en africhtingsstal en die deed ook altijd gewoon peesjes en strijklappen, bij hem kwamen ze niet buiten zonder. Volgens hem was er niets mis mee.
Ik denk dat ik ga beginnen met peesbeschermers en strijklappen, want ze MOET gewoon wat om na deze actie, dit wil ik niet nog een keer. Ze staan ong 6 uurtjes buiten bij ons, ik ga het gewoon even aanzien en anders ga ik weer verder zoeken naar een alternatief

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:57

Echt gewoon niets omdoen. Het is gewoon ronduit slecht voor de pezen om ze zo lang om te laten. Peesweefsel gaat kapot bij verhitting (ook bij zware arbeid trouwens) en dat komt wel bij in principe maar niet genoeg als je haar elke dag 6 a 7 uur buiten zet met die dingen. Het maakt de pezen inderdaad gewoon veel zwakker. Ik weet ook niet wat voor peesblessure jouw paard heeft, maar meestal komt het door overbelasting. Daardoor wordt de pees zwakker en het kan best zijn dat ze op de wei iets raars heeft gedaan waardoor het eruit is gekomen, maar de pees was waarschijnlijk al daarvoor verzwakt. Dit is in nagenoeg alle gevallen zo.

Ik zou echt niks om doen in het land, kan alleen maar dingen verergeren naar mijn mening. Bovendien zijn al die beschermers alleen voor aantikken en niet voor verstappen of iets dergelijks waardoor de meeste blessures ontstaan, dus daardoor nog overbodiger.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:39

Ik doe mijn paard nooit bescherming om in de wei alleen als ik ga rijden! Ze staat soms een hele dag buiten en heb nog nooit iets gehad eigenlijk, ja ze heeft zich een keer verstapt maar na een paar dagen koelen was het weer over

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:42

Ik zou mijn paard absoluut niets omdoen, zeker niet als ze zo lang in het land staan. Pech zit in een klein hoekje, maar misschien had je deze blessure met bescherming ook niet voorkomen...
Als ze er de hele dag uitkomen is de kans dat ze gek doen ook juist kleiner.

Overigens vind ik de genoemde beschermers eruit zien als voor de cross...

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:49

ik zou de peesbeschermers die je hier laat zien omdoen. Desnoods het eerste half uur alleen als ze haar gekkigheid kwijt is. Natuurlijk kan ze altijd gaan rennen of wat dan ook.

Gewone peesbeschermers vind ik niks. Ze worden hartstikke warm en veel paarden bij mij op stal hebben helemaal witte haren op hun benen gekregen doordat ze de hele dag met die dingen om staan.

Waarom longeer je haar niet even van te voren dan is ze haar gekkigheid kwijt en staat ze misschien rustiger op het land. Helpt niet altijd maar misschien bij die van jou wel?

Ik doe alleen de eerste dag en de tweede dag die 3 in 1 beschermers om als ze voor het eerst het land op gaan. Daarna heb ik niks meer om. Verstappen of verdraaien kan altijd ook met die beschermers. Ben je echt zo bang voor peesblessures dan moet je de keuze maken of je haar echt wel op het land wilt hebben.

edit: blessures kunnen natuurlijk ook met het rijden of wat dan ook ontstaan

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:02

Phylos schreef:
ik heb net iemand gesproken, een echte paardeman met een fok en africhtingsstal en die deed ook altijd gewoon peesjes en strijklappen, bij hem kwamen ze niet buiten zonder. Volgens hem was er niets mis mee.
Ik denk dat ik ga beginnen met peesbeschermers en strijklappen, want ze MOET gewoon wat om na deze actie, dit wil ik niet nog een keer. Ze staan ong 6 uurtjes buiten bij ons, ik ga het gewoon even aanzien en anders ga ik weer verder zoeken naar een alternatief

Ik denk dat je de pezen er alleen maar slechter mee maakt i.p.v. beter en het maakt helemaal niet uit wie het zegt of het nou een paardenman is of een wildvreemde Lachen