wel of niet 's nachts op stal in de zomer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welja

wel of niet 's nachts op stal in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 00:02

Ik heb sinds kort zelf een paardje. Een warmbloedig ding. Bont. (Ik zie het nog een week aan, maar effen wordt ie denk ik niet)

Moet zij nou wel of niet voor de nacht naar binnen.
Een vriendin doet het wel, een ander niet.

Laatst was het 16 graden 's nachts en ik was toch wel erg vertwijfeld. Wanneer wel en wanneer niet en waarom ?

Happinez

Re: wel of niet 's nachts op stal in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:05

ik heb ze de zomer dag gewoon buiten staan ( als ze in de ene weide staan hebben ze geluk met inloop stal, andere niet)
Toevallig heb ik ze vannacht wel op stal gehad vanwege de harde regen en dit mij wegens les ook beter uit kwam.
Maar in principe staan ze bij mij altijd buiten de zomer dag.
Ze kunnen wel tegen een stootje..
En merk dat ze het liefste ook gewoon in de wei blijven.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 02:49

Dacht het ook. Maar waarom gaan ze elders dan toch naar binnen?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 02:53

bij mij komen ze iedere avond binnen
het zijn wel maar jaarlingen, maar zo blijven ze in de hand en merk ik als ze hun eten enz opeten en kun je alles mooi controleren.
Ik stop ze ook wel binnen omdat als het plots 's nachts zou onweren of ze schrikken van iets dat ze niet door de draad heen zouden lopen omdat ze nauwelijks iets zien
ze kunnen nochthans gewoon van de weide naar hun stal lopen, maar zo slaap ik tenminste gerust want ze staan op een goeie 5 km van me thuis weg...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 03:04

Iedereen zet zijn paarden binnen om eigen redenenMijn paarden staan 's avonds binnen ivm de veiligheid.Er is geen toezicht en paarden onbeheerd buiten laten lopen in dit gebied vind ik verre van verstandig.
Als ik ze aan huis had gehad dan hadden ze lekker buiten mogen scharrelen maar het zijn dan ook wel dieren die erg graag buiten staan.
Met jaarlingen vind ik het ook geen slecht idee...zo blijven ze lekker in de handen,leren routine en je kunt ze goed controleren Ja

Als jij je paardje buiten wilt houden,houd dan rekening met of er wel of geen schuilmogelijkheid is en of je er een wintervacht op wilt hebben.
Buitenpaarden hebben het vet in hun vacht nodig om warm en droog te blijven.Als je geen schuilmogelijkheid hebt dan kun je met extreem weer (lees: badkuipenweer Clown ) een ongevoerde regendeken opdoen.
Wil je geen wintervacht dan zul je al vroeg goede dekken op moeten gaan leggen en in de avond opstallen.
Als je nu in een gebied woont waar veel dazen zijn kun je er ook voor kiezen om je paard overdag op stal te houden en na zons ondergang naar buiten te doen.Het is maar net waar je woont,wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn Knipoog

Groetjes,Tinky
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 18-08-07 03:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 03:24

En als ze praktisch altijd buiten staan: niet extreem veel poetsen. Lekker vet laten blijven, haha!

Mijne staat 24/7 op het land, behalve als het écht hard gaat regenen/onweren. Dan krijgt 'ie het koud...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:44

ik heb die van mij 's nachts gewoon binnen, omdat ik hem neit dik wil hebben, ik niet wil dat er iets gebeurt 's nachts want ze staan vrij achteraf, en ik heb liever niet dat hij buiten staat 's nachts. Het is denk ik meer voor me zelf dat hij binnen staat, okal heeft mijn pony er geen problemen mee, hij heb altijd nog 1 binnen staan want mijn paard staat om de zelfde redenen binnen, en ze kunnen elkaar aanraken enzo, en ze hebben speeltjes.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:49

Paarden op zich kunnen er prima tegen hoor! Het is meestal de mens die het gevaarlijk of weet ik wat vind! Maar ik zelf laat ze buiten, in de winter dagen ook hoor. Ze krijgen vanzelf een wintervacht die ze goed zal beschermen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:57

Ik durf ze niet s'nacht buiten te zetten met die gestoorde gekken tegenwoordig. Wil zoveel mogelijk doen om te voorkomen dat mijn paarden misbruikt/gestolen worden. Er staan er 2 wel buiten (ruin en hengst) maar die staan in het zicht bij verschillende huizen uit de buurt en je moet ook langs het huis om de paarden van het land te kunnen halen . Die paarden kunnen wel zelf de stal in, want ze moeten van mij wel beschutting hebben .

welja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:26

Bedankt voor alle reacties totdusver. Vooral Tinky12 met een uitgebreide uitleg.
Ondanks dat de mens al eeuwen met paarden bezig is, blijft het toch nog steeds veel beredeneren en logisch nadenken voor de eigen situatie. Alsof het altijd nog wat zweverig blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:32

Ik heb ze snachts buiten in de zomer
Weinig keus, overdag staan ze binnen door de hoeveelheid dazen, wil ik ze dan toch lekker veel op de wei hebben moet het wel in de nacht

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:37

welja schreef:
Bedankt voor alle reacties totdusver. Vooral Tinky12 met een uitgebreide uitleg.
Ondanks dat de mens al eeuwen met paarden bezig is, blijft het toch nog steeds veel beredeneren en logisch nadenken voor de eigen situatie. Alsof het altijd nog wat zweverig blijft.

Geen dank hoor Bloos
Zweverig blijven...och,ik heb in de loop van de jaren gemerkt dat het omgaan met paarden niets anders is dan logisch nadenken.Je moet de boel gewoon bekijken en zien wat jouw opties zijn en dan afwegen wat het meest prettig is voor je paardje.Zoals jij doet ,wanneer je het niet weet,is info inwinnen het beste wat je kunt doen Knipoog
runningkawa bv zit dus in een dazengebied en daar gelden weer heel andere regels dan wanneer je aan de kust woont...of zoals ik in Amsterdam.Ik vind het ook heel goed doordacht dat zij ze 's avonds buiten zet en overdag op stal.Dazen kunnen een paard echt gek maken en in erge gevallen zelfs op hol doen slaan.Overdag in de wei zetten....daar doe je de paardjes dus ook geen plezier mee.

Het is dus gewoon bekijken wat je mogelijkheden zijn Knipoog

welja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:31

Zweverig is eigenlijk geen goede woordkeus, maar de mensen die ik er tot dusver over gesproken heb weten vaak zelf niet waarom. Het is me nu wel helder geworden.
De waaromvragen zijn in dit topic voor mij nu wel beantwoord.
Een frequent argument blijkt (helaas) veiligheid wegens molest of diefstal. Dit is bij ons gelukkig niet aan de orde.
De stallen en weiden liggen achter de bewoning en erfopgang.
Een ander argument is dus bij onweer en veel neerslag.
Ik begrijp dat je in mooie weersperioden dan ook vaker kunt poetsen.
Wij breiden uit met nieuwe stallen voor warmbloedigen en voor
de tinkers komen er schuilstallen.
Bij de voorbereidingen daarvan komt de logica in dit topic mij goed van pas. Ik ben nog niet zo lang met paarden bezig.
Het argument van dazen is bij ons ook niet zozeer van toepassing want we zitten op een hoge zandkop in een relatief
hoog en droog gebied.
Het argument van handzaamheid en routine vooral bij jonge paarden is een goeie.
Vorig jaar zijn we begonnen met een aantal veulens, nu enters, en die zijn alle heel prettig in de omgang geworden na de winter en elke nacht op stal omdat we hetzelf zo koud of nat vonden.

Ik heb ook even in het profiel van Tinky12 gegluurd en ben wel overtuigd van de toegevoegde waarde van die reacties wegens kennis en ervaring.
Het prettigste is dat ik nu zelf zekerder weet wanneer ik opstallen ga en waarom.
Het argument van wintervacht vermijden is denk ik voor niveauruiters. Niet voor mij.
Het zou mij ook niet zinnen om een natuurlijk proces als vachtontwikkeling met zoveel moeite tegen te gaan.
En met het korten van de daglengte en licht is dit toch niet te vermijden ?
Bij ons staat trouwens een heel mooi paard van iemand op stal.
Maar je ziet er nooit iets van want er hangt altijd een deken over.
's Winters tegen de kou en 's zomers tegen de regen.
En die wordt ook elke nacht gestald. Ik geloof nu niet meer dat dat nou nodig is.
Maar dat zijn mijn zaken niet, want het is mijn paard niet.

Veel succes met je sport en hobby, Tinky12 !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:37

Aan de ene kant laat ik haar liever buiten lopen, aan de andere kant vind ik het fijn dat ze snachts binnen staat. Ze staat snachts binnen, krijgt haar hapje en droogje, lekker bedje met stro. En sochtends weer naar buiten het land op. Ik ben altijd zo bang dat er snchts dingen gebeuren Bloos Daarnaast kan ik zo het voedsel dat ze binnen krijgt ook een beetje regelen, haar wat beter in de gaten houden wat betreft mest en alles. Vind ik wel zo fijn.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 02:18

Dagelijkse controle op (bij)voeren en eventuele gebreken en aandoeningen is ook een sterk argument om 's nachts op te stallen. Dank je Tancreda4. We worden steeds wijzer.

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 02:44

van mij gaat overdag buiten en s'nachts binnen,ze wordt veel te dik als ze de hele tijd buiten staat

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:06

Bij ons staan ze het liefst 24/7 buiten. Maar dat is afhankelijk van het weer. En anders gewoon op stal. En 's winters weet ik nog niet hoe het daar in z'n werk gaat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:09

Mijn verzorgpaard wordt binnengehaald voor de nacht (zomers dan) ook op het oog met diefstal ed.
In de winter blijft ze gewoon binnen maar zodra het redelijk tot mooi weer is gaat ze ipv op het land in de bak. (buitenbak met een ton met hooi)

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:17

De sportpaarden staan wel 's nachts binnen de rest staat gewoon 24/7 buiten of het weer moet echt heel slecht zijn.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:52

Die van mij staat buiten zolang de temperatuur niet onder de 10 graden komt, hij staat dus sowieso de hele zomer buiten.
Ik vind het beter voor mijn paard als hij 24/7 buiten staat en volgens mij vind hij het ook wel prima. Daarbij scheelt het mij ook heel wat werk en geld Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:57

Juist in de zomer draaien wij de rollen vaak om snachts naar buiten en overdag binnen vanwege de vele dazen bij ons. En iedereen doet het anders omdat we denken dat dat het beste is voor ons paardje. Maar denk maar eens aan de natuur? Ze moeten kunnen schuilen en wind vrij kunnen staan dan kunnen ze best tegen een stootje. Zolang het niet onder de 11 graden in de nacht komt kunnen ze best buiten blijven dag en nacht. En boven de 25 graden zonder schaduw is ook geen pretje. Niet dat we dat deze zomer gehad hebben ahahaa...maar goed ik bedoel maar. Het is wel een volbloed maar geen vogeltje dat niets kan hebben. Plaats je paardje niet teveel in een glaze kooi daar wordt ie alleen maar zieker van. BIj de renpaarden lopen ze juist heel veel buiten en dat zijn toch ook volbloeds.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:47

Die van ons staan ook 24/7 buiten in de zomer, tenzij het echt takke weer/onweer is. Dan een nachtje naar binnen. In de winter wel binnen, maar zolang het weer en de wei het toelaten lekker op de wei.
Wij gaan 's avond naar bed en je gedachte is dat je paard dat ook doet......... Alleen speelt, eet en dut je paard in de nacht hetzelfde als overdag....
Dus zolang het kan 24/7 naar buiten, vinden ze heerlijk!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:52

In de zomer staan die van mij 24/7 op de wei. Alleen als het rotweer is, doe ik ze nog wel eens naar binnen. Oja, de stal staat in de wei, dus kunnen ze er wel zo in als ze willen.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 12:53

Ik hoor van Kostolany en Alytje hierboven een temperatuurgrens van 10 a 11 graden voor wel of niet opstallen 's nachts.
Waar is die temperatuurgrens aan ontleend of op gebaseerd?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:55

Mijn paardje (warmbloed, 30 jaar) staat dag en nacht buiten, in de zomer en in de winter. Wel heeft hij een schuilstal waar hij zelf in en uit kan. Waarom niet binnen: omdat de frisse lucht en beweging veel gezonder voor hem zijn.

Edit: wij hebben de paarden aan huis staan. Dagelijkse controle op (bij)voeren en eventuele gebreken en aandoeningen kan ook als ze dag en nacht buiten staan, we zien onze paarden gewoon iedere dag.
Laatst bijgewerkt door xjudithx op 21-08-07 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt