's winters in de paddock: hoe benen warm houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

's winters in de paddock: hoe benen warm houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 10:34

Ik heb een paard met veel beengebreken (zie: profiel) en loopt daardoor wat stijfer in de winter.
Om haar hiervoor een beetje te beschermen wil ik haar benen met iets warm houden.

Wat is slim om te gebruiken? Het moet wel goed tegen modder, zand, regen/enz. kunnen. Dus niet eentje die na 1x paddock al niet meer goed vast blijft zitten.

Het is dan voor elke dag gebruik, en moet dus wel snel weer droog worden (als het moet, dan moet ik er gewoon nog een set naast hebben).

Wie weet er een oplossing?

ellepel

Re: 's winters in de paddock: hoe benen warm houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:00

transportbeschermers Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 22:19

transportbeschermers in de paddock lijken me niet zo heel fijn, ik gebruik ze al niet voor in de trailer omdat me merrie ze vreselijk vind Tong uitsteken

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:21

niks,
dat kunnen ze zelf toch ook doen ??.
die beesten zijn heus niet van suiker.
en je paard kan zichzelf dan toch een beetje warmlopen?
als ze stilstaat wordt ze nog stijver

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 22:26

Ze is niet van suiker nee, maar 's winters heeft ze toch meer last van der artrose... Voor op stal heb ik al speciale dingen voor der benen, beetje raar als ik haar buiten dan zonder zet.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:01

Beweging is dacht ik de oplossing, ook ivm de artrose.
Als je paard dat niet of onvoldoende zelf doet, moet je het helpen of meer beweging mogelijk maken.
Een paard in onbelemmerde omstandigheden is heel goed in staat z'n temperatuur te regelen in alle delen van het lichaam.
Dat doet ie dmv spierbeweging om warmte op te wekken, dat vervolgens aan het bloed wordt afgegeven.
Een paard kan afzonderlijke gebieden in het lichaam extra verwarmen (of koelen) door sturing in z'n eigen bloedsomloop.
Ook zie je een paard weleens plaatselijk rillen. Dan maakt hij daar warmte aan.
Ik geloof dat een groot paard wel 650 km bloedvaten heeft, incl. haarvaten.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:56

welja schreef:
Beweging is dacht ik de oplossing, ook ivm de artrose.
Als je paard dat niet of onvoldoende zelf doet, moet je het helpen of meer beweging mogelijk maken.
Een paard in onbelemmerde omstandigheden is heel goed in staat z'n temperatuur te regelen in alle delen van het lichaam.
Dat doet ie dmv spierbeweging om warmte op te wekken, dat vervolgens aan het bloed wordt afgegeven.
Een paard kan afzonderlijke gebieden in het lichaam extra verwarmen (of koelen) door sturing in z'n eigen bloedsomloop.
Ook zie je een paard weleens plaatselijk rillen. Dan maakt hij daar warmte aan.
Ik geloof dat een groot paard wel 650 km bloedvaten heeft, incl. haarvaten.

Ben ik het mee eens. Daarbij als je paard al niet van transportbeschermers houdt, blijven andere beschermers wel zitten dan?
Mijn paard heeft ook arthrose en staat in de winter overdag ookgewoon buiten. Wel met wintervacht(is jou paard geschoren? Wintervacht is al een natuurlijke beschermlaag), ze beweegt veel in de weide en heb daardoor nog niet gemerkt dat ze het (plaatselijk) koud heeft.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:19

Als het goed is, is je paard in de paddock zelf in beweging en/of aan het rondscharrelen. Dan zal deze het niet zo snel koud krijgen v.w.b. artrose op de benen. Wat je wel kan doen is de benen ongeschoren laten in de winter. Ziet er misschien minder fraai uit, maar de wintervacht behoudt wel zijn natuurlijke beschermlaag.

Rillen is inderdaad een vorm van opwarmen, niet dat ze het koud hebben (mits voldoende ruwvoer aanwezig).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 09:40

ja maar hier vraag ik niet om, mijn vraag is wat voor beschermers het beste voor de paddock gebruikt kan worden.
En ze draagt wel andere beschermers, is toch wel wat anders dan transportbeschermers.. maar goed

graag weer ontopic!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:47

Mijn idee is, dat benen nooit te warm moeten zijn, dus ik zou zeggen, door natuurlijke beweging komt ook de natuurlijke warmte op gang.

Ik zou echt niet staan te springen om de benen in te pakken in een modderige paddock, al dat zand water, dus modder wat onder je beschermers komt kan heel veel andere ellende veroorzaken in mijn ogen.

Dan zou je voor goed aansluitende 3in1's kunnen gaan, maar die zijn van stof en neopreem, dus het blijft lang nat, ook aan het been waardoor het been kouder wordt dan zonder die dingen. En onder dat neopreem gaat het ook broeien dat water en zand.

Persoonlijk zie ik dus geen oplossing !!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:55

misschien kun je haar als die aanwezig is in de binnenbak losgooien?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:13

Bedankt Ludora, ik zat zelf ook aan soort van 3-in-1 beschermers te denken. Bij de paardendrogist hebben ze speciale te kopen voor in de paddock/land...

Dniekje, helaas is dat niet mogelijk bij ons.. ze mogen namelijk niet los in de binnenbak.

En nog even terug te komen over dat ze beter zonder kan:
Dat heb ik ook liever, ben niet zo'n type om me paard met alles "in te wikkelen". Alleen ik merk gewoon dat me paard het vreselijk vind om 's winters in de paddock te staan als ze zonder iets om buiten staat.
Ook gaat ze er enorm stijf van lopen, dus moet ik er toch een oplossing voor zoeken.

Trouwens, ik probeer haar altijd zo vaak mogelijk eruit te halen.. Qua beweging komt ze, in vergelijking met vele andere, niet te kort. Het is alleen die kou... Ze gaat er echt slecht van lopen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:23

je zegt dat ze nu ook bescherming omheeft; wat draagt ze nu dan?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:28

wie zet haar buiten, want als je dat zelf doet kan je ook eerst blokje rond lopen met haar zodat ze wat warm gelopen is...

Beschermers enz lijken me echt omslachtig. het enige wat echt wat warm zou houden zijn stalbandages of dikke fleecebandages, maar die worden dan weer zeiknat in de winter...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:30

hang een hooinet op in de paddock. Paarden houden zich warm door ruwvoer te eten. Paarden die uren zonder eten staan lijden honger en vooral kou!

Al die bescherming kan alleen maar afzakken en ellende veroorzaken. En zeg nou zelf, ze zijn niet van suiker! Het zijn geen baby's hoor. Nog even en ze staan met oormutsjes op in de wei ofzo.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:33

arno8 schreef:
hang een hooinet op in de paddock. Paarden houden zich warm door ruwvoer te eten. Paarden die uren zonder eten staan lijden honger en vooral kou!

Al die bescherming kan alleen maar afzakken en ellende veroorzaken. En zeg nou zelf, ze zijn niet van suiker! Het zijn geen baby's hoor. Nog even en ze staan met oormutsjes op in de wei ofzo.

haha om die oormutsjes moest ik wel lachen, sorry car hihihi

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:32

arabierlover schreef:
niks,

dat kunnen ze niet altijd
niet alle paarden kunnen dat Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:21

Het maakt niks uit of ik haar wel/niet warm laat lopen eerst, heb alles al uitgeprobeerd.. daarom deze vraag over beschermers

Over de vraag wat voor beschermers ze nu om heeft:

niks, want nu is het nog niet koud...

En voor op stal gebruik ik 's winters deze:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34962

En ik zag deze staan die ik zou kunnen gebruiken voor in de paddock:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34960

Maar idd dan zit ik er wel mee dat ze snel nat zijn en blijven.. dan zou ik waarschijnlijk ze elke dag mee naar huis moeten nemen om te laten drogen..

Daarom ben ik nog op zoek naar iets anders, wat aan de binnenkant droog blijft en goed tegen zand kan...

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:50

arabierlover schreef:
niks,

dat kunnen ze niet altijd
niet alle paarden kunnen dat

en waarom dan niet ?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:44

je kan ook profesional's choise beenbeschermers kopen en daar kan je ook een bootcover voor kopen. deze zijn waterdicht en beschermen de beenbeschermer voor modder en ander vuil..

professional's choise is wel wat duurder, ik weet niet of die bootcovers ook over andere beenbeschermers te gebruiken zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:44

Mijn paard met artrose is ook stijver in de winter als het koud is.
Hij krijgt glucosamine, wat helpt in het algemeen voor artrose.
Verder doe ik niets aan de benen.
Als bescherming nat word is het nog veel kouder dan zonder.
Zie het maar als jezelf nat regent, dan blijf je koud als je de natte kleren niet uit kunt doen.
Mij lijkt dat in een natte bak niets echt waterdicht is, misschien de buitenkant, maar denk dat er ook water oprekt via de binnenkant Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 09:58

runningkawa schreef:
Mijn paard met artrose is ook stijver in de winter als het koud is.
Hij krijgt glucosamine, wat helpt in het algemeen voor artrose.
Verder doe ik niets aan de benen.
Als bescherming nat word is het nog veel kouder dan zonder.
Zie het maar als jezelf nat regent, dan blijf je koud als je de natte kleren niet uit kunt doen.
Mij lijkt dat in een natte bak niets echt waterdicht is, misschien de buitenkant, maar denk dat er ook water oprekt via de binnenkant Lachen

Daar heb je gelijk in, maar ik merk aan me paard dat ze het gewoon minder leuk vind als ze zo in de kou staat met der beentjes "bloot"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:05

Mijn paard is ook een warm weer paard
Altijd al geweest hoor, ook voordat hij artrose had.
Als het guur weer is gaat hij graag naar buiten, maar komt na een poosje ook weer graag naar binnen.
Met warm weer zie je hem nooit vanzelf aan het hek Lachen

Maar een goede oplossing voor warme benen kan ik me ook niet anders voorstellen als de gewone natuurlijke verwarming van de winter haren Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:20

oke bedankt.. het is gewoon lastig want alles wordt zijknat en vies in de winter in de paddock..
Ik deed eerst wel een 3-in-1 beschermers om, maar die blijven op een gegeven moment niet meer kleven door de modder.. En ze blijven zolang nat enzo..

Ik hoop dat ik nog iets vind, en gewone pijpenkousen hebben in mijn ook niet zoveel nut... En ik vind ze niet fijn zitten bij mijn paard haar benen, vanwege haar botwoekeringen bij de kogel (gaat er zo tegen drukken)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:23