Pensionstalling: Wat vinden jullie belangrijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Pensionstalling: Wat vinden jullie belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 15:09

Hallo,

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een woonboerderij. Ik heb dus de kans om een (kleine) pensionstalling te beginnen. Omdat het nu erg dichtbij komt ben ik gaan nadenken. Wat vind ik belangrijk. Waar moet ik opletten. Wat mag ik nou echt niet vergeten. Ik heb zelf niet eerder een eigen paard gehad maar jaren lang paarden verzorgt/bereden. Dus heb ik geen ervaring met pensionstallen. Dit werkt echt in mijn nadeel nu.
Ik wil zorgen dat het een betaalbare, gezellige, goede pensionstalling wordt.
Uiteraard is er een buitenbak aanwezig. Of er uitrijmogelijkheden zijn weet ik niet, dit ga ik wel uitzoeken.

Wat is de gemiddelde prijs. Wat zit er bij inbegrepen?

Ik heb dit op papier staan:
Kosten stalling paard: € 165 (ongeveer)
Kosten stalling pony: € 145 (is dit een redelijke prijs?)

Inbegrepen:
Dagelijkse weidegang. De paarden worden vroeg in de weide gezet en er laat weer uitgehaald. Op verzoek van de eigenaar kan dit ook anders.
Bodembedekking. Stro, eventueel zaagsel. Waar is meer vraag naar? Wat vind jij prettiger.
Brok Prestatiebrok, gewone brok, musli. Wat word er gemiddeld gevoerd?
Hooi/Persvoer 3/4 maal daags.
Gebruik maken van de rijbak op ieder moment van de bak. Er moet wel rekening worden gehouden met anderen.
Gebruik van een zadelkamer, zadelkast met slot.
Gebruik maken van de (kleine) kantine.
De stallen worden dagelijks uitgemest.

Misschien een nadeel: Het huis ligt in duitsland, slechts 300 meter van de nederlandse grens. Zou dit nadelig zijn?

Nu ik dit allemaal op papier heb, merk ik dat ik toch vrij weinig weet.
Dus ik zou zeker wat tips kunnen gebruiken!

Alvast bedankt.
Pelll

Somebitch

Re: Pensionstalling: Wat vinden jullie belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:15

Ik denk dat je dan wel duitsepensionklanten krijgt?
Verder vind ik het een nette prijs.

Is de buitenbak zomer & winter berijdbaar?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 15:17

Het ligt inderdaad dichterbij het duitste dorpje, dan bij de nederlandse.
Ik wil zorgen dat de bak zowel zomers als swinters goed berijdbaar is.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:28

Leuk om een eigen pensionstal te beginnen!
Ik vind het een nette prijs, zeker niet te veel! Wat ikzelf ook belangrijk vind is dat er goede uitrijmogelijkheden zijn, goede omheining om de weide, paarden staan met meerdere weidegenootjes op de wei.
En dit heeft niets te maken met de faciliteiten op stal; de communicatie met pensionklanten moet goed zijn, dat maakt het allemaal een stuk prettiger voor beide partijen Lachen

Heel veel succes ermee.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:40

Geef duidelijke richtlijnen van wat je wel en niet doet en wilt. Ik ben nu op zoek naar een stalling bij mij in de buurt en heb ook gekeken bij iemand die net ging beginnen met een eigen pensionstal. Hier heb ik meteen nee op gezegt omdat ze totaal nog geen idee hadden van hoe ze het allemaal gingen doen. Zo hadden ze geen idee hoe ze het moesten doen als de paarden niet meer het land op konden ivm het weer.
Misschien is het een idee om iedere pensionklant zelf het voer te laten leveren maar dat je wel zelf voert. Ik heb gemerkt dat er een hoop verschillende ideeen zijn over wat voor soort voer iemand wilt geven aan het paard en dan zit jij straks bijv. met zakken biks terwijl iedereen musli wilt voeren.
Ik vind je prijs erg netjes, maar dan vergelijk ik het met wat het bij mij in de buurt kost. Misschien kan je bij je nieuwe huis in de buurt wat informatie inwinnen over wat een stalling gemiddeld kost.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:51

Dat is ook een goede van jou Rissa. Erg belangrijk bij weidegang, is er schaduw als het heel warm is? Kunnen ze het hele jaar door op de wei (als het heel erg nat is, of vriest)? Zet jij de paarden binnen bij extreme weersomstandigheden?
Dat zijn inderdaad dingen waar je overna moet denken

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 16:09

Jullie hebben hele goede punten. Er zijn zoveel valkuilen, vandaar dat ik nu al aan het brainstormen ben. Ik wil er helemaal klaar voor zijn, voordat we eraan beginnen.
Dat met voer is een heel goed idee. Denk je dat ik dan nog wat van de stalkosten af moet halen, of moet ik het zo laten?
Verder zijn de weiden omringt met mooie hoge bomen. Het is allemaal goed onderhouden, maat ik ga alles wel eerst nakijken. Dus ze kunnen schuilen met extreme hitte en regenval.
Of ik de paarden buiten zou zetten bij extreem weer, is een goede vraag. Ik vind zelf dat paarden prima buiten kunnen lopen bij sneeuw bijvoorbeeld. maar er zijn mensen die er anders over denken. Dit is wel een goed punt om te overleggen met eventuele pensionklanten. Je zet me aan het denken bij dit punt Knipoog
Wat zou ik doen bij extreme hitte of regenval, Onweer etc.
bedankt allemaal, ik ga er zeker wat mee doen. Knipoog

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:13

Misschien is het ook nog een idee om je pensionklanten zelf te laten kiezen of ze willen mesten of niet. Dat kan op de stalling waar ik nu (nog) sta ook. Ik moet €25,- extra betalen en dan wordt ze om de dag uitgemest en op de overige dagen opgestrooid. Ideeen genoeg, dit is namelijk ook een grote wens van mij.
Hoeveel paarden/pony's wil je eigenlijk gaan stallen?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:19

Een contract op laten stellen dat het gebruik van de stallen en terrein voor eigen risico is en win daar even wat informatie over in bij iemand die weet hoe je het moet opstellen.
Basisbrokken aanbieden en willen ze anders dan halen ze het zelf maar. Je kan niet voor iedereen het soort voer halen die ze willen.
Stel van te voren een goede openings en sluitingstijd vast.
Voor de rest heb je het allemaal heel goed op een rijtje staan.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:19

Denk je dat ik dan nog wat van de stalkosten af moet halen, of moet ik het zo laten? quote

Ik zou echt even in de buurt gaan kijken naar de prijs bij andere stallingen Knipoog

Dit weet je waarschijnlijk zelf ook wel.... maar let erop dat de bomen niet giftig zijn of dat de paarden er niet aan kunnen eten.

(Ben echt een beetje jalours op je hoor! mijn vingers jeuken om zoiets voor mezelf te gaan regelen)

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:23

Ik vind de stalkosten niet te hoog hoor!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 16:26

Ja dat van het mesten had ik zelf ook al op een lijstje staan, maar dan voor € 10 euro extra. Ik wil het niet te duur maken namelijk. ben bang dat er dan niemand komt. Het is de eerste keer dus het is best spannend.
Ik wil zo`n 8 paarden stallen. Dat is wel het maximum. Er is een ruimte van 10 bij 15 meter. De stallen moeten er nog ingebouwd worden. Het liefst heb ik stallen van 3x4, maar je hebt ook regelmatig 3x3. ik wil ruime en lichte stallen, voldoende lichtinval van buiten. ook wil ik ruimte maken voor een zadelkamer, was-poets plaats. Kantine wil ik apart. Dat moet ik nog even bekijken.

Achilles: je hebt ook goede punten. vooral voor de tijdstippen. dit is iets waar ik totaal niet aangedacht heb! ik zou inderdaad zelf de basisbrok aan willen bieden. Ik heb er eventueel ook nog de prestatiebrok voor over, maar het moet niet te gek worden.
Ik heb het een en ander op papier en er ook onder gezet dat we ons niet aansprakelijk stellen voor diefstal of ongeval op stal.
heb al een mooie lay-out gemaakt Clown

Rissa: Ik ben echt in mijn nopjes op dit moment. Het is al jaren een droom van me, mn moeder is bereid me te helpen. Nooit verwacht, dus het komt erg dichtbij. heb nu ook eindelijk de mogelijkheid om een eigen paard bij huis te stallen. super Lachen
Maar ik loop niet te hard van stapel. We zoeken al een lange tijd naar een passend huis en dit lijkt echt perfect te zijn. Ik wil me niet teveel verheugen want wie weet gaat het toch mis. gelukkig een paar huizen achter de hand. We neigen toch snel naar duitslans vanwege de lagere prijzen. maar we hebben liever een huis in nederland. Dit huis ligt nog geen 5 minuten van de grens dus beter kun je niet hebben.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:30

maak een stalcontract! ik raad je aan het boek 'pleidooi voor het paard' aan te schaffen; daar staan veel handige tips in, en een basis-contract (aan te vullen met wat je er zelf nog meer in wilt).
timmer alles zoveel mogelijk dicht; openingstijden, waar men wel/niet mag komen (voor iedereen zo je keuken binnenwalst...), aansprakelijkheid, etcetc. ga praten met pensionhouders in de buurt hoe zij het doen, wat ze tegenkomen aan dingen waar jij nu nog niet aan gedacht hebt.

succes!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:34

Ik zal even vertellen hoe het bij ons op stal gaat:
We staan met in totaal 15 paarden.

's morgens om 8 uur worden de paarden gevoerd (door staleigenaar).
Om 10uur gaan ze naar buiten.
In de winter gaan ze rond half 5 naar binnen en in de zomer rond 19uur.
Dit is erg afhankelijk van het lekkere Nederlandse weer!
In de tijd dat de paarden in de wei staan, leegt de staleigenaar je emmertje en in de winter legt hij hooi in de stal. Daarna word alles aangeveegd en hoort ook netjes te blijven.

Elke paarden eigenaar maakt elke dag de stal schoon.
" " zet 2 emmertjes voer klaar (ochtend &avond)
" " moet 1x per week paarden binnen halen met 2 pers.
Eéntje heeft er 2 paarden dus we hebben precies 14 personen.

We hebben alleen beschikking tot stro. Vlas of zaagsel moet je zelf voor zorgen & kopen.
We hebben beschikking tot onbeperkt stro, hooi, basisbrok & haver.
Muesli moet ieders zelf kopen.
Iedereen heeft een eigen zadelkast waarin 2 zadels kunnen.
Bij het opslag van stro, hooi etc is een mogelijkheid om een 'kussenbox' te plaatsen voor je overige spullen.

We hebben beschikking tot een wasplaats met verlichting (binnen&buiten).
We hebben een longeerbak en een rijbak. Met veel regen staat ie snel onder water helaas..
Er staan een aantal hindernissen naast de bak.

De stal eigenaar haalt zelf de mest uit de wei.
Iedereen moet een contract ondertekenen, daar staat bijv. in dat je voor een aantal dingen zelf aansprakelijk bent. Als bijv. een kind van iemand op de stro baal speelt en er af valt, is de moeder verantwoordelijk en niet de staleigenaar. Zet zulke dingen goed op papier.
Als je wilt dat ik je het contract door mail, pb me eventjes. Dan heb je wat richtlijnen.

Kosten: pony: 120 euro. paard: 170euro.

Dit is wel eventjes genoeg volgens mij Lachen

Oja in het weekend doet een paarden eigenaresse de paarden naar buiten ipv de stal eigenaar.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:46

een nette bak, met voldoende afmetingen (tenminste 20x40)
stalling zo groot mogelijk maken, als je daar de ruimte voor hebt..
zo heb je ook nog de mogelijkheid om er drachtige merrie's te stallen.
een goede poetsplaats is erg belangrijk met warm/koud stromend water.
en heb je nagedacht over een toilet/kantine. misschien vind je het niet een fijn idee als mensen gebruik maken van jou privé tolilet, en je keuken/woonkamer zien als kantine.
een contract met duidelijke punten, wat verwacht jij van de klant, maar ook vooral wat de klant van jou mag verwachten.
en ook met jezelf/vriendin afspreken wat je grenzen zijn betreft privé als je geen kantine/toilet hebt, als jij gezellig iedereen op de koffie vraagt en vertelt dat ze altijd even welkom zijn voor of na het rijden.. de klanten blijven ook koffie halen als je er eens geen zin in hebt en lekker een avondje ALLEEN op de bank wilt hangen...
duidelijke voeder en sto afspraken maken zodat niet alle klanten zelf met vanalles gaan lopen slepen, en het jou extra kost terwijl het niet nodig is.

ik dacht dat dit wel de meeste valkuilen waren als startend pension
heel veel succes!!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 17:33

Bedankt voor de tips!

Stallen van 3x4 is een mooie maat neem ik aan. Dit heb ik zelf het liefst. Het is een goede tip om ruime stallen te maken voor bijv. drachtige merrie`s.
WC nog niet eens aangedacht! Er moet zeker weten een aparte wc komen, anders kun je binnen wel aan het schoonmaken blijven. Ik heb liever niet te veel mensen over de vloer. Alleen in noodgevallen zou dit acceptabel zijn.
Ik heb zelf in gedachten om een apart tuinhuisje neer te zetten als kleine kantine met koelkast, waterkoker, koffiezet apart etc. Zou ik hier dan een vrije gift voor vragen zodat ik de voorraad aan kan vullen eens in de zoveel tijd? of bij de prijs inbegrepen doen. Het moet me geen handen vol geld gaan kosten.
Er zijn zoveel valkuilen. Jullie zetten me echt heel erg veel aan het denken Haha! Dankje!!
Ik ga even wat op papier zetten (veranderen) en wat tekeningen maken van stalindeling.
Ik zit er trouwens aan te denke om emmer wat te gebruiken ipv drinkers.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:52

Als ik u was zou ik beginnen met een businessplan op te stellen. Op internet zijn daarvoor goede voorbeelden te vinden, ook voor paardenbedrijven, zo komt alles op papier te staan en worden er niet zo snel dingen vergeten. Ook is het belangrijk voor de bank bij een eventuele lening.
Pension runnen is niet zo simpel en leuk als het lijkt. Het wordt een enorme inverstering met weinig inkomen voor hard werk, ook als u niet alle boxen uit moet mesten. Zomaar op vakantie gaan zit er niet in.
Is er bv. plaats voor de mest, stro en voeropslag? Zijn er banden met lokale leveranciers e.d. (ik weet niet hoe het met de mestwetgevind in duitsland zit, maar ik zou daar even navraag naar doen). Wat doe je met het weideonderhoud? Gras moet gemaaid, gehooid en gezaaid worden. Lopen de paarden in de winter ook in de weide of in de paddock? Hoe zit het met de watervoorziening?
Heeft u nagedacht over de eventuele aanschaf van machines? Bv. een traktor of shovel (voor het weide-onderhoud en het onderhoud van de bak, maar ook het uitmesten van de stallen en de weide, het verplaatsen van balen stro en hooi etc.)

Reken sowiesow niet op winst in de eerste 5 jaar. Het duurt een hele tijd voordat de investering eruit is als je maar 8 stallen hebt. In mijn ervaring zijn de meeste stallen pas succesvol vanaf 20 paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:22

8 paarden; 165 euro per maand (is best aan de prijs in die hoek); dat geeft je 1320 euro per maand, dus 14840 euro per jaar. Kun je daar onderstaand van betalen?
Even onze stal (10 paarden) ernaast.
350 pakken stro per jaar.
25 rollen hooi per jaar.
Waterverbruik: reken op zeker 30 - 50ltr per paard per dag, dit kan dan inkl afspuiten.
Daarnaast hebben wij 5 ha weiland voor 18 paarden (er is een "buitengroep" van 8). We kunnen hooien van eigen land.
In de zomer staan bij ons alle paarden 24/7 buiten. Bij extreem of aanhoudend slecht weer gaan de paarden 's nachts naar binnen. In de winter staat de "binnengroep" buiten zolang het licht is.

Ik mis met name de hoeveelheid weiland. Wij wonen op een bult, het land is dus zelden te nat. Hoe is dat bij jouw? Wat voor ondergrond heb je daar? Er zit daar nogal wat veengrond; daar wil je echt geen paarden op houden. Als ik moet kiezen uit veengrond of zandgrond bij de pensionstal, dan ga ik voor zand; altijd!

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:37

Het belangrijkste vind ik veiligheid met betrekking tot de stallen, omheining, eventuele paddock. Ik heb te vaak ongelukken zien gebeuren, omdat het er voor het oog van de mens allemaal heel leuk uitziet, maar voor een paard gevaarlijke situaties kan opleveren. Voorbeeld afrastering van een paddock waar een hoef door heen kan gaan, maar niet meer terug omdat gedacht werd dat daar nooit een hoef door zou passen. Zelfde met de voerbak in stal. Al een paar keer gehoord dat een paard er met zijn been in vast zat enz. Kijk dus ook vanuit het paard naar de omgeving waar het staat.
Veel plezier met je stalling.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:58

Hallo,

Er zit een groot stuk grond bij. Hoeveel het is zou ik even na moeten vragen. Het veen is totaal ontgonnen. Dus hier hebben we geen last van. Hier zijn ze mee bezig, ook achter het land en omringende land.
165 is inderdaad niet de goedkoopste hier. Er zijn stallen goedkoper. Daarom zit ik met de prijs. maar ik moet het er wel uit kunnen halen. Ik werk zelf (op dit moment nog studie).
Even voor de duidelijkheid. Mijn moeder koopt het huis, verkoopt haar eigen huis in twente. Het huis is geschikt voor dubbelbewoning dus wij wonen boven en zij beneden verdieping. Op die manier hebben wij niet de beginnerskosten, huiskosten en al het andere er om heen. Zij geeft ons op die manier een duwtje in de rug. ben ik haar erg dankbaar om.
We hebben de keuze uit verschillende huizen maar dit huis lijkt het te worden.
Ik zal alles even navragen en gaan berekenen of het uberhaupt te doen is. Het is puur extra. Niet de kostwinning.

utje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:18

ik vind een goede stal belangrijk en dat het verblijf zijn geld waar is

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:20

ik vind de veiligheid belangrijk, maar vooral dat de paarden ook swinters lekker buiten kunnen staan.

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:24

denk eraan dat niet alle paarden met elkaar overweg kunnen, dus dat je misschien moet nadenken over een paddockje ofzo. Je kunt ook springmateriaal, balken etc. aanschaffen zodat het voor de pensionmensen ook daadwerkelijk LEUK is om in jouw bak te rijden.
Denk ook aan een mesthoop! waar laat je die troep? dicht bij de stal is onhygienisch een onprettig. Een poetsplaats is ookwel een idee, wara je ook kan afspuiten E.D,
voor derest veel suc6

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:25

is er maar 1 bak of meerdere ,meerdere zou handig zijn

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:50

ik ben sinds kort overgestapt naar andere pensionstal, zo ellendig als ik me bij de ene op het laatst voelde,zo goed voel ik me nu. zelfs mijn pony is enorm veranderd van enorm afstandelijk tot de grootste kroel van stal (nou ja bij wijze van)
het enorme verschil tussen die twee stallen is dat er nu geluisterd word naar wat IK belangrijk vindt voor mijn paard. eigenlijk meer nog..er wordt naar ieder paard gekeken wat hij/zij nodig heeft.

Er zijn mensen die hun paard het hele jaar buiten kunnen hebben als ze dat willen (zo wordt er voor paar ponies,waaronder de mijne zelfs een stuk grond gedraineerd om ze ook in natte tijden zo droog als mogelijk te kunnen laten staan) , maar zo zijn er ook paarden die niet de wei opmogen (koliek,etc) en daar oplossingen voor zijn bedacht,zoals zandpaddocks.

Er is een goede bak, in principe wordt alles voor je gedaan,behalve het poepscheppen uit de weides, die onderhouden wij. Alles is verzorgd en opgeruimd. De zorg voor de dieren is enorm goed, als er iets is zorgt ze ervoor alsof het haar(pensioneigenaar) eigen paard is. En als iemand iets heeft is er altijd wel iemand om te helpen.(sfeer is ook zo belangrijk)
Er zijn duidelijke basisregels (hoe vaak voeren, mesten word iedere dag goed gedaan door eigenaar zelf,etc) en dat is wel erg belangrijk!! maar heb je andere wensen is dat altijd bespreekbaar. zo kun je wel zelf aangeven hoeveel er gevoerd moet worden en/of je zelf graag ander merk wil of dat je paard binnen moet blijven of buiten gaat,etc,etc. Er is springmateriaal en worden soms aktiviteiten georganiseerd. kinderen en dieren zijn welkom(wel met respect voor de andere pensiongasten)
en de drie R's gelden ook voor stallen: ruimte,rust en regelmaat Clown

klinkt als promo-materiaal,maar dit is dus wat voor mij de ene van de andere stal kan onderscheiden.

ik kan me dus ook wel voorstellen dat je kiest voor een soort basispakket en mensen daarboven op zelf laat samenstellen houdt wel ZELF de regie in handen, want anders krijg je scheve gezichten. en als dat soort dingen goed zijn mag het best wat meer kosten hoor!!!!

ik hoop iig dat het je gaat lukken!!!! succes!!