Stalrust: merrie onrustig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

Stalrust: merrie onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:32

Mijn excuses moest dit verkeerd staan.

Afgelopen vrijdag is mijn merrie geopereerd. Sinds gisteren staat ze weer op stal met 2 weken stalrust, niets anders.
Nu staan de paarden in buitenstallen met zicht op de weide. De andere paarden gaan zoals elke morgend de weide op, maar zij niet. Met als gevolg een paard dat niet stil staat omdat zij naar haar vriendjes wil. Aangezien ze een stal heeft van 3m x 5m kan zij ruim bewegen waardoor haar been geen rust krijgt. Dit is iets wat we willen voorkomen, maar hoe is de vraag.

Ze krijgt sinds haar herstelperiode Pianissimo van Cavalor.
De andere paarden ook op stal is geen optie.

Iemand een voorstel hoe we haar kunnen kalmeren?

ElCamino

Re: Stalrust: merrie onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:38

Als helemaal niks wil helpen kun je altijd een kalmeringsmiddel geven, streepje sedasan of zo...tranquigel kan ook.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:40

En met aardig wat hooi zodat ze wat te doen heeft ??
of zo`n speelbal /lickitt??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:40

blijft ze helemaal alleen achter?
zo ja kun je eventuel kijken of er ene paard achter kan blijven zodat ze niet helemaal alleen is

als ze nu helemaal niets doet, dus algehele rust (hier bedoel ik ook drie keer per dag een rondje stappen aan de hand
dan zou ik stoppen met krachtvoer, voldoende goed ruwvoer is voldoende, eventueel met een supplement voor de vit/min
maar krachtvoer geeft energie waar ze niets mee kan , dus zou ik schrappen

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 09:43

maartje_h schreef:
En met aardig wat hooi zodat ze wat te doen heeft ??
of zo`n speelbal /lickitt??

Ze kijkt niet eens om naar haar hooi.. Af en toe neemt ze er een stuk van weg, maar uiteindelijk belandt dat voor haar stal..

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 09:46

draumpje schreef:
blijft ze helemaal alleen achter?
zo ja kun je eventuel kijken of er ene paard achter kan blijven zodat ze niet helemaal alleen is

als ze nu helemaal niets doet, dus algehele rust (hier bedoel ik ook drie keer per dag een rondje stappen aan de hand
dan zou ik stoppen met krachtvoer, voldoende goed ruwvoer is voldoende, eventueel met een supplement voor de vit/min
maar krachtvoer geeft energie waar ze niets mee kan , dus zou ik schrappen

Ja ze blijft helemaal alleen. Naast Nadisha staan er nog 3 andere paarden en daar hebben we al een (hevige) discussie over gehad..
Schrappen is eigelijk ook geen optie. De rest van de paarden eten en zij niet...
Bovendien werd ons verteld dat pianissimo perfect is voor paarden die op rust staan.

Edit: Ze heeft inderdaad algehele rust. Binnen 13 dagen mag er 15 min mee gestapt worden.
Ze staat nog zeker 8 weken op stal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:53

Dat is altijd klote. Mijn paard moest 3 mnd absolute boxrust met een gescheurde peessaanhechting... uiteindelijk dus gewoon gesedeerd.
Ook met voorzichtig aan de hand stappen heb ik hem verdoofd anders ging hij uit zijn plaat.
Wel even sneu, maar ik verdoof liever even dan dat ik het genezingsproces naar de kl*te help met een rare draai of sprong.

Of je koopt of leent een ponytje erbij voor even...

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 09:57

Er zijn jammer genoeg geen stallen meer over.
Ik ga zo meteen nog eens kijken en moest ze nog steeds staan ronddraaien in haar stal dan zal ik toch verdoving moeten overwegen. Dit gaat anders niet goedkomen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:58

Mijn paard moest ook 2 maanden stalrust en ik heb hem toen verplaatst naar een stal waar wat meer paarden een dagdeel binnen stonden, zodat hij nooit alleen stond.
Verder heb ik hem geen voer meer gegeven, maar alleen wortelen als de rest eten kreeg. Dit zette ik gewoon in een emmer voor de stal klaar zodat het zo gegeven kon worden.
Ook heb ik hem bezig gehouden met wilgentakken, zodat hij wat te doen heeft.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Succes nog!

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:03

Krijgen ze enkel met wortelen voldoende vitaminen binnen?
In de buurt is er 1 privéstal en 1 half pensionstal. Die half pensionstal zit vol en we komen van de privéstal. Daar waren we nu niet bepaald tevreden..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:05

klinkt misschien banketstaaf, maar als ze geen zicht heeft op de weide, is het dan minder?
Anders zou je het luik (als de stal dat heeft) misschien dicht kunnen doen...

Is er niet iemand in de buurt die 1 (of 2) pony's heef die overdag in de stal mogen van andere stalgenootjes, en als de paarden weer naar binnen gaan dat die pony's dan het land op gaan (en anders om).
Dan heb je geen stallen te kort, maar wel gezelschap voor je paard.
En dan staat de pony ook niet dag en nacht op stal.

Ook zou ik geen krachtvoer meer geven, maar voor het idee dat zji oo wat te eten krijgt als de rest gevoerd wordt iets van een peentje, of een klein handje voer oid (iig iets waar ze geen energie of weinig van krijgt)

edit: voor de vitaminen kan je ook summerfit koeken voeren

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:07

De dierenarts heeft tegen mij gezegd dat hij uit zijn hooi genoeg vitaminen/mineralen kan halen. Dus dat alleen wortelen genoeg zijn.
Zelf ben ik vitaminekoeken van Pavo erbij gaan geven voor de zekerheid, maar het schijnt niet nodig te zijn.
Maar als je paard op die pensionstal beter zou staan, kom jij die 2 maanden toch ook wel door?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:11

ma_rie_tje schreef:
klinkt misschien banketstaaf, maar als ze geen zicht heeft op de weide, is het dan minder?
Anders zou je het luik (als de stal dat heeft) misschien dicht kunnen doen...

Is er niet iemand in de buurt die 1 (of 2) pony's heef die overdag in de stal mogen van andere stalgenootjes, en als de paarden weer naar binnen gaan dat die pony's dan het land op gaan (en anders om).
Dan heb je geen stallen te kort, maar wel gezelschap voor je paard.
En dan staat de pony ook niet dag en nacht op stal.

Ook zou ik geen krachtvoer meer geven, maar voor het idee dat zji oo wat te eten krijgt als de rest gevoerd wordt iets van een peentje, of een klein handje voer oid (iig iets waar ze geen energie of weinig van krijgt)

edit: voor de vitaminen kan je ook summerfit koeken voeren

Moest ze de andere paarden niet zien dan panikeerd ze. Ja het is geen gemakkelijk geval.
Ik zal het een voorstellen aan de stalgenoten, maar ik weet bijna zeker dat ze er niet voor zullen openstaan.

Bedankt voor alle reacties en tips, ik zal er zeker wat mee doen.