vlassstrooisel/stro/zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

vlassstrooisel/stro/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 08:59

Hallo,

Ik heb veel vragen Haha!
Omdat we binnenkort een pensionstal willen beginnen (duurt nog even want de stallen, bak, weide moeten nog gemaakt worden) ben ik heel erg aan het orienteren. Wat is het beste, goedkoopste, waar is meer vraag naar.
Ik zit nu met het punt, vlasstrooisel of stro. Ik was van plan stro aan te bieden. Het hier alles al voor uitgerekend. Maar toen zag ik op marktplaats een leverancier voor vlasstrooisel. Ik heb hier eerder van gehoord.
Het moet hygienischer zijn, handig voor paarden met allergien, ook moet je de stal eens in de 3 maand volledig uitmesten en dagelijks de stront eruit.
Het lijkt dus allemaal gunstig. Het is ook behoorlijk goedkoop.
Maar nu mijn vraag. Zou ik dit aanbieden in plaats van stro, zal ik beide doen?
Wie heeft hier ervaring mee?

pascale

Re: vlassstrooisel/stro/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:01

ik zal biede doen inderdaad iedereen heeft aparte wensen etc maar ik doe zelf vlas eronder en elke dag stro erboven op!
maar leuk zeg je eigen pensionstal! succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:01

Ik zou zeker voor vlas kiezen. Dit scheelt enorm wat tijd met uitmesten, geeft een veel kleinere mesthoop en is sowieso een veel fijnere bodembedekking dan stro. Het is stofvrij, dus ook geschikt voor paarden met allergie en het neemt heel goed vocht op, waardoor de bodem altijd droog is. Daarnaast eten ze het niet, dus is het ook ideaal voor paarden die teveel stro eten.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:03

Het klinkt zeker ideaal.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga hier zeker wat mee doen Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:08

Zorg wel dat je de mest afgevoerd krijgt, niet iedereen wil mest uit een vlasstal hebben. ik weet niet hoe je het geregeld hebt, maar dat is wel verstandig om even uit te zoeken.
Overigens ben ik ook voorstander van vlas om bovengenoemde redenen.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:09

Dat paarden vlas niet eten is echt een groot misverstand, ze eten het wel degelijk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:16

Als ze in een stal vol schoon vlas staan, zullen sommige ( lang niet alle ) paarden er inderdaad van gaan eten. In die situatie kan je ze het beste wat ruwvoer aanbieden ter afleiding. Zodra ze er een tijdje op gestaan hebben, vinden ze het niet meer smakelijk.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:23

ik heb op mijn vorige stal op vlas gestaan heerlijk spul en nu sta ik op stro dat vind ik eigelijk ook wel best!
je kan het dus misschien wel allebei gaan doen!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:03

De mest wordt opgehaald door een lokale (duitse) boer. Deze gooit het over het land. Of hij ook vlasmest wil weet ik niet. Dit zou ik moeten overleggen.
Stro is ook niet verkeerd, vlas is gewoon een stuk voordeliger en ik zag er veel voordelen aan. Ik denk dat ik beide aanbied. Een onderlaag vlas met stro erboven is ook niet verkeerd.
Zo hebben ze toch de keuze wat ze zelf in de stallen willen. Ik wil de pensionklanten toch zo vrij mogelijk laten.
Bedankt Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:06

Ik sta zelf op vlas en vind het ideaal omdat mijn paard rustig een hele strobox leeg kan eten! Met gevolg erge dorst en veel drinken zodat het stro dat er nog wel lag ondergeplast was.
Ik zie bij ons op stal ook wel mensen met vlas als onderlaag bij stro; maar dat werkt alleen als je paard niet alles door elkaar ploegt.

Succes met pensionstal: leuk!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:08

maline schreef:
Dat paarden vlas niet eten is echt een groot misverstand, ze eten het wel degelijk!

hier kan je een klein flesje voor kopen dat doe je de eerste keer over het vlas heen daarna eten ze echt geen vlas
heb dit uit eigen ervaring

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:41

mijn pony staat op vlas en dat vind ik ideaal het scheelt heel veel tijd met uitmesten als je dat vergelijkt met stro boxen en het stoft niet! ik heb nog nooit gehoord van paarden die vlas eten??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:24

Tja, iedereen heeft een andere mening.
Zelf heb ik gekozen voor vlas. Ik heb weinig opslagruimte (alleen een stuk van 3 x 3 m tussen de stallen waar ik ALLES in kwijt moet, dus ook hooi! steeds 20 balen) en voor mijn 2 paarden kan ik 8 balen opstapelen in de hoogte en ben ik dus met een stukje van 0,5 x 1 m voor een maand ongeveer voorzien, want ik gebruik maar 1 pak per paard per week.
Als je weinig strooisel nodig hebt, blijft je mestplaats natuurlijk ook kleiner en als je het wilt laten afvoeren en je hebt het over meerdere paarden kan dat toch best een hoop geld schelen. Natuurlijk is het aanleggen van een kleinere mestplaats ook goedkoper dan het aanleggen van een grote.
Een ander voordeel van vlas vind ik dat het snel verteerd en dus wordt je mestplaats ook nog eens relatief snel klein.

Daarnaast: kost het me per dag minder tijd. Iedere dag haal ik alleen de stront er uit en maak ik het weer egaal en 1 x per week gooi ik al het droge en schone vlas in de hoeken en haal ik er voor een stal van 3 x 4 meter maar 1 kruiwagen uit (met kleine kop), ook gooi ik er na het uithalen van het natte vlas weer 1 pak per stal op. De rest van de week is de kruiwagen nog niet eens tot de rand gevuld voor mijn paard en pony en dan heb ik ook alle mest van overdag nog meegeteld!

Daarnaast: stro, het is leuk, maar de vochtopname is toch beperkt en veel paarden eten stro, waardoor stro toch duurder wordt en je paarden veel sneller dik hebt door het eten van stro.

Zaagsel heb ik een aantal malen gezien, maar vind ik niet erg fijn in gebruik.

Edit: ik zie net: 1 keer in de 3 maand helemaal en alleen elke dag stront. Dat heb ik ook gedaan, maar dan moet je toch wekelijks een pak per stal bijstrooien en dan nog houd je het op een gegeven moment niet meer schoon. Ik heb dat ook geprobeerd, omdat ik het gebruik van vlas ook niet anders kende, maar nu doe ik het op bovenstaande manier en mijn stallen zien er elke dag netjes uit, alleen de dag voor de 'grote schoonmaak' wordt het iets minder.
Je kan het proberen met die 1 x per 3 maand, maar als je dat doet ben je per 3 maand bij een stal van 3 x 3 vijf pakken vlas kwijt plus nog elke week 1 per stal en ik alleen 1 per stal per week.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:51

Ik ben een paar maanden geleden van stro overgestapt op vlas.. Ik vind dit echt veel makkelijker met uitmesten, je hoeft er niet telkens nieuw bij in te doen en het is veel schoner [je ruikt bijna niets meer]. Het is geloof ik wel iets duurder dan stro, maar dan hoef je niet telkens zoveel weg te gooien. Dus als ik een tip mag geven : vlas! Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:15

Het hangt sterk van de 'stalmanieren' van je paard af of je duurder uit bent. Meestal ben je zelfs goedkoper uit, zeker met de hoge stroprijzen op het moment. Ik betaal voor 1 baal vlas 6,50 en voor 1 baaltje stro 2,50. Ik gebruikte 3/4 baal stro per dag, en maar 1 pak vlas per 8 dagen. Als je dan nog de besparing van de mestafvoer erbij rekent ( professioneel bedrijf, moeten er dus voor betalen ) dan ben je echt een stuk goedkoper uit.
Als je paard heel schoon is op stro, dan zal je wellicht een stukje duurder uitzijn.

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:02

lekker vlas gaan gebruiken. voordelig en makkelijk te onderhouden.

Stephanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:25

Ik zou ook vlas gebruiken want veel mensen hebben dat ook liever tegen wordig en het blijft langer schoon , en makkelijk te onderhouden.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:18

Wij hadden eerder een klein laagje vlas en dan een berg stro er op, maar nu hebben we alleen vlas en zo nu en dan gooien we er 1 plak stro bij voor de vezels. De stallen blijven veel mooier door vlas en het werkt veel fijner!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:21

vlas is idd schoner, droger (voor de voeten) en makkelijk te onderhouden
alleen in de winter is stro beter vind ik omdat dat veel warmer is

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:25

We gaan binnenkort beginnen de bouw van de stallen (wordt opschieten voor de winter..), ook voor mijn rijpaard wordt er speciaal 1 neergezet. Maar hun willen er altijd stro in hebben, persoonlijk wil ik gaan voor abiose. Toen ik nog op pension stond (sta nu bij vrienden) had ik dat ook in de stal liggen en dat was echt heerlijk spul; stuift niet, lekker zacht en je haalt makkelijk drollen en natte plekken eruit. Ja

Ik ga dus zelf maar wat balen abiose inslaan, laat hun maar lekker klooien met stro; ik pak het praktisch aan. Sigaar

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:10

Per leverancier is het natuurlijk verschillend, maar over het algemeen is vlas wel goedkoper. Heel makkelijk om uit te mesten en neemt goed vocht op. Stro ook, maar dat mest moeilijker uit. Zaagsel ben ik niet zo'n voorstander van, is vaak enorm stoffig.

Oja, ze eten dus écht wel vlas he! Vaak roer ik het vieze vlas en beetje door elkaar met het schone vlas, dan eten ze het niet.

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:14

Ik zou vlas doen, erg makkelijk met uitmesten Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:13

Als je van plan bent zelf te gaan mesten moet je idd kiezen wat je het prettigste vindt. bij ons op stal bieden ze alle 3. Vlas eten ze idd ook. En 2 balen per week gebruiken de meesten zeker. Ik toen ik er opstond minstens. Zelf zou ik voor stro gaan, misschien niet het makkelijkste maar het heeft gewoon mijn voorkeur. Daarmee vele met mij op stal, alleen als het niet anders kan staan ze op zaagsel of vlas.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:30

Judje schreef:
Daarnaast: kost het me per dag minder tijd. Iedere dag haal ik alleen de stront er uit en maak ik het weer egaal en 1 x per week gooi ik al het droge en schone vlas in de hoeken en haal ik er voor een stal van 3 x 4 meter maar 1 kruiwagen uit (met kleine kop), ook gooi ik er na het uithalen van het natte vlas weer 1 pak per stal op. De rest van de week is de kruiwagen nog niet eens tot de rand gevuld voor mijn paard en pony en dan heb ik ook alle mest van overdag nog meegeteld!

Volgens mij heb je wel een net paard dan. Bij onze merrie lukt het ook op bovenstaande manier maar bij de ruin lukt dat niet. Ik gooi er één pak in en haal dan iedere dag de mest eruit maar halverwege de week is het overgrote deel van het vlas dan echt hartstikke nat. Zo nat dat je het hoort "soppen" als je erop gaat staan. Bij hem haal ik er in het midden van de week ook nog wat nat uit en gooi er ongeveer half pak bij in. Moet helaas wel.

belinnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:47

Wij staan op vlas,en vind het ideaal Haha!
Ze krijgt wel 3 keer per dag kuil.
Verder vind ik het ook veel makkelijker met uitmesten.
Op onze stal word ook wel stro aangeboden tegen een meerprijs.