Deken met hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

Deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:33

Ha bokkers,
Wij willen voor deze winter de pony's een deken met hals op doen, maar nou hoorde ik laatst dat dat heel slecht voor de manen was, omdat dat geen lucht zou krijgen ofzo.
Klopt dit?
Want ik wil liever niet dat ze straks allemaal geen manen meer hebben. Huilen van het lachen

Hebben jullie er goeie ervaringen mee, of niet? En waarom?

Alvast bedankt

Zilly

Re: Deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:36

Alle manen van je pony zullen niet uitvallen hoor, wees gerust Haha! Het is inderdaad wel zo dat de manen geen 'lucht' meer krijgen, het wordt dan erg futloos om het zo maar even te noemen, en het kan zijn dat ze meer uitvallen/breken...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 06:55

Hier hebben we gewoon een "lap fleece" over de hals, zit los van de (zweet)deken. Maar als je 'm wat langer maakt aan het eind ligt hij prima onder die deken. Heerlijk warm!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:37

ik heb een zware winterdeken met hals, heeft hij de hele winter op maar heeft nog mooie manen hoor.
De manen zitten soms wel in losse vlechten en altijd in de cowboy magic dus ze blijven glad, dat scheelt ook.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:41

wat is cowboy magic ??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:28

Dat is anti-klit voor staart en manen. Werkt echt ontzettend goed!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:08

De manen krijgen dan idd minder lucht en kunnen minder mooi worden, maar volgens mij is dit niet zo heel erg.. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:13

Anouar z'n manen zijn voor de helft uitgevallen en nog steeds niet terug (na 3 jaar)
Was een losse hals van Harry's Horse

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:49

Heb deze zomer voor het eerst een vliegendeken met hals gehad. Geen succes vond ik, de manen waren helemaal plat en vettig geworden. Dus voor mij geen dekens meer met hals. Je kunt tegenwoordig ook dekens krijgen met een iets hoger opgesneden schoft.
Waarom wil je graag een deken met hals?
Kies eventueel voor een deken met een losse hals dan kan je deze er aan en af doen als dat nodig is!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:51

Mijn vorige paard had na 2 maanden met een halsdeken geen manen meer over....alleen het stukje bovenaan bij de oren was nog goed.
Ik begin er niet weer aan

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:09

Hm, toch verschillende ervaringen.
Bedankt allemaal. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:12

Bij Anouar zijn z'n manen niet helemaal uitgevallen. Als het gewoon naar beneden hangt is er niets te zien, maar als je ze optilt zie dat de onderste laag helemaal weg is zegmaar.
Daardoor heeft hij hele zielige dunne maantjes (en hij had al niet zo'n dikke bos)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:27

Mijn paard heeft trouwens geen last ervan dat de manen dunnen waren geworden van de hals.

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:34

Mijn paardje heeft weining problemen met dekens met hals ,maar ik gebruik wel meerdere dekens voor de winter naargelang temp. en ik was mijn dekens 1X permaand

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:38

meggiemeg schreef:
Mijn paard heeft trouwens geen last ervan dat de manen dunnen waren geworden van de hals.

Maar jou paard had een vliegendeken met hals.
Bij Anouar was het probleem dat de manen verstikt raakten onder de hals

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:54

ik heb ook een halsdeken gehad.. de manen van mijm paard gingen eindelijk hangen Clown maarja er vielen er ook wel een hele hoop uit, voor mijn paard met een enorme bos manen was het niet zo erg, scheelde mij weer Ja
ik had trouwens wel een losse hals, dus deed hem erop als het echt koud en/of nat was..

in een topic hierover vorig jaar zeiden mensen dat als er een glad stuk bij de manen was het uitvallen minder was, geen idee waarom? maar heb dat hier nog niet gehoord

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:27

Ik heb er wat de manen betreft slechte ervaringen mee. Voor mij ook geen deken met hals meer.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:30

Mijn pony staat al jaren met een denken met losse hals.
Nooit problemen gehad of iets.
Geen haaruitval of gekke dingen.
Mn hals is waterdicht, ademend en van goretex of zoiets Verward

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:00

Sjuulie schreef:
in een topic hierover vorig jaar zeiden mensen dat als er een glad stuk bij de manen was het uitvallen minder was, geen idee waarom? maar heb dat hier nog niet gehoord

De hals die ik heb heeft een gladde voering.
De manen schuurde ook niet af, maar verstikte gewoon. Als ik m'n hand door z'n manen haalde had ik m'n hele hand vol manen. Ze vielen met wortel en al uit

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:42

dit heb ik even gekopieerd uit dat andere topic.. weet niet of dat mag dus anders sorry daarvoor

Karin schreef:
ineke_ schreef:
Als je een halsdeken koopt moet je zorgen dat het stuk over de manenkam heen heel glad is, dus een nylon voering oid.

Ah, dat zal het zijn. Ik vroeg me al af waarom er zoveel mensen ervaringen hebben met manenuitval bij gebruik van dekens met (halve) hals. Mijn paard staat nu voor de vierde winter onder een deken met halve hals, dit omdat normale dekens voor hem vaak te ruim zijn van voren en daardoor achter de schoft vallen (met schuur- en drukplekken als resultaat). Hij krijgt alleen een deukje in zijn manenkam op een punt waar het halsdeel wat 'knikt'. Helemaal geen last van uitvallende manen. Zijn deken is van WeatherBeeta en die dekens zijn idd op die plek gevoerd met een gladde voering.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 12:10

Oke, bedankt allemaal Haha!