wei met gras en onkruid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

wei met gras en onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 11:52

ik heb sinds kort een eigen weiland met stallen.
hierop stond jkk en dat hebben we allemaal verwijderd.
nu staat er nog wel wat onkruid, van dat kleine spul wat je wel vaker tussen het gras ziet groeien.
ik ga vandaag schapen kopen om er permanent tussen te zetten omdat die wel onkruid eten en ik zo hoop dat het over een jaar minder is en de grasmat beter word.
schapen snijden namelijk en trekken niet en ook lopen ze het mooi plat zodat nieuwe zaden minder kans hebben om te ontkiemen.

wie heeft hier ervaring mee en heeft ook zijn paarden in een wie met gras en onkruid staan?
mijn paarden laten het onkruid over het algemeen staan omdat er ook genoeg gras staat! Knipoog

Up_to_Date

Re: wei met gras en onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:54

In onze wei staat ook op sommige plekken onkruid maar daar poepen ze eigenlijk dus eten ze ook niet van. En eens om de zoveel tijd word dat weer gemaaid.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:55

ik heb eens gehoord dat het niet goed om paarden en schapen samen te laten grazen of je paard op een wei te zetten waar schapen gegrazen hebben.
Misschien een idee om dat eens op te zoeken?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:27

zal ik zeker eens doen.
maar ik heb dit advies van de dierenarts gekregen, of het was meer een tip.
heel veel mensen houden schapen bij paarden als ik zo rond kijk.

maar ik ga er zeker nog eens op na googlen, maar wat ik heb gevonden op internet is juist heel positief over het houden van schapen met paarden?

owja, en ik haal trouwens iedere dag de mest uit de wei, maar het valt me idd op dat ze daar vaak poepen en het ook laten staan!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:37

Misschien heeft dat ermee te maken dat schapen het gras te kort af eten. Als je er dan meteen paarden in zou zetten is het gras te kort voor hun en zullen ze dus snel gras met pol en al eruit trekken, waardoor ze dus (veel) zand binnen krijgen.
Hetzelfde verhaal geldt met maaien. Dan moet je om dezelfde reden ook minimaal 2 weken wachten (mits het weer gras-groei-weer is) voordat je er paarden op kan zetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:38

hey leuk je wei toch doorgegaan??
Ik trek onkruid als groot is er mestal met wortel en al uit
distels en brandnetels spuit ik dood

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:57

bij mij ex verzorgpaardje stonden ze ook met schapen op de wei..
alleen sommige paarden vinden het leuker om der achteraan te gaan rennen, dat is dan wel een beetje zielig voor de schapen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:03

Meestaal doe je de wei in tween of drieen. De schapen op ene kant, de paarden op de andere, en e.v. de derde wei op 'rust'. Dan om de maand of zo rouleren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:55

ik heb mijn wei in 3 delen verdeeld.
dus er is altijd een stuk wat even leeg staat en bij kan trekken.
groeit het niet goed genoeg kan ik ze altijd nog in een vierde wei bij de geitjes zetten.
ze zeggen dat een weide die is begraasd door schapen en dama even leeg staat goed is voor wormenbestrijding, dus dat is ook mooi mee genomen.

hey linn_nikita, ja me wei is idd door gegaan en ik ben helemaal in me elemaent, haha!
heb er nu 2 gelukkige paarden lopen, 5 schaapjes en 2 geiten plus 2 verdwaalde pauwen en een komijntje, leuk he!

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:55

Als het goed is weet een paard zelf wat goed voor hem is. Hij zal dan ook er tussen uit halen wat goed is en de rest laten staan. Een weide met gevarieerde grassoorten is juist goed en kan het paard daar ook verschillende voeddingsstoffen uithalen.
(jacobskruid bijvoorbeeld eet een paard, als het goed is, ook niet uit zichzelf, behalve als het gedroogd is tussen het hooi)