dilemma: welke stalling kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel007

dilemma: welke stalling kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:15

Ik heb de optie over 2 stallingen waar mijn hafje volgende maand naar kan verhuizen, ze zijn totaal het tegenovergestelde. Ik heb er eentje in mijn hoofd maar wil graag jullie mening horen:

Stalling 1: manege met alle faciliteiten (binnen- en buitenbak) maar geen of beperkte weidegang voor 250 euro maand volpension

Stalling 2: stal met weide van 3 ha samen met andere ruin, wei is van goede kwaliteit, wordt elk jaar een stuk van gehooid door eigenaar kosten 125 euro.

Je begrijpt elk heeft zijn voor- en nadelen. Ik vind dat een paard / pony buiten moet kunnen lopen en vriendschap van soortgenoten dient te hebben maar ... ik ben ongelooflijk bang voor hoefbevangenheid (hij heeft het 2 jaar geleden een keer gehad). Ik vraag me af als je je paard enkel laat leven van weidegang en eventueel aangevuld met hooi en hem regelmatig beweging geeft (4 à 5 keer rijden in de week) het gevaar ook nog heel reëel is?

alvast voor de feedback

Valerie_V

Re: dilemma: welke stalling kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:22

heb je bij stalling 2 dan ook een bak (of iets anders waar je kan rijden)? maar als je hem genoeg rijd dan is de kans op hoefbevangenheid toch klein? Lachen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:39

Ik zou voor stalling 2 gaan. Je hebt gelijk dat je zegt dat een paard weidegang en contact met soortgenoten moet hebben.

Vwb hoefbevangenheid is het belangrijk dat hij niet in een vette weide of een wei waarin heel veel gras staat, komt te staan. Je kunt vast wel met de pensionhouder overleggen dat de paarden er om de dag een strookje gras bij krijgen. Dat laatste is niet alleen belangrijk om hoefbevangenheid te voorkomen, maar voorkomt ook dat je paardje veel te dik wordt of koliek krijgt.

Gezien de prijs van de stalling zul je geen binnenbox hebben? Heb je wel een rijbak, oid?

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:43

Ik denk dat stalling 2 een goede optie is. Misschien kan je regelen dat hij op een gemaaid of een kleiner afgezet stuk staat. En in de lente maar een aantal uur naar buiten? Als hij dan in het volle gras staat de hele dag is de kans op HB groot, zeker als hij het al een keer heeft gehad. Dan blijven ze gevoelig.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:46

Zeker stalling 2, ik zou nooit voor een stal zonder weidegang gaan... Succes

Sietsss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:49

ja ik zou ook voor stalling twee gaan, maar paarden worden hoefbevangen van heeel veel KORT gras, want ove rlang gras moeten ze langer kauwen en maken ze meer speeksel aan waardoor ze eerser vol zitten, van kort gras blijven ze eten omdat het steeds heel wienig is en dat korte gras zit dichtbij de wortels met dus extra veel eiwitten en vooral fructaan want daar gaat het eigelijk om:P

maar stalling twee is denk ik wel lekkerder als je er ook mooie acoomodatie bij hebt?

_MiSSy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:06

Ligt er aan of er een binnen en/of buitenbak aanwezig is. Een binnenbak is opzich wel erg handig, ivm de weersomstandigheden die eraan zitten te komen weer. Weidegang is idd ook wel weer belangrijk. Hihi Tong uitsteken

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:07

Zeker weten stalling 2, ik zou m'n paard niet neerzetten op een stal zonder weidegang. Succes!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:28

_MiSSy_ schreef:
Ligt er aan of er een binnen en/of buitenbak aanwezig is. Een binnenbak is opzich wel erg handig, ivm de weersomstandigheden die eraan zitten te komen weer. Weidegang is idd ook wel weer belangrijk. Hihi Tong uitsteken

Slecht weer bestaat imo niet, slechte kleding wel.

Ik vind dat je moet kiezen voor een stalling waar je paard het het beste heeft, niet of er wel alle faciliteiten voor de ruiter zijn. Je paard staat daar 24 uur en als ruiter kom je hooguit elke dag een paar uurtjes.

Een paard hoeft echt niet de hele dag buiten te staan, maar het is absoluut een must dat hij een paar uren met soortgenoten de benen kan strekken.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:49

Helemaal mee eens, belang van het paard staat voorop bij mij. Ik zou voor stalling 2 gaan. Binnenbak is leuk, maar daar werk je maar 1 u - 2 u per dag met je paard (dat is al veel) en voor de rest staat hij op stal. Hoefbevangenheid kan je in de gaten houden en controleren. Vooraf goede afspraken maken. Geen weidegang is niet erg bij hoefbevangen paarden, denk ik, maar wel dat hij er zo veel mogelijk uit kan. Om de reden die je hier boven aangeeft. Ik zou mijn paard nooit op stalling 1 zetten.

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:50

ik zou voor stalling 2 kiezen Haha!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:53

Ik zou ook voor stalling 2 kiezen, vind dat je paard lekker buiten moet kunnen lopen.
Maar er zit helemaal geen rijbak bij?
En hoe belangrijk is het voor jou om in een bak te kunnen rijden?
(is er echt geen stalling met rijbak en weidegang?)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:54

Als er geen bak aanwezig is bij stalling 2, dan zou ik zeker voor stalling 1 gaan! Voor mij is rijden (wedstrijden) heel belangrijk en dan heb je een bak nodig. Zomers (vakantie)kun je een (tijdelijke)andere stalling opzoeken.

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:58

Ik zou ook voor stalling 2 kiezen.
Morgen verhuis ik mijn paard naar een andere stalling,
ik had hem op een manege staan zonder weidegang, met binnenbak etc.
en nu gaat hij naar een pensionstalling, met weidegang. maar zonder binnenbak.
maar een binnenbak vind ik niet belangrijk,
vind het veel belangrijker dat mijn paard lekker buiten kan zijn overdag.
verheug me er dan ook wel op om hem morgen te verhuizen. Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:07

Zeker te weten stalling 2.
Ik zou mijn paard echt niet zonder weidegang zetten!!
Elk paard verdiend dat toch?????

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:21

bedankt allemaal voor jullie reactie! Ik ga dan ook voor stalling 2 gaan, dat is wat ik al in gedachten had. Ik heb geen extra faciliteiten, het is enkel een reusachtige wei met een grote uitloopstal (eigenlijk een villa die er zonder vergunning staat, nu wonen de paarden in de living Tong uitsteken )
Omdat de weide zo reusachtig is gaan we wss een stuk afspannen zodat ik een geimproviseerde rijbak heb .. ps ik heb totaal geen behoefte aan wedstrijdrijden, mijn haf is een hobbelpaardje, het is alleen leuk om een bak te hebben om je paard afwisseling aan te kunnen bieden.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:48

ik vind het de juiste keuze.
ik zou ook voor stalling 2 gaan weidegang vind ik belangrijk voor een paard.
en op ene manege ja je heb ene binnenbak maar is 9vande10 keer bezet door lessen en heb je er nog niets aan of je moet mee gaan rijden in de les of heel toevallig steeds in de uren dat de bak vrij is kunnen en dan heb je nog vaak veel meer mensen die er gebruik van maken

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:04

Inderdaad lijkt stal 2 mij de beste keuze.
Wel even in de gaten houden dat hij niet op een te groot stuk komt te staan. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:25

Mij lijkt 2 ook de beste optie inderdaad, mits je er wel voor zorgt dat je het paard (wanneer die nu niet op gras staat) langzaam aan gras laat wennen (1 uur langer per week).

Ik zou je zelfs nog sterker vertellen: als ik mijn paarden op een pensionstal zou zetten (staan nu thuis) zou de eerste eis toch echt zijn dagelijkse weidegang (en dan de hele dag he!).

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:30

Ik ben het helemaal met Alani eens, ik zou zelf ook voor stalling 2 gaan!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:47

superwoman schreef:
Als er geen bak aanwezig is bij stalling 2, dan zou ik zeker voor stalling 1 gaan! Voor mij is rijden (wedstrijden) heel belangrijk en dan heb je een bak nodig. Zomers (vakantie)kun je een (tijdelijke)andere stalling opzoeken.

Voor mij is wedstrijden rijden en kunnen trainen ook belangrijk. Maar ik vind het nog veel belangrijker dat ik mijn paard fris in zn kop houd. Volgens mij is het altijd mogelijk om een rijbak in de buurt te gebruiken (als je wedstrijden rijdt, dan heb je ook een trailer. Vervoer is dus geen probleem). Een paard alleen in de zomer buiten te laten lopen (en dus contact te hebben met soortgenoten), vind ik niet goed.

TS; veel plezier op je stalling

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:50

_MiSSy_ schreef:

Een binnenbak is compleet overbodige luxe. Tuurlijk is het lekkerder om droog te rijden dan in de regen. Echter, n goede jas en n paar rainlegs houden je ook droog.

En weidegang is niet 'ook wel weer' belangrijk, weidegang is essentieël in het leven van n paard.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:18

Vjestagirl schreef:
Een binnenbak is compleet overbodige luxe. Tuurlijk is het lekkerder om droog te rijden dan in de regen. Echter, n goede jas en n paar rainlegs houden je ook droog.

En weidegang is niet 'ook wel weer' belangrijk, weidegang is essentieël in het leven van n paard.

Afgod OK dan!