hoevenvet, slecht of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

hoevenvet, slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:23

Is hoevenvet nou eigenlijk slecht of goed? En waarvoor is hoevenvet nou eigenlijk precies? Ik weet het nog steeds niet... Bloos

Judje

Re: hoevenvet, slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:42

Zelfs hoefsmeden hebben geen eenduidig antwoord op de vraag of je het wel of niet moet gebruiken.
Sommigen zweren erbij en anderen juist niet.
Ik gebruik het eigenlijk niet. Wat ik ervan heb gehoord is dat hoefvet de hoef afscheid van alles wat erbuiten zit en er dus ook geen vocht bij de hoeven kan, waardoor bij regelmatig gebruik de hoeven juist droger worden in plaats van vochtiger, waar de meeste mensen hoefvet voor gebruiken.
Verder wordt hoefvet ook wel gebruikt voor show's en wedstrijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:43

Judje schreef:
Zelfs hoefsmeden hebben geen eenduidig antwoord op de vraag of je het wel of niet moet gebruiken.
Ik gebruik het eigenlijk niet. Wat ik ervan heb gehoord is dat hoefvet de hoef afscheid van alles wat erbuiten zit en er dus ook geen vocht bij de hoeven kan, waardoor bij regelmatig gebruik de hoeven juist droger worden in plaats van vochtiger, waar de meeste mensen hoefvet voor gebruiken.

oke, bedankt! Lachen

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:15

Judje schreef:

Heb ik inderdaad ook gehoord. Alleen werd erbij gezegd dat je dan eerst de hoef nat moet maken vóórdat je gaat invetten. Zodat de hoef inderdaad wel vochtig is Lachen

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:13

Het vet houdt het vocht tegen. Eerst de hoeven goed natmaken dus en daarna het vet erop om het vocht binnen te houden. Droge hoeven vetten werkt dus inderdaad averechts.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 03:59

ik deed in NL altijd eerst de hoeven helemaal schoonmaken en vooral nat maken en dan invetten(pony stond op stal of in de paddock). Nu heb ik sinds een tijd weer een paard, maar deze staat 24/7 op de wei. Zijn hoeven zien er goed uit en heb het nog niet ingevet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:03

hoefvet is niet goed. Het houdt het vocht uit de hoef. Als je echter hoefvet gebruikt nadat je minimaa 10 minuten per hoef hebt afgespoten, dan kun je het water enigzins in de hoef opsluiten, en is de werking denk ik neutraal te noemen. Als je de hoef wilt beschermen tegen uitdrogen, dan zijn er speciale gels, zoals hoefvocht van de paardendrogist.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:34

het beste is nog zo het mij verteld is. zomers de paarden 1 keer in de zo veel tijd een modder bad geven voor de hoeven en s`winters proberen ze droog te houden en als ze veel op wei staan en in de blubber. dan juist vetten wand dat houd het water tegen. me paarden staan dag en nacht het helle jaar op wei en het werkt uitstekend

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:50

het is bij ons nu winter, en mijn paardje staat idd in de modder..dus dan juist wel invetten??
en wat als het enorm warm is?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:00

blondje053 schreef:
het is bij ons nu winter, en mijn paardje staat idd in de modder..dus dan juist wel invetten??
en wat als het enorm warm is?

Als het enorm warm is zou ik ze noooit invetten. Ik vet zelf de hoeven van mijn pony ook nooit in Knipoog

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:54

thanks...ik weet niet wat de max temp hier is in de zomer..maar het word van het weekend officieel lente..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:56

Ik vet zelf nooit in.
En wat gezegd wordt, als je het gebruikt, eerst de hoeven nat maken.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:01

Ik moest ze juist altijd wel invetten op de manege waar ik stage liep.. eerst hele tijd afspuiten en dan vetten en teren.
Bij mijn eigen pony deed ik het in NL alleen als ik vond dat het nodig was..Hoe komt dat het zo tegen strijdig is dan???de 1 zegt wel en de ander zegt juist niet gebruiken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:58

blondje053 schreef:
Ik moest ze juist altijd wel invetten op de manege waar ik stage liep.. eerst hele tijd afspuiten en dan vetten en teren.
Bij mijn eigen pony deed ik het in NL alleen als ik vond dat het nodig was..Hoe komt dat het zo tegen strijdig is dan???de 1 zegt wel en de ander zegt juist niet gebruiken

inderdaad Ja