hoeveel weide nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

hoeveel weide nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:42

De ouders van mijn vriend stoppen eind deze maand met melken, ze gaan op pensioen en de melkkoeien gaan weg. Ik mag mijn paarden dus bij hen thuis zetten. Eentje staat al daar, maar nu zouden de andere twee er ook bij komen.
Ik weet echter niet hoeveel weide ik nodig zou hebben, de 3 paardjes zouden dus samen staan, liefst een weide in 2 delen dat ik kan afwisselen/sproeien/bemesten. Het zijn 3 paarden van tussen de 1m50 en 1m58 die niet veel gras nodig hebben om aan te komen, ze staan algauw te dik. Ook werken ze niet zoveel, de ene is nog een jaarling en ik heb nog een oudere op pensioen. De andere wandelt een paar keer per week of soms rijd ik er mee in de piste, maar niet echt intensief!
Hoeveel zou ik nodig hebben denken jullie. Zijn er mensen met ongeveer dezelfde soort paarden en hoeveel grond hebben jullie hiervoor?

alvast bedankt voor het lezen...

NatasjaM

Re: hoeveel weide nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:53

Mijn weiland is zo'n 8500m2 en daar hebben tot wel 8 paarden en pony's op gelopen vorige zomer. Nu deze zomer hebben ze er met maximaal 5 op gelopen. Mijn weide is verdeeld in 3 stukken + een paddock.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:46

Mijn wei is zo'n 7500m2, in drie stukken verdeeld, en daar staan nu vier paarden op. Dat vind ik persoonlijk net genoeg Knipoog af en toe komt daar m'n vijfde paard bij (heeft snel last van z'n darmen dus mag niet vaak op de wei)

Ik zoek nu de wei ernaast bij te nemen zodat ik zo'n hectare land kan bijeenkrijgen.

mijn paarden zijn 1.60, 2x 1.65, 1.68 en 1.82m.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:13

Ze zeggen dat normaal 1000 m2 per paard voldoende is.
In principe zou je dan maar 0,3 ha weiland nodig hebben.
Maar: voor bewegingsruimte (zeker voor je jaarling is dat belangrijk voor zijn ontwikkeling) is wat meer wel nodig en ik zou kijken of het niet mogelijk is om 3 stukken te maken ipv 2, zodat het gras in de andere stukken beter kan groeien en je ook in de winter wat meer kan verdelen. Daarnaast houdt het je graszode beter.
Veel succes ermee

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:05

Ik heb er drie staan op 1 ha das genoeg vind ik!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:05

Hangt er ook vanaf hoe lang je ze op de weide wil laten.
Stel dat ze zomer én winter er 12 uur per dag opkomen , dan kom je met 3000m2 per paard wel toe.
Da's bijna 1 ha per 3 paarden.

Weide in stukken delen en goed weideonderhoud spreekt voor zicht.
Maar normaal gezien kom je dan toe.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:37

ik zou ze overdag op de weide laten, maar 's nachts op stal omdat er in onze buurt nogal veel paarden gestolen worden uit de weide, en dat wil ik zeker niet! Ik zou graag een paddock (lees piste) aanleggen waar ze in de winter zouden opkunnen als het echt te nat is in de weide.
De weide in 3 delen is inderdaad wel een beter idee.