Manen willen niet meer hangen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Manen willen niet meer hangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:26

Hoi. Haha!

Ik heb mijn merrie nu 5 maanden. Toen ze bij mij kwam had ze hele dikke manen, die gewoon naar beneden hingen.
Toen ze langer werden heb ik ze 1 keer geknipt omdat ze panisch wordt bij het trekken.
Bij navraag vorige eigenaar zijn ze ook altijd geknipt.
Maar daarna heb ik ze toch een keer getrokken omdat ze zo dik werden dat je bijna geen normale knotjes kon maken.
Gevolg was dat ze bijna niks meer overhield. Misschien omdat het allemaal dezelfde lengte was en dat ze dan bijna alles eruit trekt ofzo?
Dus toen maar weer laten groeien en bijhouden met knippen.
Nu krijg je dus als resultaat dat de getrokken manen zeg maar weer aangroeien recht omhoog.
Ze zijn nu alweer zo lang dan als ik ze plattrek ze echt wel 2 handbreedtes lang zijn.
Maar ze springen omhoog, die lange stukken vallen in een boog wel enigzins naar beneden maar de korte stukken staan gewoon omhoog. Ze ziet er echt uit als een ontplofte pleeborstel nu. Vork
Ben bang dat als ik nu weer ga knippen ze nog meer omhoog gaan staan zoals bij een fjord en dat wil ik niet.
Hoe krijg ik ze weer naar beneden? Help. Clown

Liefs, Maaike

Oja, vlechten maken die naar beneden hangen is geen optie want als ik het 1 keer was is het weer als vanouds.

LoisenLouise

Re: Manen willen niet meer hangen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:41

en zo'n kam met mesjes erin?

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:42

ow en dan vooral de onderkant weg halen en de bovenkant niet...want als de bovenkant zwaarder is dan de onderkant zou je zeggen dat ze weer gingen hangen....?

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:18

Dit heb ik ook bij mijn een paard gehad, wat je toch wel moet doen is toch vlechten en blijven vlechten,

Dus niet vlechten en er naar een paar uurtjes er weer uit halen maar gewoon erin laten zitten voor langere tijd. Dus een paar dagen totdat het er niet meer uitziet, en dan los halen en weer invlechten. Dit moet je best een tijd volhouden.
Wat ik ook vaak deed is met een vochtige handdoek over de manen gaan
Dus je legt een vochtige handdoek over de manen met de langer kant van de handdoek aan de kant waar niet je manen naartoe groeien en dan trek je langzaam de handdoek strak over de manen naar de goede kant, dit doe je een paar keer achter elkaar, en dan blijven ze aan 1 kant hangen (dit blijft niet heel lang zo zitten als je gaat rijden springt het weer terug) maar in combinatie met vlechten helpt het wel.
Want bij mijn paard blijven ze nu aan 1 kant hangen. Pling

En een tijdje niet knippen want dan springt het zeker weer omhoog, en ik weet niet of je paard nu op het land staat want dan moet je weer uitkijken met vlechten, anders kunnen ze de vliegen niet goed wegmeppen. dan moet je beginnen met vlechten als ze weer op stal staan.

Succes Pling

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:47

Ik zal 't allemaal eens proberen. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:55

Ingevlochten manen zeker niet dagen achter elkaar laten zitten!
Nat maken en invlechten naar een kant ( dag laten zitten en eventueel nog een keer herhalen) of alleen maar nat maken elke dag ( liefst 2 keer per dag) en naar een kant halen zal denk ik wel reseltaat hebben.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:43

Als ze nat zijn willen ze redelijk zitten zoals ik het wil, maar zodra ze drogen springen ze weer.
Met vlechtjes echt idem, heb het al 100 keer geprobeerd maar zodra ik lekker dr manen ga wassen zit het weer als vanouds.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:45

er bestaat toch paardengel ofzo?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:46

Hihi ja dat kan maar ik wil dat ze gewoon zoals vanouds weer hangen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zo'n paard heb staan. Niets , maar dan ook niets helpt. Gelukkig zijn ze wel gewoon in te vlechten met de wedstrijden. We laten het nu maar zo en rijden dan maar met manen die alle kanten opspringen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 21-08-07 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:49

ik heb ook ergens gelezen, dat je er 1 grote staart van moet maken en dan aan t einde een hoefijzer of iets anders zwaars hangen.... beetje zielig maar t help 100x beter als vlechtes..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:49

Ok. Ja dat kan, vind het opzich ook niet zo heel erg maar omdat ze het vroeger wel had, vraag ik me af of ik dat nog terug kan draaien zeg maar.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:51

ik weet t eigenlijk ook niet.... wil je t laten horen als je er wat op gevonden hebt? ben wel benieuwd, wij hebben ook zo'n paard op de manege staan

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:55

Ja is goed haha.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:00

Ik ken het. Bij mijn pony duurde het ook te lang voordat ze 'vielen'.

Helaas heeft mijn pony zomereczeem en dat werd zo erg dat ze een boett deken nodig heeft.
Maar dat bood wel uitkomst Lachen
Door de deken moeten de manen wel plat gaan liggen.

Kan me voorstellen dat je niet speciaal zoiets aan gaat schaffen, maar misschien kun je een tijdelijk hals-deken-achtig iets bedenken? Vliegendekens hebben ook een hals.

Succes, misschien kun je er wat mee.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:43

Ojaaaaaa. Dat is waar ook, dat zei een vriendin van me ook al die zo'n vliegendeken heeft.
Misschien probeer ik dat wel. Tong uitsteken

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:55

Ik vrees dat er niet anders opzit dan geduld te hebben. Als de manen lang genoeg zijn vallen ze vanzelf. Af en toe de punten bijknippen helpt ook.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:29

maar echt hoor, vooral de onderkant dun houden (wat je dus makkelijk doet met trekken, maar dat vind ze niet zo leuk he? ) en de bovenkant van de manen weinig mee doen, alleen bijhouden en dan is het zo weer hersteld Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:31

Heb ze van de week weer bijgeknipt en 't wil al meer vallen maar nog niet echt dat je zegt van "wow".

Trekken lukt opzich wel maar dan houdt ze niks over om de een of andere vage reden.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:32

ow dat is ook niks nee.... en als je kleinere plukjes pakt? ik heb altijd het gevoel dat manen gaan springen van knippen?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:34

Weenie, dan trek ik ook alles eruit volgens mij.
Toen ik had getrokken hing het nog wel maar toen die eruitgetrokken haartjes weer gingen groeien zeg maar, ging het overeind staan omdat die omhoog groeiden ofzo.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:35

hmmmm lastig Clown

misschien inderdaad gewoon maar laten groeien, totdat ze een flinke bos heeft Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:37

Ja. Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:37

als je haren uitdunt worden sommige haartjes korter dan andere die gaan dus omhoog staan en duwen daarmee de rest ook omhoog, enigste wat je kan doen is weer laten groeien op een lengte of de manen wat langer hebben dan zijn ze zwaarder en dan worden ze minder snel omhoog geduwt

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:36

Mijn pony heeft dit ook.
Denk dat haar manen nu 25cm zijn en ze liggen nog
niet op de hals. Uitdunnen hielp niet bij haar dan schoten
ze juist omhoog. Als ik de manen bijknip staan ze ook
weer meteen stijl omhoog. Dus ik houd de manen van mijn
pony maar lang..