paard verwaarloosd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddie_

paard verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:56

Hey,
ik weet niet of dit hier goed staat Bloos anders tem't er vast wel iemand voor me Knipoog

Ergens bij mij in de buurt staat een paard op +/- 40 tot 60 m² 'gras' naast het huis.
Je ziet alle ribben van het paard en hij staat daar gewoon dag en nacht zich dood te vervelen. Volgens mij staat er alleen maar onkruid en kan hij vrijwel niets eten van wat er op de grond ligt. Er staan wel 2 'voer'bakken maar 1 daarvan ligt omgekiept ergens, dus ik weet niet 100% zeker of hij water heeft of niet.
Weten jullie iets wat je hier aan kunt doen?
Ik ben eigelijk van plan om daar aan te bellen en te vragen waar ze mee bezig zijn, maar ik weet niet of dat slim is.
Wat vinden jullie?
- Is het ernstig genoeg om een probleem over te maken?
- Zou je er zelf iets aan gaan doen?

barst los Bloos

detour

Re: paard verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:01

Misschien zou je contact op kunnen nemen met de eigenaar en kun je vragen waarom haar paard er wat mager uitziet? Desnoods vraag je of je het een appel mag voeren, dan heb je een ingang en kun je een beetje peilen wat voor vlees je in de kuip hebt; ik zou niet meteen zeggen: Waar ben je mee bezig?..

Meteen de Dierenbescherming bellen zou ik niet goed vinden; voor hetzelfde geld heeft dit dier al een tijdje iets onder de leden.
Heb ooit iets dergelijks gezien en dacht; Arm paard. het dier was echter op dieet ivm bevangengeid!..

Daarom zou ik voorzichtig zijn met meteen conclusies trekken en proberen een lijntje te leggen met de eigenaar. Suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:03

Idd
Gewoon erop af stappen en vragenw aarom het paard zo mager is Ja
Misschien zijn ze hem wel langzaam aan aan het opknappen.

Water zal hij vast wel krijgen, anders leefde hij niet meer na een week Lachen

Is het antwoord allemaal maar vaag kun je alsnog de DB inschakelen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:07

Volgens mij kun je inderdaad beter zelf ff aan die mensen gaan vragen wat er aan de hand is met dat paard. Vaak werkt persoonlijk aanspreken vele malen beter dan gelijk DB inschakelen. Dat is tenminste wel mijn ervaring. Persoonlijk vind ik mensen die niet de moeite nemen om eerst zelf de eigenaar aan te spreken op een 'misstand', maar gelijk de DB bellen behoorlijk laf. Soms kan er een goede reden zijn waarom een paard op een bepaalde manier gehouden wordt/eruit ziet. Krijg je van de eigenaar geen goede reden, kun je altijd nog de DB inschakelen.

Maar goed, dit is mijn mening. Wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt natuurlijk.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:08

Jah ik denk dat ik binnekort zoieso eens langs ga.
Is het een idee om een keertje een foto te maken van paard+omgeving, zodat ik die hier kan zetten ivm verder advies? Of kan ik dat niet maken ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:10

Dat kun je niet maken, zou jij willen dat je paard op zo'n manier op het internet komt te staan? Zeker omdat je aan een foto niet kunt zien wat er daadwerkelijk speelt. Gewoon vragen aan de eigenaar wat er aan de hand is.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:12

Met foto plaatsen van andermans terrein en paard zou ik uitkijken als ik jou was. Als die mensen daar achter komen, zijn ze misschien niet erg bereid om je te woord te staan. Mocht je zonder dat ook 'tegen een muur' aanlopen, kun je het altijd nog overwegen.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:14

Ja ik vond het zelf al niet echt kunnen Clown Maarja, nog meer mensen die hier een mening over hebben?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:20

Ik zou persoonlijk niet meteen vragen waarom hij zo mager is omdat je met die vraag toch een bepaalde trend zet.

Misschien kun je wel zeggen dat je regelmatig langs het paard komt en of zij er bezwaar tegen hebben dat je het paard aanhaalt en/of wat lekkers geeft. Op die manier hou je het heel neutraal, kom je netjes over omdat je even vraagt of je andermans paard iets mag geven en breek je het ijs voor een verder gesprek (misschien vertellen de mensen dan ook uitzichzelf meer over het paard)

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:31

nathalie2302 schreef:
Ik zou persoonlijk niet meteen vragen waarom hij zo mager is omdat je met die vraag toch een bepaalde trend zet.

Misschien kun je wel zeggen dat je regelmatig langs het paard komt en of zij er bezwaar tegen hebben dat je het paard aanhaalt en/of wat lekkers geeft. Op die manier hou je het heel neutraal, kom je netjes over omdat je even vraagt of je andermans paard iets mag geven en breek je het ijs voor een verder gesprek (misschien vertellen de mensen dan ook uitzichzelf meer over het paard)

Ja daar zit inderdaad wel iets van in ja. Iedere keer als ik erlangs kom word ik er bozer over, maarja ik weet inderdaad niet precies wat er aan de hand is. Maarja, 40 tot 60 m² voor zo'n paard vind ik zoieso al iets wat niet kan..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:36

@Alchemy_Goth - Is ook wel erg weinig dus ik snap dat het je boos maakt...maar als je wilt weten hoe het zit, heb je er meer aan als je de eigenaren niet meteen tegen je in het harnas jaagt. Dus mijn advies zou echt zijn om het heel neutraal te houden.
Een vriendelijke actie zorgt hopelijk dan voor een vriendelijke reactie Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:46

Kan me voorstellen dat je je daarover opwind, maar nogmaals, het kan heel goed zijn dat er een bepaalde reden is waarom het paard er zo uit ziet en er zo bij staat. Mijn paard bv. is 21 jaar en wordt sinds een aantal jaar in de winter erg mager ondanks dat ze 5 kg brok en onbeperkt goede kwaliteit hooi krijgt. Ze staat dan weliswaar op een heel wat groter stuk land, maar je wilt echt niet weten wat voor gezeur ik daar al over heb gehad Boos! En dan helaas niet dat mensen mij persoonlijk aanspraken wat er aan de hand was met m'n paard, maar altijd via-via en zelfs via de DB. Kan je vertellen dat je daar als eigenaar behoorlijk chagrijnig van wordt.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:48

Ja ik probeer wel eens gewoon contact op te nemen met de eigenaar en dan een praatje houden, hopelijk dat ik dan iets meer te horen krijg.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:49

Ik zou ook gaan aanbellen en vragen, als ze wat ontwijkend of vaag doen zou ik onmiddellijk de dierenbescherming en/of politie bellen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:12

Dat "onmiddelijk"bellen vind ik wat kort door de bocht; misschien zit de eigenaar om persoonlijke redenen helemaal niet te wachten op iemand voor de deur en heeft het niet zo de behoefte meteen alles aan een vreemde uit te leggen.

Ik ga ook voor de vriendelijke en neutrale houding, vertrouwen winnen. Wordt het paard er steeds minder op na lange tijd en weigert de eigenaar contact te willen, denk dan na over een ander optie.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:17

Zo ben ik, voor mij is er geen enkel excuus voor een verwaarloosd mager dier.
Staat hij echt zodanig mager dat z'n ruggengraat uitsteekt en z'n flanken ingevallen zijn? Zou me graag een beeld willen vormen...
Het kan mssn ook een oud diertje zijn maar dan nog, ik heb al pony's van 34 jaar gezien waarvan er nog geen rib zichtbaar was maar helaas ook het tegenovergestelde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:20

Stel je voor: Jouw paard is ziek. Echt ziek. Vanwege medische redenen moet je het dier zo houden als deze persoon dat op dit moment doet. Misschien heeft de eigenaar wel verdriet, dat weet je niet.
Het is leuk dat je "zo bent", maar met dat ongeremde alarm slaan kun je je een hoop ellende op de hals halen en is het maar de vraag of het dier daar gebaat bij is!!

Had hier ook een paardje staan wat wat mager was, een aantal weken later knapte het enorm op! Denk je dan dat ik zit te wachten op ongevraagd commentaar? Advies? Eigenlijk niet.

Daarbij hoeft een mager paard niet per definitie verwaarloods te zijn; dat hangt af van zo veel factoren...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:22

Hier hetzelfde probleem. Hier wat verderop staan 4 hengsten in een weide, ze zien er niet HEEL mager uit, maar die hoeven zijn een ramp. Hoeven brokkelen af omdat ze echt TE lang zijn, die paarden hebben overal stukken uit hun lijf en uit hun hoofd, echt zooo zielig. Ik stond erbij en die ene kwam bij me staan, maar het is zo'n draad met grote vierkante hokken in (van ijzer) en hij stapte erin en bleef haperen en hij trok zich los en zn hele voet bloedde Boos! Ik kon niets doen. Ik zie daar ook nergens drinkbakken, met een beetje geluk regent hun bak die er staat (en af en toe omver wordt gekegeld) vol. Eigenaars zie je daar niet, die weide ligt afgelegen in een straatje. En euh ze breken half door de draad dus ik kan niet meer voorbijkomen met mijn merrie.. of ik zit met een hengst achter me aan.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:23

detour schreef:
Stel je voor: Jouw paard is ziek. Echt ziek. Vanwege medische redenen moet je het dier zo houden als deze persoon dat op dit moment doet. Misschien heeft de eigenaar wel verdriet, dat weet je niet.
Het is leuk dat je "zo bent", maar met dat ongeremde alarm slaan kun je je een hoop ellende op de hals halen en is het maar de vraag of het dier daar gebaat bij is!!

Had hier ook een paardje staan wat wat mager was, een aantal weken later knapte het enorm op! Denk je dan dat ik zit te wachten op ongevraagd commentaar? Advies? Eigenlijk niet.

Daarbij hoeft een mager paard niet per definitie verwaarloods te zijn; dat hangt af van zo veel factoren...

Dat weet ik wel, ik zou alleszins aanbellen en ernaar vragen. Helaas ben ik al genoeg mensen tegen gekomen die hun dieren echt verwaarloosden.
Ribben zien heb ik niets op tegen, het is maar te zien in welke mate. Ik ben onlangs nog ergens gepasseerd waar een oude shet liep en dat diertje was vel over been, het leek wel alsof die zou omver vallen als je eraan kwam.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:25

Maar als je dus neit echt een duidelijk antwoord krijgt, ren je dan echt meteen naar de politie? Denk je echt dat dat dan de oplossing is?...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:26

ik zou gewoon aanbellen en vragen of ik het paard mag verzorgen.
als het wel mag dan kom je er snel genoeg achter waarom het paard er zo bijstaat ( laksheid van eigenaar, tijdgebrek, medich, wat dan ook)
als het niet mag heb je in elk geval een indruk van de eigenaar, en kan je nog snel even vragen waarom het paard er zo bij staat, desnoods zeg je dan dat meerdere mensen zich zorgen maken om het paard, dan houd je het wat algemener.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:34

detour schreef:
Maar als je dus neit echt een duidelijk antwoord krijgt, ren je dan echt meteen naar de politie? Denk je echt dat dat dan de oplossing is?...

Ik vraag altijd beleefd en vriendelijk inlichtingen, als ze dan ontwijkend doen en er niets over kwijt willen bel ik alleszins de dierenbescherming.
Beter het zekere voor het onzekere nemen en als ze er niets over kwijt willen terwijl het paard bv. ziek is geweest of op dieet stond zou ik dat wel een beetje raar vinden... Dan zeg je dat toch gewoon.
Aan de dierenbescherming zelf zullen ze het wel moeten uitleggen, of het nu door ziekte of door verwaarlozing is.
Een vriendin van me heeft onlangs de politie gebeld voor een jong paard dat constant uitbrak.
Het dier liep op een weide langs een steenweg met prikkeldraad als omheining die nog eens veel te laag hing ook.
Graatmager en vol verwondingen van de prikkeldraad omdat die er constant over sprong en op de steenweg liep.
Eigenaar was een boer die om de zoveel dagen eens bij z'n dieren langs kwam...
De dag erna is het paard gelukkig in beslag genomen, beter het zekere voor het onzekere dus...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:38

Netjes aanbellen en vragen of ze je misschien kunnen vertellen hoe het komt dat het paardje er zo bijloopt. MIsschien krijg je wel een heel duidelijk verhaal. Mensen willen soms maar al te graag uitleggen hoe het zit!

Toen ik nog op de stoeterij werkte hadden we 2 veulens met botulisme. Graat- en graatmager waren ze, echt van die brooke-hospital diertjes. We hadden ze in het weitje aan de weg staan --> was een grote fout Haha!. Dierenbescherming was er de volgende dag al haha. Die paardjes hebben niet meer in die wei gestaan, maar verstopt achter de bomen Knipoog.

Soms heeft het echt wel een reden dus kun je het maar beter even beleefd vragen voor je wilde acties onderneemt. Maar volgens mij had je dit zelf ook we door toch?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:42

En ik heb geen kans om aan te bellen, want er woont geen eigenaar in de buurt ...

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:49

Celia schreef:
En ik heb geen kans om aan te bellen, want er woont geen eigenaar in de buurt ...

Ken je de persoon die de weide verhuurt niet? Wat je ook kan doen (hebben wij ook al eens gedaan) is aan het gemeentehuis bij openbare werken ofzo... Daar kan je de plattegrond opvragen mits je het adres opgeeft en vertellen ze je wie de eigenaar van die grond is.
Zo kan je mssn toch nog aan een naam geraken...