paard alleen op gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelleke22

paard alleen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:31

Hallo ik zou niet weten waar het moest staan, daarom maar hier Clown |

Aan jullie de vraag, kan een paard leven op alleen gras?
vroeger had een paard ook geen brok of hooi lijkt me daarom deze vraag
ik bedoel wel een goed gevuld grasweiland;)

Wat vind/denk jij?

merrieveulen

Re: paard alleen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:11

ja, de mijne doen niet anders. ik heb een negenjarige ruin die normaal getraind wordt onder het zadel (dressuurmatig), een vierjarige kruising shet die beleerd wordt voor de wagen en net twee redelijk pittige trainingsweken voor de keuring achter de rug heeft, en een éénjarig ruintje, volop in de groei.

de vierjarige staat zelfs op dieet, en heeft energie voor tien. ook de negenjarige ruin (goed, de training heeft wel even stilgelegen, normaal gesproken blijft hij netjes op gewicht) is aan de dikke kant.

ik geef na het werk vaak wel een klein hapje (handje voer, paar paardensnoepjes, stukje PAVO koek oid) als beloning, maar verder niets. ze doen het prima op hun gras, let er wel op dat je grasland hebt met stengelig gras, liefst meerdere soorten, een kruidige wei. glanzend 'vet' gras, zoals in koeienweiden, is niet geschikt voor paarden. op den duur kan het hoefbevangenheid veroorzaken en de meeste paarden worden er moddervet van. ook is de PH waarde van de grond in koeienweiden vaak anders, waardoor verhoudingen in het rantsoen scheef komen te liggen, en je paard te kampen kan krijgen met tekorten en/of overschotten aan bepaalde stoffen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:00

ja hoor gaat prima. We hebben zelfs een trektocht van 150 km met onze paarden gereden, op alleen gras. En afgelopen zondag een endurance rit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:01

mijn pony heeft het altijd op gras en swinters wat hooi erbij gedaan. heel oms wat brok maar eigenlijk bijna nooit.ze is ondertussen al 30 krijgt nu wel brok bij omdat ze mager is maar eht kan best hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:03

inderdaad, als de weide schraal wordt in de winter, wel even hooi bijvoeren. enne... als een 30 jarige op een gegeven moment wat brokjes nodig heeft, is dat helemaal niet zo gek!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:07

Het ligt er wel een beetje aan wat voor grasmengsel je op de wei hebt. Als het echt een koeienwei is, is het eigenlijk een te eenzijdig dieet voor een paard. Paarden hebben het liefste een kruidige wei, dan heb je ook minder kans op een mineralentekort.
En vanaf september goed hooi of voordroog gaan voeren, vanaf die tijd gaat het gras zich winterklaar maken en zitten er nog maar weinig voedingsstoffen in.

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:07

Oke dat was even een vraag omdat ik zo vaak mensen hoor van, krijgen ze maar een halve kilo brok bijvoorbeeld, maar ze hoeven het neit persee nodig te hebben dus

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:58

Ik ben van mening dat dat niet kan, ik vind dat een paar dneit eht jaar rond alle nodige vitamine en mineralen uit eht gras kan halen die hij/zij nodig heeft. Ik voer dus altijd een beetje brok bij voor de vitamine en mineralen in de winter wat meer dna in de zomer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:15

In de weideperiode krijgt mijn paard ook alleen maar een beetje graan, alleen maar omdat ze zo haar totaalsupplement niet laat staan. Rijmt ook nog Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:42

Ik geef mijn paardjes in de ochtenden hooi, en overdag in de wei en in de avond weer hooi. dat doe ik eigenlijk omdat ze anders spinazie zouden poepen en nu zijn de drollen goed!!
Ik geef ze alleen een beetje brok na het werk anders niet!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:21

Kan best. Zoalng je een groot genoeg weiland met genoeg gras hebt, kan je paard de hele zomer leven op gras.. In de winter moet je wel hooi gaan bijvoeren Knipoog

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 10:41

oke Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:31

die van mij staat op het lnd, alleen maar gras...van de winter word er wel bijgevoerd... maar dat is ook hooi en ccm ofzo , meer niet

_MiSSy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:08

Het ene paard heeft er wel voldoende aan, het ander niet en je hebt natuurlijk paarden voor wie het teveel is als ze een te groot stuk land alleen hebben. Ik denk dat je gewoon moet bekijken wat de behoefte van je paard is. Een beetje uitproberen. Je merkt t denk k gauw genoeg..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:56

en vergeet niet te kijken naar de kwaliteit van je grasland. bij goed gras heeft een paard niks anders nodig, maar als de verhoudingen niet kloppen kan je paard dus een overschot of tekort krijgen van (een) bepaalde stof(fen).

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:00

Die van mij staan ook alleen op het gras in de zomer (24uur per dag) en toen ik een week op vakantie ging, zijn ze zelf best wat dikker geworden. Normaal rij ik ze ong 4x per week en dat doen ze prima op gras.

In de winter hebben ze niet genoeg aan gras, dus krijgen ze pavo basis brokken erbij, aangezien ze anders wat magerder worden.

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 12:01

maar myn vraag dan is, hoe deden ze het vroeger, toen was er geen hooi of brok , waren toen de paarden broodmager dan of hoe moet ik dat inzien ?

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:02

Hooi is niet iets van de laatste 50 jaar hoor, dat wordt al eeuwen gebruikt en zaden etc. ook. Ik denk ook wel dat er vroeger (en dan ook echt zoveel vroeger als romeinen, sinds er "geboerd" wordt en paarden gehouden) hooi bijgevoerd werd, het is een prima manier om bij te voeden inderdaad als het gras karig wordt.

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:22

Mijn verzorgpaard staat zodra het weer het toelaat 24/7 buiten. En leeft dan op alleen gras.
Als het heéééél erg nat is (we zitten op veengrond) of vriest gaat ie overdag in de paddock en 's nachts op stal en dan moet ie het doen met 3x per dag een plak hooi.
Hij is wel wat vet, maar daar zijn we aan bezig Knipoog