Prikkeldraad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:36

Hoi ik vraag me af of er nog veel paarden achter prikkeldraad staan??? Hier helaas wel in de omgeving! Ik vind dat echt niet kunnen hoor! Verdrietig Heb mijn eigen paardjes achter schriklint en schrikdraad. Heb zo vaak verwondingen gezien met prikkeldraad vroeger dat ik er zelf een hekel aan heb! Maar dan zie ik er best nog veel achter staan! Zijn die mensen dan niet bang voor verwondingen?? Wat vinden julie ervan???

Joto

Re: Prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:40

Tja, als het gebeurt dat ze in het prikkeldraad zitten gaan ze er pas echt over nadenken, bij de ene gaat het wel goed en bij de andere niet. Paard van een vriendin is vorige week ingeslapen die had zn pezen en alles door midden door het prikkeldraad. Maar was niet haar fout (was op vakantie) Maar van een boer. Ik ben gewoon steeds voor schriklint of evt houten omheining met lintje er voor. Want van het draadje kunnen ze zich ook lelijk bezeren

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:00

Hier in de omgeving staan er ook nog wel wat achter prikkeldraad jah, vooral bij pony's die 24/7 buiten staan en veel op weilanden staan die verder bij huis liggen.
Een van de pony's die bij mij in de bak komt rijden heeft ook nog steeds een mega-litteken op dr rechter achterbeen van een ontmoeting met het prikkeldraad...
Helaas, helaas, zolang een goede afrastering zo duur blijft zal prikkeldraad zeker nog wel gebruikt blijven worden.
En niet vooroordelend bedoeld ofzo, maar toch zie je dat het meest bij boeren die er een paardje bij houden...

Reactie op Joto:
Zeker waar, schrikkoord kan ook gevaarlijk zijn, want dat kan ook de pezen nog doorsnijden als ze er met de benen in vast komen. Daarnaast is ook de trekkracht van belang. Het beste is lint met een niet te lage, maar ook zeker niet te hoge trekkracht. Je kan beter hebben dat 1 van de 2 of 3 linten kapot knapt, omdat je paard er in vast zit met zijn benen, dan dat zijn been vast blijft zitten en bekneld blijft.
Als ze langer vastzitten voelen ze natuurlijk ook steeds die schokken die op het schriklint staan en daar kunnen ze op een gegeven moment nogal para van worden als ze niet zomaar weg kunnen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:29

Ik ken veel paarden met verwondingen van prikkeldraad. Mijn eigen pony heeft bij haar borst ook een litteken zitten en ik denk dat dat ook van prikkeldraad is gekomen, maar dat zou dan bij de oude eigenaar gebeurd zijn en weet ik niet zeker.. Bij ons op stal staat er om de wei een hek met schrikdraad en verder een sloot, voor zover ik weet is er nog nooit een paard dat zich daaraan verwond heeft Lachen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:42

ja helaas mijn paardje heeft als jong paard ook in t prikkeldraat vast gezeten, gevolg dat ze nu een enorm litteken heeft.. echt eng gewoon.

mijn buurman heeft ook prikkeldraat....
nu heb ik hem gevraag waarom, maar de paarden van hem blijven niet achter een stroomdraatje staan... echt eng gewoon, elke dag kijk ik weer naar dat draat en dan krijg ik echt kippevel,
maar tja helaas is mijn oude buurman toch echt er van overtuigt dat het werkt... bha...

kunnen ze het niet verbieden?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 10:48

Dat zou mooi zijn ja dat er een verbod op zou komen! Ik vind het ronduit dier onvriendelijk. Huilen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:43

Ja dat vind ik ook, Maar ze moeten het op alle landen dan eigelijk doen ook voor koeien schapen enz. Die beesten kunnen er niks aan doen.. Die van mij staat nu bij eigenaar thuis maar die hebben ook alleen 2 lintdraadjes ipv lint vind ik ook geen fijn idee maarja. En tijdje terug liepen wij met een paard naar het land, hij schrikt glijd uit en zit zo vast in prikkeldraad van de koeien zelfde paard wat maandag is overleden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:53

Ja ik zie ook nog weleens prikkeldraad. Vind dat echt helemaal niks.
Het is gewoon gevaarlijk, en niet alleen voor paarden, maar voor alle andere dieren zoals schapen, koeien e.d. ook.
Dat is net als dat ze de sloten open laten, en er ook geen lint voorzetten. Dat is ook gevaarlijk, dan verhoog je het risico op dieren in de sloot alleen maar. Zet gewoon een grote gevulde waterbak neer.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:01

Wij hebben zowel prik- als schrikdraad staan. Het prikkeldraad wordt wel langzaam maar zeker helemaal vervangen, maar 17 hectare doe je niet in twee dagen.

Toch vind ik alleen schrikdraad ook niet prettig. Dit jaar schrok een 2-jarige van een tuinbouwsproeier en ging door de draad heen, ze heeft drie weken op stal gestaan met een ontzettend dik been. Ook was er een trekpaardveulen verstrikt geraakt in de draad (wss tijdens het rollen), bij haar was de strekpees helemaal door. Nu zijn we drie maanden verder en staat ze nog steeds in het verband.
Schrikdraad is dus alles behalve heilig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:11

Ik ben ook tegen prikkeldraad.
ik heb op het land een dun schrikdraadje staan. Moeilijker te zijn, maar breekt wel snel. Om de wei ligt een sloot. dus ze zullen er niet zo snel doorheen gaan. Toch heb ik 'm wel eens moeten maken, ik denk doordat het gras lekkerder is achter het schrikdraadje Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:12

Draad is zo wie zo gevaarlijk, daarom gebruik ik alleen lint nu! De draad is al vervangen, maar dat had ik niet op beenhoogte zitten maar op borsthoogte!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:12

bromfiets schreef:
Toch vind ik alleen schrikdraad ook niet prettig. Dit jaar schrok een 2-jarige van een tuinbouwsproeier en ging door de draad heen, ze heeft drie weken op stal gestaan met een ontzettend dik been.

Ik denk dat ze met prikkeldraad er niet meer was geweest Rolleyes , dan maar 3 weken op stal met een dik been....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:21

Ooit had iemand in een wei van ons een paard staan ook achter pikkeldraad. Dier kwam er met zijn been in vast en trok het steeds strakker. Gelukkig zag mijn vader het op tijd, belde een dierenarts en kalmeerde het paard. Het is gelukkig wel goed gekomen maar voor hetzelfde geld had het dier zichzelf ongeneeslijk verwond.

Ikzelf heb vorig jaar al het pikkeldraad uit de wei gehaalt en vervangen door stroomdraad. Aan de wegkant staat een houtenhek. Stuk veiliger

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:24

superwoman schreef:
bromfiets schreef:
Toch vind ik alleen schrikdraad ook niet prettig. Dit jaar schrok een 2-jarige van een tuinbouwsproeier en ging door de draad heen, ze heeft drie weken op stal gestaan met een ontzettend dik been.

Ik denk dat ze met prikkeldraad er niet meer was geweest Rolleyes , dan maar 3 weken op stal met een dik been....

Mee eens. Nu was ze er trouwens ook bijna niet meer geweest, ze blijkt allergisch te zijn voor antibiotica. Het heeft er ongeveer een week om gehangen of ze zou blijven leven.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:39

bromfiets schreef:
Toch vind ik alleen schrikdraad ook niet prettig. Dit jaar schrok een 2-jarige van een tuinbouwsproeier en ging door de draad heen, ze heeft drie weken op stal gestaan met een ontzettend dik been. Ook was er een trekpaardveulen verstrikt geraakt in de draad (wss tijdens het rollen), bij haar was de strekpees helemaal door. Nu zijn we drie maanden verder en staat ze nog steeds in het verband.
Schrikdraad is dus alles behalve heilig.

Oei, ik denk als dat gebeurd was met prikkeldraad dat het nog wel veel erger was.

Coleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:49

Mijn verzorgpaarden staan nog achter prikkeldraad heelaas. Ik heb laatst veel proberen weg te halen. Maar aan het einde van het land heeft de gemeente(groningen) ZELF nog weer een nieuw hek geplaatst MET prikkeldraad. Ik vind dit echt niet kunnen hoor!! Maar gelukkig heb ik geen domme verzorg paarden en ze kijken er wel voor uit! voor de rest staan ze netjes achter schrikdraad met sindskort er ook nog stroom op haha:P
xxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:39

Coleen schreef:
wel voor uit! voor de rest staan ze netjes achter schrikdraad met sindskort er ook nog stroom op haha:P
xxx

haha Verward , fijn als een dier erin vast komt te zitten..... krijgt ie nog constant schokken ook Boos!
Volgens mij is het zelfs verboden, maar dat weet ik niet zeker.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:41

Wat is verboden??? Stroom op de draad? Nou dacht het niet hoor.... hier staat er ook gewoon stroom op de draad!

edit: hier komt trouwens ook geen prikkeldraad of gladdraad om de wei. Zou mijn pa dat wel doen dan zet ik ze er niet meer in.
Het maakt niet uit wat voor afrastering of je nou hebt lint, hout of wat dan ook. Als een paard in paniek is of vast komt te zitten bezeren ze zich zowat overal aan.
Laatst bijgewerkt door rowo op 30-08-07 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:42

In onze eigen weides hebben we schrikdraad (ik heb liever hout, maar het moet verplaatsbaar zijn), om de grond die we pachten zit helaas prikkeldraad. Maar daar doe je niks aan vrees ik..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:57

[quote="rowo"]Wat is verboden??? Stroom op de draad? Nou dacht het niet hoor.... hier staat er ook gewoon stroom op de draad!

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat er ook stroom op prikkeldraad kan staan. En dat zou verboden moeten worden!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:34

Nou van mij hoeven ze stroom op de draad echt niet te verbieden Heel veel paarden blijven niet in de wei als ze er geen stroom op de draad staat. En als een paard eenmaal in de draad zit (wat je natuurlijk niet hoopt) of er doorheen vliegt dan voelen ze die stroom niet eens meer. Het enige wat ze dan willen is zich eruit trekken.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:39

rowo schreef:
Nou van mij hoeven ze stroom op de draad echt niet te verbieden Heel veel paarden blijven niet in de wei als ze er geen stroom op de draad staat. En als een paard eenmaal in de draad zit (wat je natuurlijk niet hoopt) of er doorheen vliegt dan voelen ze die stroom niet eens meer. Het enige wat ze dan willen is zich eruit trekken.

Ik bedoel stroom op prikkeldraad!!! niet op stroomlint of draad!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:19

rashida schreef:
rowo schreef:
Wat is verboden??? Stroom op de draad? Nou dacht het niet hoor.... hier staat er ook gewoon stroom op de draad!

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat er ook stroom op prikkeldraad kan staan. En dat zou verboden moeten worden!

idd, ik had begrepen dat er stroom op het prikkeldraad was gezet, want stroom op schrikdraad lijkt me nogal logisch. Zonder stroom kan dat lint erg gevaarlijk zijn.

Ik dacht dus al dat dát verboden was en anders ben ik er voorstander van óm stroom op prikkeldraad te verbieden Vork

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:23

het paardje waar ik op rij staat (nu ff niet ) regelmatig in een wei die van rijkswaterstaat is . het is een mega grote wei met prikkeldraad gelukkig is het wel zo aangebracht dat er stroom op kan wat nu gedaan is. ze hebben echt wel meer ontzag voor stroom dan voor prikkeldraad. dat grassprietje buiten de wei laten ze nu wel stan.

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:25

waarom zou stroom op prikeldraad dan verboden moeten worden?? is zeker wel een stuk weiliger dan gewoon prikkeldraad! ok gewoon schrikdraar is het beste natuurlijk