Stands, verboden of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:22

Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat Stands verboden zouden zijn vanaf 2007 ?
Aangezien onze manege ze nog steeds heeft, is die afspraak dan niet door gegaan ofzo?

Alvast Bedankt,

Sabine

amanda2

Re: Stands, verboden of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:26

Ik heb van horen zeggen, dus hou me ten goede Bloos , dat ze vanaf 2008 niet meer zijn toegestaan, maar misschien is er een bokker die het zeker weet?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:27

Ik had begrepen dat ze niet meer gebouwd mogen worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:51

wat is er mis met een stand als de paarden overdag buiten lopen?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:54

Ik weet er ook niks vanaf.
Maar hoop wel dat ze snel verboden worden.
Als je paard er 1 uur in moet valt nog wel mee, maar langer, nee... totaal geen bewegingsruimte en ruimte om te liggen is er ook niet. Alleen maar heel de tijd stil staan en je bijna niet kunnen bewegen. Nee, die stands zijn niks.

_leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:55

Even een stipje, ik ben ook benieuwd hoe dat nou precies zit Ja

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:55

volgens mij worden ze niet verboden, maar van dat bouwen zou ook wel kunnen,(lijkt me wel een toepasselijke regel) maar als stands ruim genoeg zijn en dat de paarden veel buiten zijn heb ik er niets op tegen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:56

Ik had ook gehoord viavia dat ze per 2007 verboden zijn maar volgens mij geld dat alleen voor manege's die een aantal sterren hebben van de FNRS. Volgens mij vanaf 4, maar dat weet ik niet zeker. Ik hoop dat het helemaal verboden wordt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:56

Het is officieel nog niet verboden, maar dat zit er wel aan te komen.
Als het goed is komen er welzijnseisen die van kracht zullen worden per 1 januari 2008.
(voor paarden waren er niet eens welzijnseisen, omdat het paard een hobbydier was en daarbij gaan ze ervan uit dat er goed voor wordt gezorgd, maar nu de economische betekenis groeit komt welzijn nog wel eens in het geding)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:57

LiNdA1986 schreef:
Als je paard er 1 uur in moet valt nog wel mee, maar langer, nee... totaal geen bewegingsruimte en ruimte om te liggen is er ook niet. Alleen maar heel de tijd stil staan en je bijna niet kunnen bewegen. Nee, die stands zijn niks.

idd, en dan heb je het nog niet eens over het psychische gedeelte, das echt niet gezond hoor, waar denk je dat zoveel paarden stalgebreken vandaan halen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:00

El_vis schreef:
LiNdA1986 schreef:

idd, en dan heb je het nog niet eens over het psychische gedeelte, das echt niet gezond hoor, waar denk je dat zoveel paarden stalgebreken vandaan halen?

Helemaal mee eens!
Ik vind het zelfs HEEL erg dat men praat over 'stalgebreken', of nog erger over 'stalondeugden'!
Dieren die uit hun natuurlijke situatie worden gehaald kunnen last krijgen van stress. Als deze stress te groot wordt gaan ze een beweging (weven, kribbebijten bijv.) steeds herhalen, waardoor ze door een stofje in de hersenen in een soort van trance komen, waardoor ze de stress beter 'aan kunnen'.
Stereotype gedrag lijkt me daarom een betere term dan stalondeugden of stalgebreken.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:29

Ik vind stands ook niet kunnen.
Er is totaal geen ligruimte of bewegings ruimte voor de paarden.
Ook valt het me op dat paarden in stands sneller ruzie hebben,
ik denk omdat ze zo dicht op elkaar gepropt staan ?

Bij ons staan ze in de zomer alleen de ochtenduren erin, en dan
gaan ze s'middags de wei in, maar volgens mij staan ze in de
winter er wel hele dagen in..

_leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:08

xMarit schreef:
Ik had ook gehoord viavia dat ze per 2007 verboden zijn maar volgens mij geld dat alleen voor manege's die een aantal sterren hebben van de FNRS. Volgens mij vanaf 4, maar dat weet ik niet zeker. Ik hoop dat het helemaal verboden wordt!

Dus.. wat jij zegt, is dat een manege met 4 sterren geen stands mag hebben, maar een manege met 1 ster mag ze wel hebben? Daar snap ik de logica niet van.. Knipoog

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:57

ik hoop dat het verboden word ik ken 1 manege waar zo super kleine stands hebben en waarde paarden heel de dag buiten de lessen in staan.

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:22

Ik vind het ook echt niet kunnen hoor , denk na zeg wat je zo'n paard allemaal aandoet !!

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:43

massy schreef:
ik hoop dat het verboden word ik ken 1 manege waar zo super kleine stands hebben en waarde paarden heel de dag buiten de lessen in staan.

Onze manege zeker.. :S

Onze pony's lopen verder 3 á 4 dagen op het land.. Dus ik vind het niet zielig..

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:05

alleen als het lekker weer is Knipoog in de winter staan ze bijna heel de dag in stands. alleen tijdens de lessen niet en als ze even in de paddock mogen.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:35

El_vis schreef:
LiNdA1986 schreef:

In gewone boxen krijgen paarden ook "stalgebreken", dus dat ligt niet (per sé) aan die stands...
Mijn verzorgpaarden staan altijd op de weide, behalve in de winter ('s nachts altijd in de winter en soms overdag als het ècht slecht weer is (veel regen, regen + wind, sneeuw en van die toestanden)). En binnen staan ze in "stands".
Ze staan naast elkaar en kunnen aan elkaar (ze zijn nooit volledig tot achter toe, "muurtjes" van maximum 70cm ofzo, en dat maar "om de twee paarden"). Maar toch denk ik dat deze paarden veel beter zijn dan sommige andere paarden die wel een grote, luxe box hebben, maar weinig contact met andere paarden en maar zelden in de wei mogen!
Ik wil gewoon zeggen dat stands niet in alle omstandigheden slecht zijn. Ik zou het beter vinden moesten ze een manege het aantal hectare weides moeten opleggen... Zodat paarden voldoende paard kunnen zijn!

Natuurlijk, als die arme manegepaarden alleen maar de stands en de piste zien, is een ruime box wel al een verbetering Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:37

ik hoop het! vind het nog erger dan een box.
ik ken iemand die haar paarden nooit naar buiten laat in de winter, ze staan met zn allen fijn geschoren op een rijtje op stand :s

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:37

wij hadden ze eerst ook, maar gelukkig zijn ze 3 jaar ofzo geleden afgebroken, en heeft nu elk paard zijn eigen box Haha!

maar ik vind het terrecht dat zij dit willen verbieden Pling

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:39

De laatste stands zijn op de manege waar mijn paard staat, gelukkig net verbouwd tot een gewone stal. Ik ben er ook geen voor stander van, als ze er enkele uren per dag in staan, ook niet. Ik hoop in ieder geval dat ze verboden zullen worden!

Quill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:39

Op club zadelen we altijd in de stands op!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:57

ja om op te zadelen is er ook niks mis mee. is het zelfde als ze vastbinden aan een hek. maar als stalling is het pure mishandeling

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:00

bij ons op de koersen op zaterdag staan er ook gwn paarden de hele dag in een stand, hier mogen ze gewoon staan hoor, why not

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:36

jaha maar dat is toch niet hun stal??? waar ze 'wonen' ?