Shetlander van stal naar weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella_M87

Shetlander van stal naar weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 22:17

Hallo,

Ik wil dus mijn shetlander van een stal naar t land zetten, nu staat ze wel eens op t land, maar vorige week stond ze eigenlijk te lang, want savonds had ze erg buikpijn en wou niet eten, volgende dag was t gelukkig over.

Maar het lijkt me dus dat het nodig is om om te schakelen van stal naar weiland? Dr steeds iets langer op het lang te laten staan?

Hoe doen jullie dat?

Ik kan dr natuurlijk niet van een stal direct het weiland opgooien lijkt me? dat zou een te grote verandering zijn?

Hoelang moet ik erover doen om haar over te kunnen zetten en hoeveel minuten per dag moet ik dat opbouwen?

khirshanta

Re: Shetlander van stal naar weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 02:38

Je kunt beginnen met een uurtje, een paar dagen/de week erop anderhalf uur, en zo steeds opbouwen. Het ligt er ook aan hoelang je shet normaal gesproken op het land kan staan, maar ik zou het persoonlijk met halve uurtjes opbouwen. Van stal gewoon op het land zetten is inderdaad geen goed idee. De spijsvertering moet ook nog wennen, en je kunt hoefbevangenheid erg in de kaart spelen als ze ineens de hele dag buiten mag.

Kijk ook uit met hoeveel gras ze eet. Ik zou proberen het weiland niet al te groot te maken, zoals je wel weet: ze 'sterken aan' van lucht Knipoog

Je moet dan tegelijkertijd ook het krachtvoer verminderen, maar ik weet niet hoeveel ze nu krijgt. Ook blijft het een goed idee om onbeperkt stro bij te voeren, of oud, droog, stengelig hooi. Dat houdt de spijsvertering mooi op gang, en is een goede afwisseling in het land, ook als ze nog om moet schakelen.

Welkom op bokt trouwens, ik hoop dat je het hier gezellig gaat vinden (maar dat lijkt me niet zo'n probleem eerlijk gezegd Knipoog)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:20

Ik ben het met mijn voorgangster eens. Je kunt haar ook eerst wat hooi voeren, zodat er al wat in haar buik zit en ze zich niet meteen helemaal volvreet met gras. Rustig opbouwen en eventueel de wei in stukjes verdelen dat ze niet te veel eet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:31

Mijn ruin en merrie stonden in de bak, omdat de wei opnieuw ingezaaid moest worden en toen kreeg mijn ruin zandkoliek.

De dierenarts van De Lingehoeve vertelde me dat ik welke week ze een uur langer op de wei mag hebben. (En sinds vandaag is dat van 12:00 tot 17:00 en volgende week woensdag vanaf 11:00)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:31

Eerst bijv. een half uur, na 2 dagen ongeveer 3 kwartier tot een uur en dan steeds meer uitbouwen. Dus zeg maar elke dag een kwartiertje langer bijvoorbeeld Knipoog.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:39

dank jullie wel.

Ik ben het nu aan het opbouwen, maar doe heel voorzichtig, aangezienze dus vorige week koliek had gehad.

Gister heeft ze een kwartier gestaan.

Dat van dat hooi is ook een goed idee, ik zal het doorgeven, het is namelijk niet voor mij zelf Knipoog

En bedankt voor het welkom heten, ik was al lid, maar had mn email veranderd en dat kreeg ik niet veranderd op mn account Bloos