paarden tijdelijk in natuurgebied. Waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

paarden tijdelijk in natuurgebied. Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:31

Hoi,
omdat ik het momenteel erg druk heb en mij het heel lekker voor de paarden lijkt om een tijdje vakantie te houden. Ben ik aan het rondkijken of er natuurgebieden bestaan waar particulieren hun paarden tijdelijk in kunnen zetten. Ik weet dus niet of dit uberhaupt bestaat en ik zou graag wat meer info krijgen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

LiNdA1986

Re: paarden tijdelijk in natuurgebied. Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:04

Misschien zou je eens kunnen informeren bij natuurmonumenten? In de bepaalde gebieden vind je wel vaak paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:27

het is er wel maar ik zou hier niet voor kiezen. Gewoon vanwege het gevaar van verschillende kruiden etc in het gebied.

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:33

Wat leuk dat je je paarden vakantie geeft! vollgens mij bestaan deze gebieden niet, omdat natuurgebieden hier al erg schaaars zijn in nederland, ik ben het ook met friesiszwart eens, dat je het eigenlijk beter niet kunt doen. Natuurgebieden zijn voor paarden die niet bereden zijn en het liefst al uit halfwilde streken komen. -het is geen leven voor een rijpaard. Natuurlijk zullen ze genieten van de vrijheid, maar denk eens aan schuilstallen, giftige planten (zoals friesiszwart al zei). Je kunt ze beter gewoon thuishouden en lekker verwennen, of laten verwennen door een ander. Ik denk dat je ze daar een groter plezier mee doet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:07

Je zou eens kunnen informeren bij staatsbosbeheer. Die hebben vaak paarden als begrazing lopen. Hier in de uiterwaard lopen een stel haflingers.

Het zou mijn ding ook niet zijn, omdat ik ze liever dicht bij heb staan, zodat ik zelf meer controle heb over ze en ze in de gaten kan houden.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:09

Het bestaat volgens mij wel Ja

Maar mijn keuze zou het ook niet zijn als het voor tijdelijk is
Mijn paard heeft nu 5 maanden buiten gelopen bij een boertje voor 65 euro per maand, dat vind ik persoonlijk veiliger Lachen

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:09

Op terschelling kan dat maar k weet niet of je dat ook als niet-eilander mag doen, moet je even informeren bij staatbosbeheer. Er staan redelijk wat paarden op Boschplaat en t is er ook veilig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:04

Ik denk dat dat moeilijk wordt. Het lijkt me ook niet ideaal, ik zou me zorgen maken over wat er aan planten groeit en het feit dat er geen toezicht is.

Is het geen mooi alternatief om een vakantie adres te zoeken, waar ze lekker de wei op kunnen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:00

als konikjes kunnen overleven dan kan je huispaard dat ook wel hoor, ze eten echt niks giftigs uit zichzelf. Dat is vaak bij gedroogd hooi wel het geval omdat ze dan niet meer kunnen ruiken of er iets giftigs inzit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:04

Ik zou banger zijn voor de mensen die er komen. Bij ons is het allemaal openbaar en je weet dan niet wie er aan je paarden zitten. Qua begrazing en dergelijken lopen ze daar prinsheerlijk en ze hebben er alle ruimte

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:21

Het is even een eindje rijden, maar dan heb je ook wat Haha! . In friesland nabij heerenveen.
Onze stalhouder maakt gebruik van grote lappen natuurgebied van 'It Fryske Gea'. Hij heeft nu twee van dit soort lappen land in beheer. Op het ene stuk staan alle hengsten van 1 jaar. En die leven daar 'wild' met dagelijks toezicht. Het is een prachtig gezicht, het is een echte kudde. Op het andere stuk land staan allerlei paarden en ponies. Veelal paarden die een poos niet bereden worden of echt oude paarden. Ook bij deze paarden wordt dagelijks even gekeken. Een vriendin van mij heeft haar sportpaard daar een zomer laten lopen om zo weer wat frisser in het hoofd te zijn. Hij is prachtig gegroeid, veel mannelijker geworden, en geestelijk een stuk sterker geworden. Het kost volgens mij rond de zestig euro in de maand.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:21

oh dat klinkt ideaal! Heb je een telefoonnummer of site van deze mensen?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:27

Ik pb je even

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:13

@ Coby.. mogen ze daar ook in de winter het gebied in?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:15

Ja, volgens mij wel. Het land moet geloof ik 1 keer per jaar in orginele staat terug gebracht worden (dus meestal maaien).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:53

Ook in Zeewolde is er een gebied van 1000 hectare. Echter volgens mij moet je paard wel voor minstens een halfjaar er heen, ivm kuddevorming etc. Pb Cowgirl eens, haar paarden hebben daar een jaar gestaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:32

Even een stipje.