Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 19:46

Hey,

Ik heb advies nodig, zo simpel is het helaas.
Ik heb nog niet 1 jaar geleden mijn huidige kwpn ruin gekocht die nu 17 is.
Ik heb hem destijds gekocht omdat ik het een super leuk paard vond en niet als sportpaard voor in de toekomst, gewoon beetje bak werk en recreatie. Maar het begint toch allemaal steeds lastiger te worden, hij zit erg vast in zijn rug doordat er 6 jaar lang een verkeerd zadel opgelegen heeft.
Er is 2x een osteopate bij geweest en heeft al het mogelijke gedaan dat er is, maar ivm met zijn leeftijd is niet alles meer te herstellen, er zit dus een kronkel in zijn rug.
Ook heeft hij erg slechte longen, hij heeft ook last van cornage en heeft hierdoor hele erge verzuring tijdens het rijden in de bak, 20 minuten is dus echt genoeg.
Met rijden is mijn paard niet voorwaarts doordat hij de achterhand er niet goed onder kan brengen door die scheve rug.
Nu ben ik dus aan het denken wat moet ik doen? Ik wil niet egoistisch zijn door dit door de vingers te zien, mijn paard wordt ouder en ik moet er voor hem zijn. Helaas is mijn stalling te duur (270 euro) per maand om 2 paarden daar te houden. Immers kost mijn paard me meer momenteel door de glucosamine die hij krijgt. Ik ben me aan het afvragen wat een goede oplossing is voor hem en mij,
oplossing 1: gehandicaptenmanege , het voordeel is dat hij een goede verzorging krijgt en niet te veel inspanning heeft en die toch soepel door blijft. het nadeel is dat ik hem wel 'kwijt' ben, hij zal niet meer van mij zijn.
oplossing 2: Mijn paard stallen bij een boer 3 km verderop waar de stalling 100 euro kost en in de zomermaanden 50 euro, ik heb een vriendin die 3x per week recreatief op hem wil rijden voor 80 euro in de maand. Ik kan dan wel naar hem toe en ben hem dus niet kwijt, maar moet wel voor de kosten opdraaien als er iets met zijn gezondheid is.

Ik weet dat ik hier mijn hart in moet volgen, maar wat is wijsheid? Zie ik dingen over het hoofd dat me keuze makkelijker kan maken? Het is niet voor volgende maand, eerder voor volgend jaar maar ik ben een beetje aan het uitzoeken wat eventuele mogelijkheden zijn.

Groetjes!

Zammie

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:52

Vind je het zelf eerlijk om hem nog naar een manege te doen? Ook al is het voor gehandicapten, die zitten niet echt stil op een paard hoor! Ik zou zelf voor optie 2 gaan. Wordt ie wel verzorgd en een beetje beweging en natuurlijk vertroeteld en waarschijnlijk ook veel weidegang? Tuurlijk moet je voor de kosten opdraaien als er iets gebeurt, maar daar heb je toch indertijd zelf voor gekoezen. Ik vind het altijd zo gemakkijk om een paard maar "weg" te doen als het geld kan gaan kosten. Dit kan ook met een driejarige gebeuren, daar heb je geen garantie op. Ik vind dat je het paard voor weinig geld ergens kunt plaatsen en als dat een goede plaats is dan zou ik daar echt voor gaan.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:04

Misschien dat het niet goed beschreven staat, maar ik hou echt van mijn paard en ik heb een belofte gedaan hem nooit weg te doen aangezien hij het al zo slecht had gehad. Maar ik mag ook niet egoistisch zijn door op hem door te rijden en teveel te willen vragen. Hij is echt een perfect paard voor beginners, ontzettend rustig etc. De kosten maken niet heel veel uit, ik wens voor hem het beste. Je hebt inderdaad wel gelijk dat die gehandicapten niet stil zitten, maar hij krijgt daar wel genoeg zorg en aandacht. Maar als ik hem op die goedkopere stalling zet kan ik hem nog een aantal keer in de week opzoeken en een lekker poetsbeurtje geven en een rustige buitenrit maken..
het is ook een lastige keus... Verdrietig

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:18

Ik zou doen wat het beste voor je paard is . Ik denk dat je diep van binnen ook altijd eerst voor je paard zou kiezen , dan pas voor je zelf .

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:19

Ik ben blij dat ik niet voor zo'n keuze kom te staan, heb gelukkig stallen en weide genoeg bij huis. maar zoals jezelf al aangeeft kan hij niet meer zoveel bereden worden. wat doen ze op zo'n manege? Ik weet het niet hoor? Ik denk dat je hem misschien eerst eens bij die boer zou kunnen stallen en dan samen met vriendin hem samen verwennen en natuurlijk beweging geven wat hij nog kan hebben. Je kunt altijd anders beslissen toch? En als je hem naar die manege doet heb je dan niets meer over hem te zeggen? Dan lijkt me deze keuze voor mij niet de juiste. Ik wil graag zelf beslissen wat er met mijn horsies gebeurd. Ik wilde je trouwens niet aanvallen hoor! Komt omdat ik vaak meemaak (vooral hier op bokt) dat de mensen de paarden maar voor de sier hebben en vergeten dat het een dier is wat ook liefde nodig heeft. Er zijn veel mensen met paarden, weinig paardenmensen

lasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:39

ik zou absoluut voor de 2e optie gaan kost het minst en blijft wel je eigen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:54

Zammie schreef:
Er zijn veel mensen met paarden, weinig paardenmensen

Dat is helaas waar... Maar dat ter zijde.
Tja, je staat voor een lastige keus en ook zou zelf denk ik voor optie 2 kiezen, voor het paard is dat ook lekker, vooral omdat hij daar waarschijnlijk heel veel buiten kan staan. Bij de meeste maneges staan paarden toch meer op stal (of je moet 'm over in het land neer 'willen' zetten, want dan zijn er vast wel maneges met weilanden voor gehandicapten).
Daarnaast: is het ook voor jezelf (in ieder geval je gevoel) het beste als hij in de buurt is, dat je er meteen heen kan als er wat is enzo.
Succes met het maken van deze keus.
En ik vind het vooral erg dat het weer de MENS is die dit leed veroorzaakt heeft... Huilen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:42

Ik zou een goedkopere stal zoeken, die je dus al heb gevonden, en hem zelf houden, en van zijn oude dag laten genieten. Ik heb zelf een 4 jarige haf, die ook is afgekeurd, maar nog wel in de wei kan staan. Ben nu de helft goedkoper gaan staan, en heb er een veulen bijgekocht. Dan maar wat minder luxe allemaal, maar ik zie dat ze nog geniet in de wei.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 07:50

Ik voel er inderdaad zelf ook voor om hem op die goedkopere stal te zetten. Ik ben alleen bang dat als die verzorgster er mee stopt, of het niet leuk vind het allemaal in het honderd gaat lopen.
We moeten dus duidelijke afspraken maken.
Het is erg zonde dat een paard die nog maar 17 is al met vervroegd pensioen moet.
Ook heeft hij atrose in zijn 4 benen en in de rug, hierdoor kan hij ook niet voorwaarts neerwaarts echt lopen. Dit wil ik ook niet langer van hem vragen. Hij is te zwaar belast geweest op vroege leeftijd, toen hij 5 was liep hij al Z. Ook reed hij (te) veel spring wedstrijden in M klasse.
Daarna werd ie gekocht door de vorige eigenaresse, deze gebruikte het paard alleen als bos paard.
Het zadel paste niet, bespiering compleet weggedrukt etc. Ondervoed, maagzweer en tot begon ik met hem verzorgen. Ik wou hem opknappen, en toen kwam hij te koop omdat ze er geen tijd meer voor had, ik kon hem niet afwijzen! Het is inderdaad iets waarin ik me hart moet volgen!

Bedankt ieder geval al voor de reacties!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:59

je paardje misschien lekker op weiland zetten? ,, zo kan hij ook nog lekker genieten van zijn oudere jaartjes..! Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:01

fijn dat je in elk geval al twee goede opties hebt voor het paard!
als je de financieen ervoor hebt, is optie twee een hele mooie.
alleen even de vraag, als het paard door de artrose echt niet meer bereden kan worden, hoe doe je het dan?
komt je vriendin dan nog wel voor hem zorgen, als ze niet meer kan rijden?
en de 80 euro valt dan denk ik ook weg.

gehandicaptenmanege, kan je hem niet uitlenen, dus dat hij je eigen blijft, en later alsnog in jou beheer het land op kan met pensioen?
hebben ze belang bij het paard?
niet ieder paard is er geschikt voor, als hij het wel is,
dan zou ik die optie toch niet aan de kant gooien, want het paardrijden is heel goed voor gehandicapten, en als je paard braaf is kan hij er echt veel aandacht krijgen en voor veel mensen belangrijk zijn, in de zin van therapuet, beste maatje etc.

succes met je beslissing.
oja en is het anders geen optie om dit paard te houden (in optie 1 of 2) en er een bijrijd paard bij te zoeken om zelf mee verder te gaan?
scheelt je wel in risico op kosten!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:03

Ik zou ook vooroptie twee gaan.
Je paard zal hier gelukkiger zijn dan op een manege, gezien zijn leeftijd en conditie. Zou je toch graag een paard erbij willen hebben kun je dan dat nieuwe paard niet ook bij die boer kwijt?

Tja wat de kosten betreft zit je altijd in de penarie zodra een verzorger ermee stopt. Ik vind 80 euro p/m voor een recreatiepaard op leeftijd (ik bedoel met zijn lichamelijke conditie) ook wel heel erg veel!
Reken maar uit; je bent gemiddeld per jaar (6 maand zomer 6 maand winter, afhankelijk van waar je zelf voor kiest) 75 euro per maand kwijt. Als je de verzorger dan 80 euro p.m laat betalen "verdien" je er dus qua stallingskosten zelfs nog geld aan. Ik zou altijd zelf nog mee willen betalen als het mijn eigen paard was. In mijn geval was ik gemiddeld 100 pm kwijt en ik liet de leasers 80 pm betalen, en dat voor een jonge sportpony en voor alle dagen van de week.
Misschien kun je daar ook nog eens over nadenken?
Je vriendin zegt dit nu wel heel leuk maar wellicht vallen de kosten toch tegen zometeen en dan zit jij met een probleem...
Je noemt overigens twee opties maar er is wellicht nog een optie; wegdoen als gezelschapspaard? Of desnoods niet al te ver weg, wel in jouw bezit maar op stallingskosten van de "nieuwe eigenaar" en andere kosten voor jou?

Wel super van je dat je hem een oude dag gunt dat doen veel mensen je niet na!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:14

Ik zou sowieso voor optie twee kiezen, als het om deze opties alleen gaat. Maar de punten die anniee noemt moet je zeker ook in overweging nemen.

Verder vind ik persoonlijk wel dat je een verantwoordelijkheid hebt naar het paard. Toen je hem kocht wist je dat hij het niet makkelijk had gehad, en je wist zijn leeftijd. Hij was niet oud, maar ook zeker niet meer piepjong. Dan weet je dat de kans op dingen als dit groter kunnen zijn.

Ik zou toch ook kijken naar een optie als gezelschapspaard of eventueel een rusthuis over een tijdje.

Succes! Goed dat je er zo mee bezig bent, de goede oplossing vindt je wel! Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:44

Ik begrijp dat je een beetje angst hebt voor wat er allemaal kan gebeuren als nu diegene die je paard wel wil verzorgen er toch na enkele maanden/ jaren afhaakt.

Zou je niet gewoon kunnen kiezen om je paard alsnog ergens anders te stallen voor de recreatie. Dan tegen die tijd als dat gebeurt kun je vast nog wel dan alsnog een passende oplossing zoeken..

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:47

Bij een manege voor gehandicapten nemen ze niet snel een oud/niet meer fit paard aan, ze hebben schrik voor alle kosten die het paard hun kan kosten, dat kan ik wel begrijpen. Misschien inderdaad toch een optie om hun het paard te lenen, dan hebben ze in ieder geval niet de zorgen en jij bent je paardje niet kwijt!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:33

Het probleem is met atrose dat hij wel in beweging gehouden moet worden, maar niet teveel, anders wordt hij alsnog stijf.
Hij heeft het perfecte karakter voor een paard op de gehandicapten manege, heel lief, rustig, nooit een stap verkeerd etc. In de 5 jaar dat iedereen hem kent heeft hij nog nooit kreupel gelopen, zijn benen zijn goed, het is echt de longen etc die niet zo goed zijn bij hem. Wat betreft arbeid kan hij het dus wel aan om te lopen in een gehandicapten manege. Ook is zijn conditie wel goed hoor! Hij houd het op buitenrit maar al te goed uit.
Ik heb het er met mensen over gehad etc, die zeggen dat wanneer mijn paard het goed heeft op een gehandicapten manege, we eigenlijk blij moeten zijn dat zoiets kan, mijn paard krijgt elke dag genoeg aandacht, wordt verzorgd, krijgt beweging, ik kan hem opzoeken aangezien het in de buurt is, geen financiele kosten of onverwachte tegenvallers etc, maar het belangrijkste vind ik dat hij gelukkig is.
Binnekort gaan wij eens een kijkje nemen bij een aantal gehandicapten maneges, ik zal zowieso mijn paard 'doneren' met goed passend zadel etc, een Kieffer die ik heb nu. Ik vind het belangrijk dat hij iets goed passends heeft. Als het allemaal niks blijkt te zijn, moet ik een andere oplossing vinden,
Maar voor een rusthuis zou ik niet zozeer kiezen, hij wordt zo stijf als hij niet gereden wordt.

Bedankt voor de reacties!