Wie zijn paard heeft nu al een deken op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLariss

Wie zijn paard heeft nu al een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:29

Jaaa, weer een deken vraag Schijnheilig

Mijn pony begint nu al een wintervacht te krijgen, en dat wil ik niet.
Ik heb voor Daisy (pony) 2 dekens, een regendeken (beetje gevoerd) en een winterdeken (weet niet hoeveel gram, maar het is een pagony en er staat op dat hij, waterdicht, winddicht en ademend is).
Maar ik heb geen idee, wat ik nou moet doen met die dekens?
We zijn niet echt van plan om meer dekens te kopen, maar als het echt MOET dan, nja dan moet het maar.
Mischien moet ik die regendeken alleen 's nachts op doen omdat het dan best koud is, en dan 's ochtends en 's middags af doen?
Dan gaat ie denk ik 19:00 op en ongeveer half 8 's ochtends haal ik hem er dan af, of kan dat niet?
En wie heeft er bij z'n paard nu een deken op?
Wat voor deken dan en wanneer?

Wie weet het beste wat ik kan doen? Knipoog

onley

Re: Wie zijn paard heeft nu al een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:32

het kan prima als die nu al een dekentje op krijgt nu
het beste was een zomerdekentje Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:36

Tja, wintervacht.... De dagen worden korter, de nachten kouder... allebei dingen waardoor de aanmaak van de wintervacht alweer begint. Wat je zou kunnen doen is 's avonds wat langer het licht aanlaten op stal.

Daarnaast zou het een idee kunnen zijn om 's nachts de regendeken op te doen, mits hij niet al te warm is. Later kan je dan de dikkere deken opdoen.

Het is even puzzelen, maar als je echt geen wintervacht wilt, dan komt de tijd er inderdaad wel weer aan om er mee te gaan beginnen.

Mijn verzorgpaard staat nog niet onder deken. Vorig jaar had ik haar er wel onder, ze zweet in haar dunne zomervachtje al heel erg, en als ik haar met wintervacht ga rijden krijg ik haar nooit van d'r leven meer droog.... en ze staat de hele dag in het land. Maar momenteel rij ik niet, en staat ze vrij ver weg. Bovendien is het maar even de vraag of ze van het najaar weer terugkomt hierheen, dus of ik haar wel zal rijden. En zolang ik haar niet rij, hoeft er ook geen deken op, laat haar dan maar een wintervacht krijgen. Maar ja, als ze in november nog eens terugkomt, ben ik uiteraard wel te laat met een deken Haha! maar dat zien we dan wel weer!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:44

ik scheer mijn paard in oktober dan ga ik pas een deken op doen Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:51

Mijn paard kan ontzettend veel wintervacht aanmaken. (net zo'n mega shetlander is het dan).
Sinds gisteren heeft ze een ongevoerde regendeken op. Is toch net weer wat warmer. En het houd m'n schimmeltje ook weer schoon. Haha!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:02

Oke, hier uit haal ik dat ik nu ongeveer kan beginnen met mijn regen deken? Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:03

ik vind persoonlijk erg vroeg, ik begin over maandje of zo pas mee

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:03

Ik heb sinds gisteren mijn paard weer onder deken staan. Wil hem maar 1 keer scheren ipv 2 keer. Het is hier 's nacht 8 graden, dus tijd voor deken. 150 gr

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:05

mijn dames hebben sinds vandaag ook weer een dekentje op (dunnetje) aangezien beide anders teddybeertjes worden en ze toch vrij snel zweten, doe ik dit niet krijg ik ze straks gewoon niet meer droog dus...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:09

Tja, het is maar net de reden waraom je hem een deken om zou willen doen vind ik.

Mara je zou idd. de lichten wat langer aankunnen houden, of hem/hara een dunne zomerdeken op doen s'nchts. Mijn ervaring is dat ze in regendekens eerder gaan zweten Knipoog

Ik heb een tinker, en ook die krijgt een hele dikke vacht en krijg ik hem niet snel droog naar het rijden, mara hij krijg pas zijn regendeken op in oktober/december, velen zullen dat te laat vinden, maar we krijgen waarschijnlijk een warme nazomer en hij krijgt de hele winter alleen maar een regendeken op. Dus als ik daar nu al mee zou beginnen dan kan ik van de winter een 200 grams dekene op gaan leggen omdat hij dan zijn eigen wintervacht mist. Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:12

xLariss schreef:
Oke, hier uit haal ik dat ik nu ongeveer kan beginnen met mijn regen deken? Lachen

Maar hoezow regendeken? Misschien heb ik niet goed gelezen, maar heb je hem dag en nacht buiten of zow?

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:13

Omdat ik alleen een regendeken heb (en een winterdeken, maar dat is te warm), en Daisy staat dag en nacht buiten ja Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:15

Ik doe binnenkort ook de regendeken op 's nachts, ook om de berenvacht van haar een beetje in toom te houden, en als het rotweer is ook overdag.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:16

xLariss schreef:
Omdat ik alleen een regendeken heb (en een winterdeken, maar dat is te warm), en Daisy staat dag en nacht buiten ja Knipoog

Oke, maar moet je wel even goed in de gaten houden dat dit weer niet te warm wordt voor haar. Overdags in iedergeval geen deken dan, of een ander deken erbij aanschaffen!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:16

Een regendeken legt de haren plat, waardoor hij ze niet op kan zetten tegen de kou.

In dat geval kun je beter nog even zonder en als het echt frisser wordt een winterdeken op doen.

Ik gebruik nu even een dekentje na het rijden, verder nog niet

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:24

hm....denk dat ik ook maar even tot eind september wacht met een regendeken op doen...tenzij het echt rotweer wordt natuurlijk

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:18

Nou, de voorspellingen zijn dat het weer beter wordt haha.
Hoop trouwens dat we dat volgend jaar ook zo hebben. Krijg mijn meeste veulens pas eind juli. Anders moet ik alle veulens een dekje op doen. wahahaha :J

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:26

ik heb mijn paardje nu met een katoenen zomerdeken staan, ze staat dag en nacht buiten nu, maar bij slechter weer gaat ze naar binnen.
Een zomerdekentje TS kost maar 20 euro of zo en is ademender dan een regendeken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:29

Maar ook dat legt de haren plat Sies > paard heeft het met een zomerdeken dus kouder dan met de vacht omhoog Knipoog
`s Nachts een dekentje van 150 gram kan ik me nog wel wat bij voorstellen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:30

Hier staan er 3 al weer 2 weken onder een deken. Is een canvas deken met dunne wollen voering. Ook hebben we 's avonds tot 22 uur speciale lampen aan, 's morgens om 6 uur gaan deze ook aan (lampen waar tevens UV-licht in zit, zijn speciale voor het daglicht na te bootsen).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:34

pffff.... ik HAAT dat gesleep met dekens....ik wacht nog even.
Mijn haren schieten omhoog als ik zijn verharing zie op het moment maar ik scheer liever 3x mijn paard in een seizoen dan nu al een deken op....

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:49

nog maar even geen deken Haha! het is nog heerlijk weer, dus ze loopt nog steeds dag en nacht buiten, hopelijk kan dit tot eind september, de wintervacht scheer ik er tzt wel af.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:05

Ik heb ze ook al onder zomerdek, hou meestal 18 graden aan als grens, onder de 18 deken op. Vooral ook de kou die op de spieren slaat.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:11

Die van mij is vannacht voor het eerst onder een staldeken (200gr) gegaan. Overdag heeft ze vliegendeken over.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:29

Ik alleen 's nachts een ongevoerde deken op (het was 7 graden hier vannacht....)