Dekenvraag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Dekenvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:01

Hoi allen,

Zaterdag komt mijn nieuwe paardje Josie op stal.

Nu heb ik een dekenvraag. Ik zie door de dekens het bos niet meer, zogezegd.
Wollen dekens.
Staldekens.
Waterdichte regendekens.
Thermodekens.
En dan heb je nog de dekens van bijv 300 gram. Wat wil die hoeveelheid zeggen?

Specifieke vraag: Als je in de winter een paard een staldeken oplegt, moet je dan ook perse het paard met (waterdichte)deken buiten zetten?

Let wel: ik weet dat dit makkelijk kan ontaarden in een wel/niet deken discussie. Laten we dat even terzijde houden.

Judje

Re: Dekenvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:08

Een paard dat 's winters een deken op stal om heeft, moet zeker ook buiten een deken om.

_Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:45

Judje schreef:
Een paard dat 's winters een deken op stal om heeft, moet zeker ook buiten een deken om.

hier ben ik het helemaal mee eens

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:50

waterdicht is ook wel handig anders krijgt hij het alsnog hardstikke koud.
en de grams is een beetje een aanduiding voor de dikte.
het is altijd een beetje uitfigulieren welk paard een dikke deken wil en welke niet.
vraag eens wat de vorrige mensen er op hadden liggen. en of ze haar schoren.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:52

Ik zou het paard zowieso een deken op doen in de winter! Waterdicht is niet echt nodig, maar wel handig! Alleen bij een echte plens bui gaat het bij een waterdichte deken er ook door heen. Ook blijft het paard korter in vacht als je hem een deken op doet. Mijn paarden hebben de deken die ze op stal op hebben ook buiten op!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 15:56

Ze is pas 3,5 en tot nu toe op wei gestaan 'puur natuur'. Dus geen deken. Zelf ben ik nog aan het twijfelen of ik aan het leed dat deken heet ga beginnen. Maar ik wilde er toch graag wat vanaf weten.
Zou me nog een kapitaal gaan kosten, uitrijdeken, staldeken en buitendeken. Mijn hemel.....

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:58

Als je een goede waterdichte deken hebt gaat het er nooit doorheen hoor Daantjuh88. Maar voor buiten heb je inderdaad een waterdichte nodig, maar je hoeft geen aparte staldeken te hebben dan. Mijne staat altijd onder een waterdichte, zowel binnen als buiten. Anders blijf je aan het wisselen. En qua dikte is per paard verschillend. Ik zou gewoon naar een goede ruitersportzaak gaan en je daar goed laten informeren. En als het een dikkere vacht niet erg is kan je hem natuurlijk zonder deken laten! Scheelt een hoop geld!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 16:00

Ja, ik ben daar ernstig over aant denken, dan zou ik wel op stal de enige zijn zonder deken want iedereen is zo enorm 'van de deken'.
Wordt het toch nog een wel/niet deken topic.
Misschien dat ik het 1 winter probeer. Is ze dan echt TE dik in haar vacht kan ik volgend jaar anders beslissen.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:04

Bovendien zal je dit jaar ivm haar leeftijd toch nog rustig aandoen, dus is voor nu een dikkere vacht niet zo erg lijkt me. Kan je gelijk kijken hoe dik ze in de vacht komt, daar zou je dan de dikte van de deken op aan kunnen passen als je het volgende jaar wel een deken op doet.

Het paard kan in principe prima zonder deken!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:05

Je moet niet naar de mensen om je heen kijken, of hun paarden dekens op hebben. Een deken is eigen keus natuurlijk. Als jij je paard een paar keer per week laat lopen (rijden of longeren) gaat het snel zweten.
Verder heb je een zomerdeken, zweetdeken en een (waterdichte)winterdeken NODIG. Die andere dekens zijn handig maar niet noodzakelijk (vind ik). Ik ben ook begonnen met deze 3 dekens en zo uit gaan breiden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:08

Soms heb je bij de aldi o.i.d wel eens aanbiedingen van paardenspullen. Mijn eerste fleecedeken had ik daar voor een paar euro gehaald om uit te proberen en later heb ik een 'fatsoenlijke' gehaald (wilde graag een met hals namelijk).
Misschien kun je ook van stalgenoten ofzo een deken lenen om te zien of het bevalt.
Mijn paard heeft jaren gewoon zonder deken buiten gestaan omdat ik toen ook erg weinig met haar deed. Sinds ze op de manege staat draagt ze wel een deken omdat ze met die dikke vacht erg lang nat bleef en dat bevalt goed.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:10

Zomerdeken heb je niet nodig, een 0 grams regendeken is wel handig. Misschien bedoelde je die ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:12

Wil je aan dekens beginnen dan zou ik buiten altijd een goede waterdichte kopen.
Je kunt natuurlijk zeggen ik koop een stal deken en een ongevoerde regendeken.

De ongevoerde regendeken kun je mee beginnen en als het kouder word de staldeken eronder laten liggen.

Vind je dat niet fijn kun je natuurlijk een dikkere winterdeken bij kopen.

Fleece dekentje om na het rijden even op te leggen zijn niet zo duur, dat scheelt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:17

nikki160287 schreef:
Zomerdeken heb je niet nodig, een 0 grams regendeken is wel handig. Misschien bedoelde je die ook?

Daar zijn de meningen over verdeeld Knipoog Laten we het dan houden op een waterdichte zomerdeken hahah.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:15

Ladygiroc schreef:
nikki160287 schreef:

Daar zijn de meningen over verdeeld Knipoog Laten we het dan houden op een waterdichte zomerdeken hahah.

Haha, daar kan ik me wel in vinden! Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 08:32

Ik ga het voorlopig deze winter alleen houden op een dunne waterdichte deken, voor als het echt nat baggerweer is. Dan blijft ze in ieder geval lekker droog op de wei.

Verder hou ik het deze winter maar eens puur natuur en zal ik de enige op stal zijn die niet met dekens gaat worstelen. (ohohoh, wat zal ik een commentaar gaan krijgen…. Knipoog)

Maar… ik ben in ieder geval wijzer voor wat betreft wanneer welke deken, dank!