Hoe houd ik haar binnen de afrastering???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngeSalsa

Hoe houd ik haar binnen de afrastering???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 08:49

Ik heb een probleem. Heb 3 paarden (24 jarige kwpn, 10 jarige shet en een 2 jarige vosmerrie van onbekende afkomst.)

De vosmerrie hebben we nu iets meer dan een jaar. Die andere 2 bleven altijd netjes binnen de door ons afgezette stukken land lopen. Maar sinds de vosmerrie er bij loopt doen zij en de shet niet anders dan door de draden gaan om in het hoge gras te grazen, precies daar waar ik ze nog niet in wil hebben. Ze groeien anders helemaal dicht die 2. De oude merrie blijft keurig in het afgezette deel.

Ook al staat er een weideklok met stroom op: het helpt niks, ze blijft er doorheen huppelen zodra ze van mening is dat er niet meer genoeg te eten is.

Heeft iemand een idee hoe ik deze rebelse bijdehante dame binnen de perken kan houden?? Het land verdelen we met prikpaaltjes met lint en draad waar stroom op staat en elke 2 tot 3 dagen krijgen ze er een stuk bij om te begrazen. De eerste dag gaat prima want dan staat al het lekkere er nog in maar zodra het lekkere op is neemt ze de kuierlatten het andere stuk in.

Hellup!!!! Haha!

Coconut

Re: Hoe houd ik haar binnen de afrastering???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:52

heb je het draad enkel of dubbel gespannen? Dat wil ook nog wel eens uitmaken, onder 1 draadje huppelen ze zo onder door natuurlijk Lachen

IngeSalsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 08:57

Heb een draad op ruim anderhalve meter, dan 1 op een meter en 1 op ong. 30 cm van de grond.........
Zou normaal gesproken meer dan voldoende zijn..........
Laatst bijgewerkt door IngeSalsa op 22-08-07 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:01

ja je zou zeggen van wel, maar de accu van je weideklok is ook nog in orde? Kan ook aan de grond liggen dat het niet goed geleid, te vochtig of te droog wil ook nog wel eens ervoor zorgen dat de stroom niet goed geleid en dat er dus weinig stroom op het draad staat. Dan nemen ze hun kans...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:45

Als er teveel takken, gras etc tegen de draad aan komen haalt dat een flinke hoeveelheid stroom van de draad. Controleer ook dat even. Het aantal draden moet zeker genoeg zijn, dan zou het echt aan de stroom moeten liggen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:09

Ken het probleem. Mijn oude verzorgpaard sprong iedere keer over de omheinig. Ook al vanalles geprobeerd.
Weet niet hoe ze het nou hebben opgelost, want moest helaas stoppen ivm verhuizing.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:12

misschien es om te proberen: rood wit lint ipv stroomdraad

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:22

probleem heb ik ook gehad heb er nu schapengaas en ik verzeker je daar komen ze niet tussendoor Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:25

Leg eens een berg hooi in de wei. Als er dan geen gras meer is dan hebben ze toch iets om te knagen Lachen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:19

Ik heb bij mij uitbreekshetlander op een gegeven moment een heel lang stuk ijzerdraad genomen en dat door zijn manen heengevlochten, onder het halster door over het voorhoofd en op de neus aan het halster vast gemaakt. Wat hij ook deed, of met z'n hals of met z'n voorpluk ertegen aan, hij kreeg altijd een schok op z'n hoofd/neus. Dit heeft heel goed geholpen, want hij staat nu zonder ijzerdraad achter 2 simpele draden stroom in een paddock met gras ernaast. Ze krijgen nu 3x daags hooi gevoerd. Bij de meeste paarden met een flinke bos manen kan de stroom nog zo hoog zijn, maar zij drukken gewoon hun kuif of manen ertegen aan en voelen vervolgens geen of zeer weinig stroom. Even duwen en je staat aan de andere kant.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:22

bacciej schreef:
probleem heb ik ook gehad heb er nu schapengaas en ik verzeker je daar komen ze niet tussendoor Haha!

Schapengaas zou ik niet adviseren! Daar kunnen ze akelig in vast komen te zitten met hun voeten!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:23

ik heb er ook zo 1 lopen
5 knollen blijven braaf achter lint staan en madam de tinkermerrie springt overal overheen..
kortom onze wei is afgezet met 2 meter hoog heras hekwerk haha
en onderverdelen in de wei tjah dat lukt niet :S
waar ze wel meer respect voor heeft is rood wit lint..vooral als er beetje wind staat maakt dit veel geluid!
het proberen waard!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:11

Stroken plastic er aan hangen wil ook nog wel eens helpen, dat wappert in de wind... hoewel dan loop je weer het risico dat ze er aan gaan lopen eten.

IngeSalsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:08

Schapengaas ga ik er dus echt niet omheen zetten want dat is vragen om beenbrekerijen naar mijn idee. En een berg hooi erbij in??? Met zoveel gras als er nog staat??? Denk niet dat dat het probleem is. Het is gewoon een lekkerbek, zodra het lekkerste hooi op is gaat ze gewoon weer aan de rel.

Voorlopig staat er weer meer dan genoeg stroom op de draden en heb ik er dikkere draden en lint bij om gespannen. Het wordt beter gezien en breekt minder snel.
Plastic stroken zijn veel te leuk om mee te spelen helaas, ook al geprobeerd...... Het is puur de slimheid van mevrouw zelf die overwonnen moet worden. Voorlopig blijft ze weer binnen de afrastering. Vraag is echter altijd voor hoelang. Scheelt dat ze wel op het door ons gehuurde perceel blijft en niet de weg op gaat.

Thnxs all!!! Groetjes Inge

Hardstikke bedankt voor jullie tips

IngeSalsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:12

Ow ja......er zit inmiddels een zwaardere accu (de zwaarste mogelijk) op de weideklok en alle draden zijn vrij van gras, takken en ander onrechtmatigheden.........Eens zien hoe lang het goed gaat

joelle1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:16

Die van mij deed het ook elke keer onder het draad door dan pakte ze het draad op met haar nek en dan vloog ze er zo onderdoor.

Ik heb haar een tijdje tegen het stroomdraad aangehouden zodat ze de stroom goed voelde en sindsdien doet ze het niet meer.

Wat suffie zegt helpt ook goed.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:24

ik heb ook zo'n geval. de mijne doet het niet persee om het gras maar gewoon omdat ze het leuk vind... staat zij in de volle wei gaat ze naar de kale kant.. of erger nog ze gaat soms ook buurten(doodeng)

die van mij heeft ook dikke manen en het voelt aan als schapenwol blegh..(mischien tip om normaal te krijgen? wassen helpt niet)

stroom helpt niet echt, ook goede stroom niet.. ze stond een dag bij een andere stal, waar ze zeiden wij hebben goede stroom dan laat ze het wel..na een halve dag stond ze al half in de sloot Clown

dus ik kijk ook even mee voor DE gouden tip..

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:32

Ingesalsa: heb je DE oplossing al?

heb gisteren nieuw stroomapparaat gekocht en ijzerdraad in dr manen gevlochten maar het helpt niks

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:06

Schapengaas zou ik nooit doen! Als ze daar met hun benen in komen wil ik niet weten hoe dat eindigd.
Rood wit lint kan helpen, maar ook gevaarlijk zijn. Sommige schrikken zo hevig van het klapperende lint dat ze aan het rennen gaan.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:09

joelle1984 schreef:
Die van mij deed het ook elke keer onder het draad door dan pakte ze het draad op met haar nek en dan vloog ze er zo onderdoor.

Ik heb haar een tijdje tegen het stroomdraad aangehouden zodat ze de stroom goed voelde en sindsdien doet ze het niet meer.

WAAAT heb je gedaan zeg je?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:10

Kippengaas?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:12

ik lees ook mee, heb ook zo'n slimmerd die in een buikschuiver onder de draad doorgaat als het gras naar haar goeddunken niet lekker/genoeg meer is..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:01

saaraah schreef:
joelle1984 schreef:

WAAAT heb je gedaan zeg je?

Ik heb dat met mijn C pony toen ook een keer gedaan. Telkens ging ie over of onder de draad door. Keer met de neus tegen de draad gehouden en het was meteen over. Ik kan niet hebben dat ze op de straat komen te lopen, dan maar zo.