oren uitknippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:33

Hoi hoi,
Ik heb een hele brave 3jarige ruin en hij vind eigenlijk alles goed en is voor vrij weinig dingen echt bang.
Soms stelt ie zich wel wat aan, maar hij is ook pas 3 en hij staat hier ook pas een half jaar, dus dat komt wel.
Het gebruik van de anti-klit spuitflacon ging goed, totdat ik met de Veerust-spuitbus aankwam, want daar is ie als de dood voor
en nu dus ook voor de spuitflacon, maarja, dat ter zijde, want dat gaat langzamerhand iets beter.

Het enige dat me nog maar 1 keer is gelukt (toen de tandsarts m had verdoofd) is oren knippen!
Ik kan zn manen knippen, z'n baard knippen, z'n derde oor knippen (stukje dat je weghaalt voor hoofdstel, niet iedereen noemt het hetzelfde), maar als we bij zn oren aankomen is het gedaan.
Hij houd zn hoofd niet stil, blijft niet meer stilstaan (staat normaal ALTIJD stil en staat ook altijd los met poetsen), gooit zn hoofd in de lucht en het is gewoon gebeurd!

Dus: wie heeft er tips?

Redrumfox

Re: oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:35

Oefenen. Nog niet met een schaar in de buurt komen, straks heeft hij een gat in z'n oor of steek je zijn ogen uit.. Elke keer even op zijn hoofd aaien en een keer zijn oor aanraken. Langzaam opbouwen en belonen als hij niet wegtrekt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:37

Redrumfox schreef:
Oefenen. Nog niet met een schaar in de buurt komen, straks heeft hij een gat in z'n oor of steek je zijn ogen uit.. Elke keer even op zijn hoofd aaien en een keer zijn oor aanraken. Langzaam opbouwen en belonen als hij niet wegtrekt.

Maar dat is het lastige, ik kan verder ALLES knippen en ook aan zn oren komen, die aai ik juist elke dag om dat te oefenen, maar dat zit er ook al zo ingebakken, alleen die schaar....

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:40

Hmm dan wordt t moeilijk.. al een scheerapparaat geprobeert?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:41

zijn oren zijn ontzettend gevoelig, en een paard heeft een ontzettend goed gehoord! dus het is ook niet echt fijn voor hem, wat wij altijd doen is een praam erop en met een tondeuse erdoorheen dan is het het snelst gebeurd. Maar daar zal wel niet iedereen het mee eens zijn..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:46

Redrumfox schreef:
Hmm dan wordt t moeilijk.. al een scheerapparaat geprobeert?

Idd, praampje op (wel iemand nodig die de praam vasthoudt) en dan de oren uitscheren.
Ik vind het persoonlijk oren uitscheren minder gevaarlijk dan uitknippen.
Wat ik wel eens met de schaar doe is alleen de uitstekende haren uit het oor wegknippen. Maar ga niet proberen het oor echt uit te knippen. Als het paard een onverwachte beweging maakt, kan dit grote gevolgen hebben met een schaar...

Bovendien denk ik dat je je moet afvragen OF het nodig is om de oren uit te knippen/ scheren.
Bij jonge paarden die veel in het land lopen knip ik alleen even de uitstekende pluimen weg, zodat het netter lijkt. Helemaal leeg hoeven ze bij jonge paarden wat mij betreft niet, tenzij ze naar een keuring moeten. Verder scheer ik de oren alleen bij de wedstrijdpaarden, omdat het wel heel netjes staat. Met scheren krijg je ook een netter resultaat dan knippen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:48

Tja, het is echt angst en angst ga ik niet afdwingen door middel van een praam, het is een idee, maar niet 1 voor mij.
Een praam wil ik alleen gebruiken bij paarden die gewoon lopen te klieren, maar niet bij een angstig paard. Hij is zo sensibel, als ik 1 x iets te boos wordt voor hetgeen hij fout doet heb ik de rest van de dag al een probleem.
Scheerapparaat ga ik dan maar eens proberen, maar ik ben bang dat ie daar nog minder vrolijk van wordt, maarja ik moet toch iets! Want die plukken zien er ook gewoon niet uit.
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-08-07 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:48

Helemaal leeg mag geloof ik niet eens bij de meeste stamboekkeuringen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:49

Judje schreef:
Tja, het is echt angst en angst ga ik niet afdwingen door middel van een praam, het is een idee, maar niet 1 voor mij.
Een praam wil ik alleen gebruiken bij paarden die gewoon lopen te stinkmodder, maar niet bij een angstig paard. Hij is zo sensibel, als ik 1 x iets te boos wordt voor hetgeen hij fout doet heb ik de rest van de dag al een probleem.
Scheerapparaat ga ik dan maar eens proberen, maar ik ben bang dat ie daar nog minder vrolijk van wordt, maarja ik moet toch iets! Want die plukken zien er ook gewoon niet uit.

Een praam is niets ergs hoor. Hij voelt 3 seconden de druk en dan maakt zijn lichaam een stofje aan die verdovend werkt. Door dat stofje voelt hij de praam niet meer én wordt hij rustig. Knipoog

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:52

ja inderdaad!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:52

Redrumfox:
Tja, maar het is een dwangmiddel en ik wil geen dwangmiddel gebruiken bij angst, ik ga dat pas proberen als er echt geen andere opties zijn.

Pollewoppy:
Hetzelfde: de praam alleen als er geen andere oplossing is. Het uitknippen van de oren doe ik niet zo extreem als bij wedstrijdpaarden, maar hij heeft al van die lange oren en zo pluizig en in het oor laat ik het ook wel zitten, alleen net dat buitenste randje aan de binnenkant en die uitstekende plukken wil ik weghalen.

Maar ik denk dat ik een tondeuse wel eens ga halen
(maar die zonder snoer zijn duur heb ik wel eens gezien, toch?)

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:53

Bij mijn paard kon je eerst niet een naar zijn oren wijzen zo bang was hij. (vorige eigenaar heeft praam om de oren gebruikt Boos!
Ik ging gewoon elke dag als hij biks at even aan de oren zitten, gewoon even snel voordat hij het doorheeft. Elke keer even wat langer proberen.
Later oortjes vastpakken en de schaar in de buurt en dan wat 'knipgeluiden' maken. Nu kan ik eindelijk zijn oortjes uitknippen, heeft wel wat jaartjes geduurd...
Gewoon het vertrouwen weer terugwinnen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:55

Oke ik snap 'm. Knipoog Dan zou ik gewoon een scheerapparaat gebruiken, even gauw erover heen. Dan zijn die plukken meteen weg. Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:58

Dan gaan we die maar eens aanschaffen.

Maar een scheerapparaat is toch voor het lichaam? En een tondeuse toch voor de oren? Of hoe zit dat ook alweer?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:01

poeh.. denk dat dat wel in de wiki staat. Sigaar

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:01

ohja, die hebben we hier ook nog he!
ga ik daar even kijken, thnx!

Hmm, er staat alleen een stuk over scheren en daarbij:
Sommige scheerapparaten zijn erg groot om het hoofd mee te doen, gebruik daarvoor een tondeuse of een opscheermachine.
Dus dan neem ik aan dat je de oren ook met een tondeuse moet doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:06

Mensen: bedankt voor de tips en wie er nog meer heeft....
Ze zijn welkom, ben namelijk benieuwd hoe jullie dat doen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:19

Kun je zijn oren dichtknijpen? Dus de buitenkanten tegen elkaar aan? Als je dat kunt, kun je gaan oefenen met het geluid van de schaar wat dichter bij het oor te komen. Als je het oor dicht hebt, hoort hij het minder goed en is het wellicht gemakkelijker voor hem.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:20

Waratje:
Das ook een slimme tip inderdaad, thnx!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:33

Redrumfox schreef:

Bij het kwpn zie ik de meeste toch echt met de oren helemaal leeg hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:58

Pollewoppy schreef:
Redrumfox schreef:

Bij het kwpn zie ik de meeste toch echt met de oren helemaal leeg hoor

Klopt inderdaad, maar ze zegt ook bij de meeste stamboekkeuringen Knipoog
Ik zelf knip of scheer de oren van mijn paard nooit helemaal uit. Alleen de plukken die eruit steken.

Oefenen en heel veel geduld hebben is het enige wat helpt. Vroeger was ik 1 uur met 1 oor knippen bezig, nu ben ik met 5 min. klaar met beide oren. Ik doe het wel helemaal alleen, hoe meer mensen helpen hoe meer onrust vaak.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:44

Bij Sabbels heb ik het opgegeven Bloos . Ze heeft er zo'n ongelovelijke hekel aan. Zelfs na talloze keren met de praam op en een fluisterscheermachine schudt ze haar hoofd, zakt door de voorbenen, etc. Opscheren van benen, staart, kaak, of zo vindt ze geen probleem (staat dan bijna te slapen), maar van haar oren moet je afblijven. Nou goed, na 5 jaar doorzetten geef ik op. Als ze er zo'n pesthekel aan heeft, dan houdt 't op. Het is alleen voor het mooie en niet voor haar gezondheid. Overigens schijnt het uitscheren van paardenoren serieuze risico's van oormijt met zich mee te brengen. Misschien weet mijn paard dat wel Haha! .

Succes bij jouw paard en pas idd op met een schaar. Mijn scheermachine kostte 2 jaar terug iets van € 200,00, is niet snoerloos maar daarvan heb ik nog nooit last gehad.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:52

Ik ga dit even volgen, Kuik is ook bang voor het uitknippen van de oren. Er worden hier toch goede tips gegeven! Haha!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:44

Pfff.. veel geduld denk ik!? Dandy vind het ook niet echt prettig, maar hij laat het (hoofschuddend) toe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:51

Waratje schreef:
Kun je zijn oren dichtknijpen? Dus de buitenkanten tegen elkaar aan? Als je dat kunt, kun je gaan oefenen met het geluid van de schaar wat dichter bij het oor te komen. Als je het oor dicht hebt, hoort hij het minder goed en is het wellicht gemakkelijker voor hem.

Zo werd het hier in de buurt ook meestal gedaan inderdaad. Veel makkelijker en ook nog veiliger.
Verder, als je de haren binnenin het oor wat wil uitdunnen dan kun je dat makkelijk doen met een uitdunkammetje, daarmee kun je in het oor kammen, en dan komen een aantal haartjes mee. Dat ziet misschien wat minder eng uit voor t paard, en heeft ook niet dat knip-geluid.