Ruzie in de kudde... (wat te doen?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kennyboy

Ruzie in de kudde... (wat te doen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 13:11

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, wij hebben 1 paard en 3 pony's op stal staan. De paarden gaan overdag naar buiten en staan 's nachts binnen. Momenteel staan ze ook 's nachts buiten.

Nu is er binnen de kudde 1 merrie die constant een van de pony's grijpt. (ter info: de merrie die de pony "grijpt" is niet de leider van de kudde)
Eerst was dit alleen als ze in het paddock stonden, maar nu probeert ze haar ook te pakken in de bak of in de weide. Wat nu het lastige is, de merrie is echt gemeen, ze geeft die pony niet alleen een knauw om de rangorde duidelijk te maken maar gaat echt door. Een keer is het gebeurd dat ze de pony in de hoek gedreven had, de pony viel en de merrie door bleef gaan met slaan....

Opvallend vind ik trouwens wel dat toen de pony laatst hengstig was, de andere merrie en zij continu bij elkaar stonden (elkaar echt opzoeken in het land) en het toen wel goed ging.
Op stal staan deze 2 trouwens ook naast elkaar en is er nooit iets loos, geen gegil of getrap, dan lijkt de merrie de pony wel te tollereren.

Nu vraag ik me echt af of er iets is wat we hiermee kunnen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Alle tips, opmerkingen etc. zijn welkom! Help!

Groetjes.

Inge_

Re: Ruzie in de kudde... (wat te doen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:29

Hoelang staan ze al bij elkaar in de wei/bak? Als ze pas 2 dagen bij elkaar staan is het helemaal niet gek dat ze zo tekeer gaan..

Bij de kudde waar mijn paard in staat, werd in het begin ook heel wat gevochten, en hoewel ze nu al een half jaar bij elkaar staan, vechten ze nog steeds wel is om duidelijk te maken wie de dominantste is.
Houden ze verder niks aan over, soms alleen een paar bijtwonden.

Wordt die pony echt geraakt als ze zo in de hoek wordt gedreven door die merrie of is het alleen maar dreigen?

Kennyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:09

De paarden staan al zeker een half jaar nu in deze samenstelling en de merrie trapt echt gericht raak en ze trapt ook echt door als ze de pony in de hoek heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:14

En heeft ze dat vanaf het begin gedaan??

Kennyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 18:44

Nou, het waren nooit de beste maatjes maar de laatste tijd verergerd het naar mijn idee. Want nu probeert die merrie het ook als wij erbij zijn en als de "leider" van de kudde er loopt.

Verder heb ik ook niet het idee dat het een dominantie kwestie is, want de pony is duidelijk zeer onderdanig naar de merrie. Ze is echt bang voor haar, en zoals ik al zei neemt de merrie er geen genoegen als de pony plaatst maakt voor haar en zich dus onderdanig toont, maar wil de merrie haar echt pijn doen....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:48

Klinkt als afreageren uit frustratie....?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:49

als dit hier op stal zo zou zijn zouden de paarden geplitst worden.

Kennyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 08:34

Ja we hebben ze nu ook gescheiden staan, maar mijn vraag was of we nog iets zouden kunnen proberen met beide paarden zodat ze elkaar wel tolereren, aangezien het op stal en tijdens hengstigheid ook geen probleem is tussen hen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:24

Ht zou kunnen komen doordat een ander paard in de groep een negatieve invloed heeft op die trappende merrie.

Maar ik zou niet te lang proberen en te splitsen zodat je 2 rustige groepjes krijgt.

Dat hebben wij hier wel gedaan nadat bleek dat mijn ruin na komst van mijn nieuwe merrie en vertrek van een bevriende ruin, de merrie's niet wilde delen met een andere ruin (wat eerst een echt maatje van hem was) en zichzelf stuk liep om die ruin weg te jagen en vervolgens mijn merrie gericht begon te trappen naar de paarden door de onrust die ontstond. Nu staat mijn ruin met de ponymerrie en de andere ruin met mijn KWPNmerrie. Het zijn nu twee goede combinaties en mijn KWPNmerrie kan rustig bij de andere 2 lopen zonder ruzie. Alleen de ruin laten we niet meer bij mijn ruin om onrust te voorkomen.

Veel succes!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:55

Tja als die merrie echt bewust trapt en die pony niks terug doet kun je ze beter uit elkaar halen..

Vorig jaar stond mijn paard bij een kleine pony in de wei, dat was elke dag vechten.. Hielden ze allebei niks aan over gelukkig. Dit jaar stonden ze in het begin weer samen en het ging al stukken beter, af en toe nog wel wat getrap naar elkaar maar ze begonnen elkaar meer te tolereren. Knipoog

Misschien even splitsen en als je ze toch weer graag samen wilt hebben weer bij elkaar zetten, misschien gaat het dan wel weer beter net zoals bij mijn paard..