winterharde paarden; tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

winterharde paarden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:13

Hoi allemaal,
Ik ga mijn pony's dit jaar wederom het hele jaar buiten houden.
Tot dusver deed ik dit de laatste jaartjes bij anderen in de wei.
Sinds kort heb ik met mijn beste vriendin een "eigen" weilandje.
Nu moeten we dus alles zelf gaan doen en regelen.
We hebben hier reuze veel zin in.
Gisteren hebben we een schaftkeet in de wei geplaatst waar onze spullen in kunnen; er mag geen schuurtje ofzo geplaatst worden.
We leggen hooi in porties (telkens zeg maar voor een maand ongeveer) op pallets onder een zeil in de weide onder de bomen, afgezet zodat de pony's er niet bij kunnen komen.
De omheining is prima; aan drie kanten brede sloot en de andere kant grenst aan een bomproofe omheining van de buren Knipoog

Eigenlijk wil ik vragen of jullie tips hebben voor ons om dingen beter te maken/laten verlopen.
Tot nu toe lopen we nergens tegenaan maar dat is ook dankzij de periode.
Wat doen jullie in de winterperiode met
-voeren (ivm zelf zo schoon mogelijk blijven, waarin voeren etc)
-verzorgen/rijden (er is geen stroomaansluiting, zijn daar oplossingen voor?)
-verweiden (1 stuk kapot laten lopen of juist verweiden?)

Ook hebben jullie misschien een frisse kijk op onze indeling:
Wij hebben 1 pony met gevoeligheid voor hoefbevangenheid.
zij staat 's nachts in de paddock (dit is alleen maar zand, onder de bomen) en oversag loopt ze een paar uur in de wei met grasmuilkorf om.
Verder hebben we 1 pony met zomereczeem die er nu al staat.
Hij staat in de kale wei; wel bij de andere pony in de buurt maar zonder bomen om tegenaan te schuren.
De andere pony heeft ook eczeem maar komt pas in oktober erbij te staan en zal dan weinig last meer hebben van jeuk.

We wilden de pony's in de winter in het afgezetten stuk zetten (dus kale stuk, paddock en het bos).
Het totale stuk land is 6000m2 en het winterstuk zal daar ongeveer 1/4 van zijn.

Gelukkig heb ik mijn pony's al 5 jaar zo lopen maar zoals ik zei was dat altijd bij een ander en dan dus met verlichtng etc. dus dat maakt het verhaal wat anders Lachen

renske1000

Re: winterharde paarden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:27

Je moet eraan denken dat somminge paarden in de winter weleens over het ijs willen ontsnappen, of in de sloot vallen (laatst nog gebeurd!!) Misschine is een omheining langs de sloot ook een idee?
Over het ebrek aan stroom, er zijn van de kastjes die je kan plaatsen, voor schrikdraad, ik weet niet hoehet heet!
veel succes ermee

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:05

het gebrek aan elektriciteit kan je makkelijk opvangen door bij de Xenos van die hoofdlampjes te kopen. Net als bij mijnwerkers is dan alles verlicht daar waar jij kijkt!

BOvendien valt de 'donkerte' in NL wel mee hoor, vaak schijnt de maan of is er genoeg lichtvervuiling van steden en kassen, waardoor je nog genoeg ziet nadat je ogen een kwartiertje gewend zijn aan het donker. Verder heb je nog grote zaklampen op LEDjes, ook heel handig.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 07:33

Renske ja we hebben wel een schrikdraadapparaat op batterij inderdaad. Er loopt langs het stuk waar ze nu staan inderdaad al een draad langs de sloot. We gaan nu beetje bij beetje de rest van de wei ook aanpakken en dus in een stuk of 4 stukken verdelen en dan dus ook draad langs de sloot aanleggen.

Die mijnwerkerslampjes had ik ook al aan zitten denken.
Zijn er verder nog verlichtingsmogelijkheden zonder stroom?
We hebben naast het fietspad, tegenover de wei dus, een gemeentebak liggen. Hier is nog geen verlichting maar die plannen zijn er wel. Is het mogelijk om bij winterdag nog met je paard daarheen te gaan> hoe zorg je dat je onderweg genoeg ziet? Is alleen zo'n hoofdlampje daar voldoende voor?

Voor het voeren heb ik al wel zo'n hele dikke zaklamp die net zo fel is als een schijnwerper. We zaten er ook aan te denken om een plank over de sloot te leggen zodat je bij winterdag niet de hele wei door hoeft te lopen maar gewoon vanaf het fietspad de sloot over kunt steken, hooi geven en snel door naar je werk te gaan.

Hier een plaatje van de indeling van de wei.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WO7DVHTW.jpg
We willen het grote stuk nog in stukken verdelen vanaf de buren tot de sloot.
Mijn eczemer staat op het "kale" stuk gras zodat hij niet bij de bomen kan om te schuren, de hoefbevangen pony staat in de "paddock" en krijgt hooi en staat af en toe met grasmuilkorf op de wei.

Verder nog iemand tips/ideeen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:17

Hoe zit het met je watervoorziening? Moeten ze uit de sloot drinken? En als dat zo is, blijft die sloot open bij aanhoudende vorst?
Hebben de paarden voldoende beschutting in die wei? Je hebt het over bomen die je in verband met schuren onbereikbaar maakt, maar zijn er meer bomen/struiken? Hoe nat wordt de wei in de winter? Is er een stuk dat altijd droog blijft?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:20

Ik gebruik in winter altijd 1 stuk wat kapot gelopen mag worden. heb altijd zaklamp mee, en heb zo`n push lampjes in schuilstal hangen, die ik aankan doen als ik er ben
Hooi geef ik op de grond, heb een stuk stoeptegels liggen. Hier is ook de drinkbak ( aangezien hier meeste gelopen word en meeste modder is anders)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:02

Ligt de wei in de buurt van je huis? Want onze wei ligt er 50 meter vandaan en ik heb ook geen stroom/water in de stal zelf. Met rijden of als de smid laat komt, kan ik dan thuis in de schuur staan waar ik wel licht heb.

Zogauw de ene wei kapot is, mogen ze in de andere. In de winter is dan bijna alles kapot gelopen, maar ze hebben een schuilstal met zand ervoor, dus ze kunnen wel droog staan en liggen. In maart is alles hier weer bijgetrokken en staat er alweer genoeg gras. Ik leg het voer onder de luifel van de stal, daar blijft het droog en word het niet vertrapt. Want bij mij eten ze het niet meer als het te nat word.

Als je naar de bak wilt gaan, zou ik zorgen voor genoeg reflecterend materiaal voor op je paard, zodat de overige gebruikers jullie goed zien, voor jezelf kan je dan een lamp meenemen om te zien.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:55

Ze moeten inderdaad uit de sloot drinken.
Ervaringen met droog/nat en vorst heb ik nog niet aangezien we het stuk pas twee weken in gebruik hebben Knipoog
Zo te zien is de paddock het meest droog, vandaar dat we daar de paddock hebben gemaakt (we noemen het paddock maar het is gewoon een omheind vierkant stuk onder de bomen hoor!).
Onder de bomen lijkt het dus het droogste te blijven aangezien zij natuurlijk ook veel water uit de grond halen.

De wei is 5 min. fietsen dus daar kan ik verder niets mee.
Lynn_Nikita wat bedoel je met een pushlampje?
Stoeptegels op de grond kan inderdaad misschien wel werken met voeren.
We zaten er ook aan te denken om een soort ruif zelf te maken, zodat de paarden meer hooi kunnen krijgen ook ivm zichzelf warm houden dan moeten ze toch wel voldoende hooi ter beschikking hebben.
Heeft iemand ervaring met ronde balen; vanaf hoeveel pony's is dat rendabel?
Want als het kan met zo weinig pony's (3 dus) dan is dat misschien handiger?
Ik denk trouwens dat de pony's deze eerste winter met weinig bijvoer kunnen omdat het 6000m2 kniehoog grasland is Knipoog We slaan dus nog geen tonnen hooi in maar kijken het eerst even aan hoe het gaat. Lynn hoe zit het dan met het aangroeien van het gras in de zomer en blijft het land dan niet zwak zeg maar?

Waratje de sloten zijn vrij breed en diep, de man van die wei zei dat hij er altijd een wak in maakte toen hij er pony's had lopen. Op zich vriest het ook niet al te erg/lang in Nederland dus dat valt wel te doen denk ik. Wij halen zelf water uit de sloot en doen dat in cementbakken want de sloot ligt te diep/schuin om de pony's uit te laten drinken.
Zoniet, dan zullen we af en toe met een jerrycan heenmoeten ofzo denk ik?
Er staan in het bos grote en kleine bomen en struiken.
Vanaf oktober/november ongeveer komen de pony's daar te staan.
Het is dan met het schuren wel gedaan ongeveer. Ze hebben aan de bomen al veel beschutting en kunnen dan als ze willen ook nog bij de schaftkeet staan te schuilen die ongeveer 6x2 meter is ofzo.
1 haf en de welsh zijn winterhard en staan hun hele leven al zonder schuilstal buiten dus die zijn het gewend. Hoe het met de andere haf gaat zullen we even moeten afwachten maar dat komt vast wel goed.Ik zal kijken of ik foto's kan maken hoe het er nu uitziet, ben vanmiddag weer even beziggeweest met de omheining; iedere keer slaan we er een paar palen in en vervangen we de gebruikte ptikpaaltjes daarmee.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:22

Ik voer sinds afgelopen winter gesealde pakken voordrooghooi van zo'n 200 kg. In het begin aten er 8 paarden/pony's van aan het eind van de winter nog maar 5. De afgelopen maanden hebben de paarden/pony's op een verhard stuk gestaan 's nachts om de wei te sparen en heb ik op dat verharde stuk hooi gevoerd van balen van 500 kg. De balen van 200 kg deed ik met 8 stuks maar 3 dagen mee in de winter, de balen van 500 kg doe ik ongeveer 3 weken mee voor momenteel maar 3 paarden/pony's. Prijstechnisch is het zeker voordeliger dan kleine pakjes van 20-25 kg. Een klein pakje kost zo'n 3 euro, een baal van 200 kg kost zo'n 30 euro en een baal van 500 kg kost zo'n 45 euro bij ons (N.B.). Voor de watervoorziening heb ik een geslagen pomp (zo'n handzwengelpomp dus) en er staan weidepompen (die ze ook voor koeien gebruiken) met een aanzuigslang in de sloot. Voor mij werkt deze methode prima.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:51

Hoe krijg je die pakken dan op het land; die zijn ja loodzwaar!
Ze klinken namelijk wel goed.
Hoe groot zijn die pakken en hoe zorg je dat het niet te nat wordt?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 19:28

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:46

ik heb vorig jaar een gedeelte van de winter ook primitief gestaan: geen water, geen licht alleen weiland

grote balen hooir: wij hebben pakken van 300 kilo, doen we met 3 paarden 10 dagen mee, nu hebben we er 4, dus 1 week, die pakken worden aangevoerd door de boer waar we ze kopen (30 euro per pak) hij brengt het met de trekker en legt zo'n pak neer waar wij het willen hebben

Water:wij hadden een draad langs de sloot en putten water met een emmer met een stok of touw eraan uit de sloot wat we in speciekuipen gooiden, dat deden we 2 x per dag

Licht: tja, jammer, niet rijden dus.Ik ga echt niet rijden in het donker dat vind ik doodeng......

Nu staan mijn paarden 2 weilanden verderop, iets luxer:er is licht, maarnog steeds water met emmers uit de sloot halen, daar hadden we een handpomp, maar de bron is dicht geslagen, dus daar hebben we ook niets aan en 4 paarden zijn goed voor zeker 5 kruiwagens water 2 x per dag...... (1 kruiwagen is ong. 50 liter) Clown

Het hooi doen wij in oude badkuipen

Met oud&nieuw zetten we ze op de wei en zijn we erbij, verder staan ze bij prutweer in dezandpaddock of bak en bij goed weer overdag in de wei en 'snachts gaan mijn paarden in de paddock, de KWPNers gaan op stal

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:52

mijn paarden staan op een zandstuk(bak) in de winter en zomer en vandaaruit ga ik steeds wat gras bijgeven van de weide zo blijft je wei mooi en blijf je wei houden. wil van de winter een paddock maken en bestraten zodat ze daarop kunnen als het heel nat is. het hooi geef ik een een speciebak. als je het op de grond legt kunnen ze veel zand mee binnen krijgen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:21

@ Ikke kun je ze dan wel genoeg hooi geven? -> hoeveel hooi kun je in een speciebak kwijt en krijgt ieder paard zijn eigen bak of moeten de paarden delen? Hoevaak voer je de paarden dan?

Wat is het voordeel van grote pakken t.o.v gewone hooipakken; dat je minder vaak hoeft te voeren bijvoorbeeld? Want je moet imo toch iedere dag heen om alles te controleren en water bij te vullen toch?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:29

maak daar maar minstens 2 x per dag van.....bij ons komt er zelfs 3 x per dag iemand, ik kom 2 x en de eigenaar van de andere 2 paarden komt 's avonds nog een keer.
Alle keren wordt het water aangevuld en de hooibakken bijgevuld en de paarden gecheckt (en de kippen gevoerd)......

Op dagen met extreem weer (b.v. de storm van 18 jan, j.l.) heb ik vrij geregeld van mijn werk om bij de paarden te kunnen zijn en ik heb een bordje met tel.nr. aan het hek hangen en wordt geregeld gebeld door voorbijgangers die menen iets te zien wat niet in de haak is.......
Dagje uit of vakantie: no way......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:51

push lampje is lampje wat je bij bv een xenox kan kopen, waar penlite batterijen ingaan, vond ik altijd wle handig, geven redelijk licht en je hebt ook je handen vrij